Störiga saker vi stör oss på del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig att rapporteringen om skogsbränder många gånger anges i storleken x antal fotbollsplaner, vad är det för fel på ha med förtydligandet i meter x meter? Varför antas det att folk har bättre koll på hur stor en fotbollsplan är? :mad:
Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt. En fotbollsplan är väl en sådan där sak som många går förbi, vistas på eller på annat sätt ser med jämna mellanrum. Om inte annat är det något som alla garanterat har sett eller vistats på många gånger i sitt liv. En random ruta på 100x60 meter (eller vad det nu kan tänkas vara), å andra sidan, skulle jag ha jättesvårt att se framför mig eftersom jag är dålig på att bedöma avstånd. Jag vet inte ens hur många meter en fotbollsplan mäter, men jag kan ändå se det framför mig och det sätter saker i perspektiv på ett helt annat sätt.
 
Det säger inte mig ett skit, 100 x 100 meter säger mig betydligt mer.
Jo, jag förstod det från din post :). Men jag menar att majoriteten nog har lättare att få en uppfattning när de talar om fotbollsplaner än meter.
 
Tycker det är så märkligt då en fotbollsplan inte har ett standardmått utan kan ju variera från stora till ganska små, varenda grusplan är ju en fotbollsplan.

Man brukar prata om de rikiga och större fotbollsplanerna och då är det ~ 2 fotbollsplaner/ha.
Det är för att folk ska få ett litet hum om storleken på området.
 
På temat skog stör jag mig på människor som så fort man kritiserar skogsbruket på någon punkt vill ha det till att det argumenteras för att skogsbruket ska totalförbjudas (valet behöver verkligen inte stå mellan det värsta tänkbara eller inget alls, tack för halmgubben), samt människor som bedömer skogsbruket i norr efter hur bra de tycker att deras skogsbruk i söder fungerar. Den som beskådat förödelsen som inte minst de statliga bolagen kan lämna efter sig i norra delarna av landet (gigantiska hyggen där de verkar ta skyddsvärda områden och kalvningsområden utan att blinka, kantzoner som inte är värda namnet m.m.) vet att det är långtifrån jämförbart. Dessutom får man smulor som tack för den rovdriften.

När det gäller skogsbränder stör jag mig på skogsägare som inte ens vill sträcka sig till att blanda skogen nära bebyggelse för att förhindra spridning, eftersom det bedöms som mer lönsamt att fortsätta som förut och potentiellt förlora allt i en brand.
 
Att jag måste uppfostra min manliga kollega. Finns miljoner med anledningar till varför jag avskyr människan men jag är redigt less på att behöva stå på tävling och säga åt honom att hästkraken visst behöver svampas av efter ritt och att den får käka gräs trots att de blivit uteslutna. Han fattar verkligen inte att hästar inte fattar varför de straffas.

Sen logiken i att han har tid att klippa upp och reda ut knopparna men inte ta ur broddarna ur andra hästen som blivit utesluten så att jag tvingas stå i sista sekund på lastbilen och försöka få ut dem (som sitter som berg eftersom han tar i så in i helvete när han skruvar i dem) för inte fan har nån informerat mig om att han blivit utesluten. Rätt åt honom att han inte kommer i mål med nån av sina hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 639
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 010
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
118 376
Senast: Lilla
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
15 024
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp