Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nästan varje gång jag handlar någon form av mat på Pressbyrån eller Espresso House och inte har tagit någon dricka (gör oftast inte det för jag brukar ha med mig egen) frågar personen i kassan "Och nånting att dricka till?". Kanske försöker de bara verka serviceminded men det har verkligen motsatt effekt. Det låter som om de antingen tror att man är lite dum i huvudet och inte kan tänka själv (hade jag velat ha en dricka hade jag väl sagt det eller tagit en) eller som att de vill pracka på en något man inte tänkt köpa egentligen. Jag svarar alltid vänligt nej tack för jag är ju en trevlig jävel liksom, fast jag egentligen vill säga "Uppenbarligen inte, eftersom jag inte slängde upp en på disken tillsammans med mackan". Men eftersom de allihop säger det så är det säkert något de blivit tillsagda att säga och det är onödigt av mig att vara otrevlig. Någon som jobbar på dessa ställen som kan förklara varför man alltid får den här frågan?
Jag jobbar inte med det men oftast så får du ett bättre pris på en "meny" inklusive dricka än om du köper en separat.
 
Nästan varje gång jag handlar någon form av mat på Pressbyrån eller Espresso House och inte har tagit någon dricka (gör oftast inte det för jag brukar ha med mig egen) frågar personen i kassan "Och nånting att dricka till?". Kanske försöker de bara verka serviceminded men det har verkligen motsatt effekt. Det låter som om de antingen tror att man är lite dum i huvudet och inte kan tänka själv (hade jag velat ha en dricka hade jag väl sagt det eller tagit en) eller som att de vill pracka på en något man inte tänkt köpa egentligen. Jag svarar alltid vänligt nej tack för jag är ju en trevlig jävel liksom, fast jag egentligen vill säga "Uppenbarligen inte, eftersom jag inte slängde upp en på disken tillsammans med mackan". Men eftersom de allihop säger det så är det säkert något de blivit tillsagda att säga och det är onödigt av mig att vara otrevlig. Någon som jobbar på dessa ställen som kan förklara varför man alltid får den här frågan?
För att det KAN göra att man säljer mer. Samma på McDonalds när jag jobbade där.
 
Nästan varje gång jag handlar någon form av mat på Pressbyrån eller Espresso House och inte har tagit någon dricka (gör oftast inte det för jag brukar ha med mig egen) frågar personen i kassan "Och nånting att dricka till?". Kanske försöker de bara verka serviceminded men det har verkligen motsatt effekt. Det låter som om de antingen tror att man är lite dum i huvudet och inte kan tänka själv (hade jag velat ha en dricka hade jag väl sagt det eller tagit en) eller som att de vill pracka på en något man inte tänkt köpa egentligen. Jag svarar alltid vänligt nej tack för jag är ju en trevlig jävel liksom, fast jag egentligen vill säga "Uppenbarligen inte, eftersom jag inte slängde upp en på disken tillsammans med mackan". Men eftersom de allihop säger det så är det säkert något de blivit tillsagda att säga och det är onödigt av mig att vara otrevlig. Någon som jobbar på dessa ställen som kan förklara varför man alltid får den här frågan?
Det kallas för merförsäljning och att försöka sälja tillbehör är något som ingår i en försäljares jobb. Det är exakt samma som att man får frågan om man behöver make up remover när man köper smink om försäljaren sköter sitt jobb. Men ja, det kan upplevas störande.
 
Det kallas för merförsäljning och att försöka sälja tillbehör är något som ingår i en försäljares jobb. Det är exakt samma som att man får frågan om man behöver make up remover när man köper smink om försäljaren sköter sitt jobb. Men ja, det kan upplevas störande.

De gånger jag upplevt det störande är när man tydligt säger att man inte vill ha något annat, men ändå får 3-4 förslag på saker man nog behöver köpa som är erbjudande på. Men det handlar förmodligen om enstaka säljare och enstaka butikskedjor som driver lite för mycket i frågan - det är klart undantag. Att få förslag på nåt att dricka om jag köper mat ser jag nästan som del av en omsorg, det är ett såpass naturligt förslag att tillföra.
 
Det här. Vem gör så? Varför?
Screenshot_20200727-193758_Instagram.jpg
 
De gånger jag upplevt det störande är när man tydligt säger att man inte vill ha något annat, men ändå får 3-4 förslag på saker man nog behöver köpa som är erbjudande på. Men det handlar förmodligen om enstaka säljare och enstaka butikskedjor som driver lite för mycket i frågan - det är klart undantag. Att få förslag på nåt att dricka om jag köper mat ser jag nästan som del av en omsorg, det är ett såpass naturligt förslag att tillföra.
Det finns ju en devis att en bra säljare säljer en fiskebåt till hen som skulle köpa en metkrok. Nu går väl de flesta säljare inte så långt men en bra säljare säljer mer än just det kunden själv har tänkt sig. Nu är det väl sällan så längre då stora kedjor tar över mer och mer men att inte föreslå en tröja till byxorna, ett par matchande trosor till bh;n osv. osv. hade inte setts med blida ögon och med stor sannolikhet skapat en uppsträckning hos chefen när jag jobbade inom handel.
 
Stör mig på att jag beställde snus och när jag öppnade paketet såg det ut så här:

Foto 2020-07-28 13 38 26.jpg


Första gången jag råkat ut för det, tidigare när jag beställt har dosorna klarat sig, den dosan som gått sönder är inte längre rund, så vete tusan va det här paketet råkat ut för. Levererades i instabox.
Kanske är ett tecken på att jag borde ta tag i att sluta snusa på allvar. 🙈
Jag har reklamerat, tur i oturen att två dosor klarat sig då det snuset jag hade hemma var på G att ta slut.
 
Det finns ju en devis att en bra säljare säljer en fiskebåt till hen som skulle köpa en metkrok. Nu går väl de flesta säljare inte så långt men en bra säljare säljer mer än just det kunden själv har tänkt sig. Nu är det väl sällan så längre då stora kedjor tar över mer och mer men att inte föreslå en tröja till byxorna, ett par matchande trosor till bh;n osv. osv. hade inte setts med blida ögon och med stor sannolikhet skapat en uppsträckning hos chefen när jag jobbade inom handel.

Butik där man blir tjatad på av personalen undviker jag faktiskt.
 
De gånger jag upplevt det störande är när man tydligt säger att man inte vill ha något annat, men ändå får 3-4 förslag på saker man nog behöver köpa som är erbjudande på. Men det handlar förmodligen om enstaka säljare och enstaka butikskedjor som driver lite för mycket i frågan - det är klart undantag. Att få förslag på nåt att dricka om jag köper mat ser jag nästan som del av en omsorg, det är ett såpass naturligt förslag att tillföra.

Samma här, trugande när man sagt att man inte behöver något är riktigt störande, men t.ex. drickafrågan upplever jag på samma sätt som du. Det kan ju vara att man varit tankspridd nog och glömt (har hänt sig :angel:)
 
På barn som ska komma och tigga pant i tid och otid :confused: Vad kommer detta av? Tycker föräldrarna det är ok att ungarna gör detta? Var aldrig med om det i förra lgh, men här har det nog knackats på iaf fyra gånger (vad jag vet, och har varit hemma) på två månader!
En sak hade väl varit om de Samlade in pengar till nån förening eller så, men det säger de aldrig något om.
 
Jag har samma problem. Oerhört störande sjukdom 😔
Lider med dig!
Har iaf sån tur så försäkringen täcker forl litegrann. Hoppas att du har samma fördel så sett.

På barn som ska komma och tigga pant i tid och otid :confused: Vad kommer detta av? Tycker föräldrarna det är ok att ungarna gör detta? Var aldrig med om det i förra lgh, men här har det nog knackats på iaf fyra gånger (vad jag vet, och har varit hemma) på två månader!
En sak hade väl varit om de Samlade in pengar till nån förening eller så, men det säger de aldrig något om.
Det gjorde jag också när jag var barn för 25-30 år sen. Då samlades det till godis :D Fanns gott om folk som inte orkade panta så det var winwin, folk slapp panta, jag och några kompisar tjänade lite pengar och hade något att göra och ptja, panten blev pantad. Vi fick ju inte gå så långt dock så det blev koncentrerat inom bostadsområdet, kanske är det så med "dina" barn också.
 
Lider med dig!
Har iaf sån tur så försäkringen täcker forl litegrann. Hoppas att du har samma fördel så sett.

Nix, ungefär en vecka efter diagnos kom det fina brevet från Agria att de äntligen kom med en tilläggsförsäkring för forl :banghead: även det mycket störande.

Har dessutom flyttat ifrån vår fantastiska veterinär så nu vet jag inte var jag ska vända mig. Har du tips på nån bra i falun/Borlänge området får du gärna skicka ett pm 😉 (har för mig du är från området)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 201
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
119 920
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 787
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 734
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp