Stöld fast varan är kvar i butiken?

nowayout

Trådstartare
Jag var och handlade i en butik i helgen. Vid lösgodiset fanns en lapp uppsatt. På den stod det, att om man plockar godis men sedan ångrar sig och lämnar kvar påsen, så anmäls man för stöld. Det väckte många juridiska frågor hos mig.

Jag har väldigt svårt att se hur det ska kunna hålla i en domstol. Är rekvisiten ens uppfyllda? För att kunna bli åtalad för stöld, borde man väl ha tagit varan i besittning. Kan man anses ha gjort det om varan är kvar i butiken? Vad säger ni, kan det verkligen stämma att man kan bli dömd för stöld om man plockar en lösgodispåse och sedan ångrar sig?
 
Jag var och handlade i en butik i helgen. Vid lösgodiset fanns en lapp uppsatt. På den stod det, att om man plockar godis men sedan ångrar sig och lämnar kvar påsen, så anmäls man för stöld. Det väckte många juridiska frågor hos mig.

Jag har väldigt svårt att se hur det ska kunna hålla i en domstol. Är rekvisiten ens uppfyllda? För att kunna bli åtalad för stöld, borde man väl ha tagit varan i besittning. Kan man anses ha gjort det om varan är kvar i butiken? Vad säger ni, kan det verkligen stämma att man kan bli dömd för stöld om man plockar en lösgodispåse och sedan ångrar sig?
Skadegörelse? Butiken kan ju omöjligt börja sortera upp plockad godis, det går inte att sälja till någon annan än dig.
 
Har väldigt svårt att tro att det skulle kunna vara stöld. Om något så är det väl egenmäktigt förfarande.

I praktiken känns risken för att bli dömd väldigt liten ;)

Butiken har ju all möjlighet att sluta sälja lösgodis om man inte tycker att man tjänar på det i slutänden.
 
En variant på frågeställningen är väl då ifall jag äter upp lösgodiset men fortfarande befinner mig i butiken, har jag då stulit det? Godiset befinner ju sig onekligen fortfarande i butiken :p
Kan du betala för dess vikt vid kassan är det ju lugnt. Dock knepigt när det är lösvikt. Lättare om det är en burkläsk med streckkod.
 
En variant på frågeställningen är väl då ifall jag äter upp lösgodiset men fortfarande befinner mig i butiken, har jag då stulit det? Godiset befinner ju sig onekligen fortfarande i butiken :p
Först när du passerar kassan utan att betala för godiset du har i magen.

Det är samma fenomen som när föräldrar försöker hålla hungriga och tjuriga barn i schack genom att låta dem äta frukt, godis eller dricka saft medan man handlar, sen får kassörskan scanna den öppnade förpackningen i kassan. Ofta har ju butikerna vågar vid allt som säljs i lösvikt numera där man själv trycker ut en lapp med streckkod för sin vara, så då kan man ju lätt visa upp den i kassan om man nu har ätit upp godiset redan.
 
Vem ska anmälas om en påse hittas i butiken och för vilket brott? Ingen kan anmälas för stöld i alla fall.
Det är bara ett hot och tänkt att fungera avskräckande.
Givetvis kan man anmäla för stöld om man vill. Däremot faller det ju då det inte rör sig om stöld, men anmäla kan man göra.

Antingen vill de verka avskräckande eller så vet de inte själva vad som faktiskt är stöld. Min erfarenhet är att gemene man använder termen stöld för alla möjliga sorters beteenden och handlingar.
 
Stöld är ju inte aktuellt men skadegörelse tror jag skulle kunna vara det, om varans värde förstörts eftersom den inte går att sälja. Det tror jag inte är orimligt att hävda.

(Som redan nämnts kan förstås butiken anmäla för vad de vill, så skyltens formulering är inte nödvändigtvis fel.)
 
Nu blir jag nyfiken. Om man polisanmäler en händelse och använder felaktig rubricering, kommer polisen skriva med den felaktiga rubriceringen? Eller tar de bara med själva händelsen?
 
Nu blir jag nyfiken. Om man polisanmäler en händelse och använder felaktig rubricering, kommer polisen skriva med den felaktiga rubriceringen? Eller tar de bara med själva händelsen?
Polisen avgör vad det ska vara för rubricering. Många anmäler exempelvis hot och stöld och rån som i själva verket är ofredande, egenmäktigt förfarande och stöld. Då skriver polisen på korrekt brott. Det händer att målsägare vänder sig mot rubriceringen och anser att deras egna är mer korrekt.
 
Först när du passerar kassan utan att betala för godiset du har i magen.

Det är samma fenomen som när föräldrar försöker hålla hungriga och tjuriga barn i schack genom att låta dem äta frukt, godis eller dricka saft medan man handlar, sen får kassörskan scanna den öppnade förpackningen i kassan. Ofta har ju butikerna vågar vid allt som säljs i lösvikt numera där man själv trycker ut en lapp med streckkod för sin vara, så då kan man ju lätt visa upp den i kassan om man nu har ätit upp godiset redan.

Jag har jobbat massa år i butik så vet absolut hur det skulle hanteras :)
Det var inte så allvarligt menat och mer för att peka på det knepiga i att det skulle vara just stöld eftersom jag fortfarande befann mig i butiken 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp