Stöldanmäla telefon utan uppgifter om IMEI-nummer?

Casteloro

Trådstartare
En vän har blivit bestulen på sin telefon utomlands, inköpt i Sverige, men saknar både inloggningsuppgifter till telefonens ID och imei-nummer. Som jag förstår det har den huvudsakliga operatören varit i landet där telefonen blev stulen då den används som extratelefon. Det finns ingen originalkartong kvar, och kvittot visar inget IMEI-nummer. Till råga på allt så verkar företaget där telefonen är köpt inte existera längre.

Min vän säger att numret är spärrat hos den operatör som använts, men operatören menar att utan IMEI-nummer går telefonen ej att spärra. Det stämmer säkert, men borde inte kvittot räcka i försäkringssyfte? Kan man ens få tag i det på annat sätt? Jag förstår ju att detta kanske räknas som någon form av oaktsamhet och IMEI-nummer har väl tillkommit, vad jag antar, för att dels minska försäkringsbedrägeri osv, men det är förstås en besvikelse (för vem som helst) att inte varit mer noga med dessa uppgifter.

Mina kunskaper att söka svar på google sträcker sig till den informationen som jag skrivit ovan, så jag kommer inte så mycket längre där. Det finns tydligen SKU-nummer på kvittot, men det är något jag aldrig hört talas om förut. Är det någon som har kunskap eller erfarenhet om detta? Google menar att stöldanmälan måste ske och detta med IMEI-nummer. Står min vän bakbunden i det här läget?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp