Stöld på förskolan

Hon skrev ju att dom hittat även lillebrors byxor hos den andra ungen. Lite koll får man väl ha?

Händelsen med lillebror var ju något som om jag fattat det rätt upptäcktes samma dag, och lillebrors var helt nya. Personalen kanske inte hade lagt märke till att TS son precis fått nya skalbyxor? Eller så hängdes de på rätt krok från början och fick sen fötter...

Jag tar för givet att personalen gör sitt bästa för att se till att 20 par mer eller mindre likadana skalbyxor hamnar på rätt krok varje dag. Även om Kalle A, Kalle B och Kalle C gillar att byta byxor med varann eller låna varandras krokar.

Mer rimligt är väl att ägarna av respektive byxa ser till att kolla att de får med sig rätt byxa hem. Och om förväxling sker utgår från att det var ett misstag och tar det därifrån.

Tycker man att ringa rektorn är rimligt så fort ett par byxor hänger på fel plats har man nog inte mycket erfarenhet av treåringar å förskola...
 
Är jag den enda som hade pratat med föräldrarna utifrån antagandet att det
a) varit ett misstag utifrån samma sorts scenario som @westernsuzie beskriver
b) i det fall att det vid samtal framkommer att de märkt om byxorna medvetet måste vara så att de har det oerhört tufft rent ekonomiskt och då hade jag funderat på om/hur jag skulle kunna hjälpa mitt barns bästa kompis (med familj)

Jag lägger inget ansvar på personalen, men hade nog pratat med dem om att barnens kläder är märkta men har kommit med fel barn hem och att de gärna får hjälpa till med att hålla lite extra koll på kläderna.
 
Är jag den enda som hade pratat med föräldrarna utifrån antagandet att det
a) varit ett misstag utifrån samma sorts scenario som @westernsuzie beskriver
b) i det fall att det vid samtal framkommer att de märkt om byxorna medvetet måste vara så att de har det oerhört tufft rent ekonomiskt och då hade jag funderat på om/hur jag skulle kunna hjälpa mitt barns bästa kompis (med familj)

Jag lägger inget ansvar på personalen, men hade nog pratat med dem om att barnens kläder är märkta men har kommit med fel barn hem och att de gärna får hjälpa till med att hålla lite extra koll på kläderna.

Nej verkligen inte den enda. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, om sonens bästa kompis på riktigt har föräldrar som stjäl kläder av andra barn så är just det här nog en bagatell i det barnets tillvaro...
 
Nej verkligen inte den enda. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, om sonens bästa kompis på riktigt har föräldrar som stjäl kläder av andra barn så är just det här nog en bagatell i det barnets tillvaro...
Oops, missade det... jag har precis som du svårt att se hur en (eventuell) stöld av ett par skalbyxor skulle kunna vara det allvarliga i en sådan situation.

Ej till dig: jag tycker att det är självklart att lära barn att vara rädda om och försöka hålla koll på sina saker, men jag inser att det handlar om att just lära sig och speciellt på förskolan så känns det som om saker kan försvinna. För min del skulle jag aldrig orka riva upp himmel och jord över det utan istället försöka köpa begagnade ytterkläder som barnen kan ha på förskolan.
 
Alltså barn kan få för sig att ge bort kläder till sina kompisar. Det kan lika gärna ha varit nåt sånt som skett. De förstår inte alltid att det kanske inte är en bra idé.

Jag hade sagt åt personalen eller mamman att jag äntligen hittat byxorna som lustigt nog var i hylla x.
Ja det händer ofta, både med kläder, leksaker och annat och där har man som förälder ansvaret för att kolla upp med givarens föräldrar och inte bara ta förgivet att det är något som är okej.
 
Jag hade nog inte gjort mer än noterat läget och sen möjligen tänkt att de kanske inte hade råd med egna nya, jag har råd och ett par byxor/säsong hade noterats på ”svinnkontot”.

Vi blev av med ett par och jag hann köpa nytt innan det hittade tillbaka. Min tanke var just att någon annan kanske inte hade råd. Jag efterlyste i föräldragruppen på messenger och sen efter någon månad hittades byxorna hemma hos någon. Nu har min unge två uppsättningar istället.

Jag är väl kanske inte så konflikträdd eller konflikt”sugen” men tänker att man vet så lite om andra.
 
Jag hade absolut konfronterat föräldrarna och krävt att det sattes upp info/varning att stöld har skett och att alla kläder ska vara tydligt märkta så att personalen kan ha god koll! (Alltså tala med rektorn om att pedagogerna inte sköter sitt jobb dessutom)
Ja alltså, om man som personal är medveten om att det varit stöld (det är ju definitivt inte vanligt på vår fsk i alla fall) är det ju värt att pedagogerna går en runda längs hyllorna och kollar av plaggen som hänger på barnens krokar. Är man inte medveten om det känns det ju helt orimligt att kräva att de ska göra det "ifall att". Som förälder uppskattar jag ju om den tiden i stället läggs på mina barn så länge det inte är ett problem. Vet inte hur du tänker i den frågan i och för sig.
 
Ja alltså, om man som personal är medveten om att det varit stöld (det är ju definitivt inte vanligt på vår fsk i alla fall) är det ju värt att pedagogerna går en runda längs hyllorna och kollar av plaggen som hänger på barnens krokar. Är man inte medveten om det känns det ju helt orimligt att kräva att de ska göra det "ifall att". Som förälder uppskattar jag ju om den tiden i stället läggs på mina barn så länge det inte är ett problem. Vet inte hur du tänker i den frågan i och för sig.
Det är jättevanligt att föräldrar ber personalen söka försvunna vantar och sånt. Och det är vanligt att personalen har stenkoll på hurudana kläder barnen har. Men jag antar att de också godtar om barnet säger att hen fått byxorna av kompisen. Jag undrar ändå varför inte den vuxna bett personalen söka, och om så skett, hur de inte lagt märke till att byxorna är på fel krok och har ett nytt namn i.
 
Jag, som är förskollärare själv, hade nog i första hand sagt till personalen, mest för att de ska hålla lite koll framöver.

Sen hade jag nog frågat föräldrarna lite fint om det blivit nåt missförstånd eller om de saknar några andra och trott att det var deras.

Det finns folk till allt. I vintras försvann sonens mössa. Nån dag efter och resten av vintern satt en likadan på en klasskompis pappas huvud. Och det var ingen random från Lindex utan mycket ovanligare och dessutom i barnstorlek. 🤨
 
Den andra familjen måste ju inse att det hela blivit "avslöjat" eftersom byxorna plötsligt försvunnit - och återfunnits hos er igen. Då är det ju ganska uppenbart att ni förstått vart byxorna tagit vägen - och att ni sett att de bytt namn på lappen. Det kanske är läge för ett samtal er emellan, ändå? Bara för att klargöra vad som hänt?
 
Ok. Ah.. det är svårt. Men de har ju förstört byxorna (han har ju använt dem en hel säsong och slitit en hel del på dem). Inte så sugen på att de bara kan göra så utan att ngn ens säger ngt. Blev väldigt sura pengar för min del.

Tror ändå att jag ställer frågan hur det kommer sig att de kryssat över namnet och ersatt med sitt.

Fast det är väl inte personalen du ska ställa till svars för att en förälder till ett annat barn stulit ert barns kläder?
Det är väl ändå föräldrarna du behöver fråga?

(du har i ett annat inlägg än detta skrivit om att ta upp det med personalen)
 
Jag har förlorat lite allt möjligt på förskolan, nu senast min yngste sons helt nya keps :/ väntar på att den ska dyka upp igen. Kollat av alla avdelningar på förskolan på ren rutin då jag ändå går igenom för att hämta min son.

Värst var nog när mormors egensydda mössa försvann, och jag hittade den ett par månader senare i ett annat barns fack märkt med det barnets namn. Inte ok.
 
Kom att tänka på denna tråden nu då jag tog fram ett par galonbyxor här hemma och upptäckte att jag namnat dessa och strukit över namnet på en av sonens kompisar...Hjälp! Nu var det efternamnet som stod och jag reagerade förmodligen inte på det då när jag strök över, tog för givet att de var våra (Vi använder uteslutande begagnat, ofta namnat flera ggr om).
Så nej, situationer som ts måste inte betyda medveten stöld, kan vara klantighet. :)

Nu är dessa byxor på rätt plats i alla fall.
 
Kom att tänka på denna tråden nu då jag tog fram ett par galonbyxor här hemma och upptäckte att jag namnat dessa och strukit över namnet på en av sonens kompisar...Hjälp! Nu var det efternamnet som stod och jag reagerade förmodligen inte på det då när jag strök över, tog för givet att de var våra (Vi använder uteslutande begagnat, ofta namnat flera ggr om).
Så nej, situationer som ts måste inte betyda medveten stöld, kan vara klantighet. :)

Nu är dessa byxor på rätt plats i alla fall.
Ja jösses. Kan tänka mig att det är lätt hänt. Ärligt talat har jag så dålig koll på kläderna att jag tror att jag typ skänkt bort ett och annat plagg till förskolan pga jag inte namnat det innan och sen glömt bort att de har fått det när de kommer hem från förskolan. Vågar inte annat än lämna tillbaka ifall det är någon annans.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 738
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 488
Senast: Soapbubble
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 169
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp