Störiga saker vi stör oss på, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
I papperstidning, får inte tag på nätversionen. Det verkar extremt att någon kan gå in i en rättegång som målsägande och gå från samma rättegång med stora skadeståndskrav på sig. Jag tycker det är en rätt stor summa av en 16-åring som inte ens stått åtalad för brott, men vad vet jag. Det stod att de trodde mer på mannens version och att mannen hade begärt skadestånd i den händelse han frias. Vilket han gjorde. Behövs antagligen mer bakgrundsinformation än vad som gavs i artikeln för att förstå tingsrättens resonemang för de har förstås alltid sina skäl, men de som läser om det som det framställdes blir nog inte mer villiga att anmäla.
Men är du säker på att du förstått rätt? Hur jag än googlar hittar jag ingenting och det låter jättekonstigt.
 
I papperstidning, får inte tag på nätversionen. Det verkar extremt att någon kan gå in i en rättegång som målsägande och gå från samma rättegång med stora skadeståndskrav på sig. Jag tycker det är en rätt stor summa av en 16-åring som inte ens stått åtalad för brott, men vad vet jag. Det stod att de trodde mer på mannens version och att mannen hade begärt skadestånd i den händelse han frias. Vilket han gjorde. Behövs antagligen mer bakgrundsinformation än vad som gavs i artikeln för att förstå tingsrättens resonemang för de har förstås alltid sina skäl, men de som läser om det som det framställdes blir nog inte mer villiga att anmäla.

Ja, minst sagt extremt. Måste vara någon som missförstått någon väsentlig information.
 
Det verkar extremt att någon kan gå in i en rättegång som målsägande och gå från samma rättegång med stora skadeståndskrav på sig.
Det är helt enkelt inte möjligt. Något är fel i informationen.

Edit: Kan det vara så att han varit frihetsberövad och har begärt skadestånd för det - från staten inte från flickan?
 
Senast ändrad:
Har irriterat mig hela dagen på en bekant som är så ego. Tar för givet att andra ska serva och fixa. Morr.

Nu har hen skickat en inköpslista eftersom jag ska åka bort och hen vill att jag handlar åt henom. Utan att fråga. Nähädu. Jag tänker inte fara London runt och leta efter det hen vill ha och sedan släpa hem det på flyget.
 
Men är du säker på att du förstått rätt? Hur jag än googlar hittar jag ingenting och det låter jättekonstigt.
Nej jag är inte säker på att jag förstått rätt för jag tyckte också det lät jättekonstigt. Extremt. Att flickan var målsägande i rättegången och nu ska betala över 5 000 kr i skadestånd stod klart och tydligt, det gick inte att missförstå, men omständigheterna kan jag ju ha missförstått. Eftersom de trodde mer på mannens version betyder det kanske att de anser det bevisat att hon ljög? Ingen aning. Tycker fortfarande det verkar extremt att hon måste betala så mycket i skadestånd utan att ha åtalats för något.
Jag googlade också förut, det är Piteå-tidningen men låst.
Jag kommer inte in på den heller, hade jag tänkt på det tidigare hade jag kunnat ta en bild på artikeln när jag läste den.
 
Ja, minst sagt extremt. Måste vara någon som missförstått någon väsentlig information.
Ja jag hoppas det.
Det är helt enkelt inte möjligt. Något är fel i informationen.

Edit: Kan det vara så att han varit frihetsberövad och har begärt skadestånd för det - från staten inte från flickan?
Enligt artikeln var det flickan som skulle betala skadeståndet, inte staten, och det stod ingenting om att han varit frihetsberövad.
 
Har irriterat mig hela dagen på en bekant som är så ego. Tar för givet att andra ska serva och fixa. Morr.

Nu har hen skickat en inköpslista eftersom jag ska åka bort och hen vill att jag handlar åt henom. Utan att fråga. Nähädu. Jag tänker inte fara London runt och leta efter det hen vill ha och sedan släpa hem det på flyget.
Grrr skulle inte jag heller göra.
 
Bara en tanke jag fick.
Men står det inte VAD det är skadeståndet gäller?

Nu stör jag mig på att inte kunna få veta ordentligt vad detta handlar om... :mad:
Det stod bara att mannen begärt skadestånd i den händelse han frias och att tingsrätten tyckte 16-åringen skulle betala det på cirka 5 000 kr. Det stod inte varför. Om jag måste gissa menade rätten kanske att det var bevisat att hon ljög, det verkar vara den enda möjliga förklaringen? Det stod att båda hade vittnen men att rätten trodde mer på mannens version att inget hänt och att han friades, så det kan ha varit underförstått att tingsrätten tyckte det bevisat att flickan ljög? 5 000 kr verkar fortfarande som ett högt skadestånd att utan åtal kräva av en 16-årig målsägande som anmält någon för ofredande, men det kanske är den vanliga skadeståndsnivån i sådana fall? Jag störde mig på det hela i alla fall, tyckte det verkade skevt alltihop.
 
Det stod bara att mannen begärt skadestånd i den händelse han frias och att tingsrätten tyckte 16-åringen skulle betala det på cirka 5 000 kr. Det stod inte varför. Om jag måste gissa menade rätten kanske att det var bevisat att hon ljög, det verkar vara den enda möjliga förklaringen? Det stod att båda hade vittnen men att rätten trodde mer på mannens version att inget hänt och att han friades, så det kan ha varit underförstått att tingsrätten tyckte det bevisat att flickan ljög? 5 000 kr verkar fortfarande som ett högt skadestånd att utan åtal kräva av en 16-årig målsägande som anmält någon för ofredande, men det kanske är den vanliga skadeståndsnivån i sådana fall? Jag störde mig på det hela i alla fall, tyckte det verkade skevt alltihop.
Har du suttit häktad och senare blir friad i domstol kan du få skadestånd av staten.

Är du målsägare och den tilltalade blir fälld kan du också tilldömas skadestånd.

Men att en målsägare skulle få betala skadestånd till en tilltalad, jag kan inte få ihop det.

Du har inte tillgång till papperstidningen där du läste det?
 
Har du suttit häktad och senare blir friad i domstol kan du få skadestånd av staten.

Är du målsägare och den tilltalade blir fälld kan du också tilldömas skadestånd.

Men att en målsägare skulle få betala skadestånd till en tilltalad, jag kan inte få ihop det.

Du har inte tillgång till papperstidningen där du läste det?
Ja det var det jag reagerade och störde mig på, det går liksom inte ihop, att en målsägande ska betala skadestånd och ett så stort sådant borde man inte åtminstone åtalas först?

Det var inte min tidning och jag vet inte om jag kan få tag på en imorgon, men jag kan försöka. Skadeståndet var den absolut sista meningen i artikeln, det stod bara en enda mening om det.
 
Jag stör mig på att de helt plötsligt, från en dag till en annan, utan någon som helst förvarning, har stängt av vägen till tåget?! Kul när man har ett tåg att passa och redan har lagt tid på att gå åt det hållet :arghh: Nu behövde jag istället vända, gå tillbaka och ta en omväg på 30 min. Och missade tåget såklart :turd::turd::turd::rage:
 
Satte på motorvärmaren i morse, trodde jag. Nu måste jag felsöka när jag kommer hem för att se varför den inte hade startat när jag skulle åka. :mad:

Den typen av problem brukar drabba mig när det är -20 eller liknande ute...

KL
Stör mig på att mina smajlies hoppar omkring hur som helst och aldrig som jag vill
 
Jag stör mig på att vårt internet inte fungerar. Eftersom föreningen har bytt avtal och det nya börjar gälla 1 oktober är det inte säkert att vi får någon ny utrustning innan dess, det verkar vara själva convertern som är trasig. Blöh. Surfar via mobilen går ju ett tag men det är ju drygt.
 
Irriterar mig som fan på att jag verkar bli yr så fort jag lägger mig för att sova.
Besökte vården igår och de hittade inga fel på mig. Men yr blir jag.

jag satsar stenhårt på att det är kristaller och försöker "bota" mig med huvudrörelser och att vara uppe och röra mig. Vilket faktiskt hjälper. Men mornarna är inte kul.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
198
Senast: manda
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
110 756
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 131
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
119 492
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp