Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nu blir jag lite arg och ledsen på dig faktiskt. Jag har jobbat hemma i över 4 månader (företaget har bestämt det). Jag får INTE betalt för att vara ledig! Jag jobbar 8 timmar om dagen, precis som jag brukar. Behövs det så jobbar jag längre.

Jag jobbar alltså inte mindre för att jag jobbar hemma. Det är inte därför jag tycker att det är så otroligt skönt att jobba hemma! Det är skönt (för mig) att jobba hemma för att:
-Jag är inte den mest sociala personen och det är skönt för mig att få krypa in i min lilla bubbla ett tag. Vilket gör att det går åt mindre energi, för mig.
-På lunchrasten kan jag sätta mig i min egen trädgård och äta min lunch. Eller i soffan vid TVn om det regnar. Bara det att vara hemma själv och kunna koppla av helt gör under för mig. Istället för att sitta i lunchrummet med kollegor som pratar jobb nästan hela tiden. Vilket återigen gör att jag gör av med mindre energi för att göra samma arbete.
-Mitt jobb är rätt flexibelt så jag kan börja jobba jättetidigt om jag vaknar tidigt nån dag och då sluta tidigt och få nästan hela eftermiddagen ledig. Vilket gör att trots att jag jobbat mina 8 timmar den dagen ändå känns som jag är ledig halva dagen! Men så är jag morgonmänniska och vaknar tidigt, men när jag dessutom slipper pendningstiden, så kan jag börja jobba väldigt tidigt! Jag har många dagar börjat jobba kl. 5-6 och slutat tidigt eftermiddag och sen satt mig i trädgården och solat och lyssnat på min ljudbok. Underbart!
-En annan stor fördel för mig var att innan skolan slutade för sommaren så var jag hemma när dottern kom hem från skolan. Hon klarar sig själv, men det var otroligt mysigt att få vara hemma då och kunna prata lite med henne om hennes dag i skolan. Och nu när det verkar som att vi ska jobba hemma även i höst är så glad över att få fortsätta med det!

Släpp den tanken på att det skulle verka som att du ber om att få betald ledighet! Säg att du också vill slippa pendlingstiden och pendlingskostnaden precis som alla andra.
Jag ber om ursäkt om det jag sa fick dig att ta illa vid dig, det var inte så jag menade. Jag vet att det finns folk som jobbar bra hemma och inte "fuskar" (vad det nu innebär) så menade inte alls att framställa hemmajobbare som lata generellt även om jag har sådana kollegor.

För mig vore fördelen att jag dels får jobba lite mer ostört men också att jag kan ta riktiga "pauser". Jag jobbar ju inte effektivt 9 timmar på jobbet varje dag normalt utan man fikar lite några gånger, äter lunch och pratar osv, ibland surfar man på nätet lite. Att vara 100% fokuserad och effektiv varenda minut av arbetsdagen tror jag det är få som är varje dag oavsett var de sitter.

Men faktiskt vore det också en fördel att jag kanske kan fixa lite med disken, läsa på balkongen nån kvart eller liknande och verkligen koppla bort arbetet några minuter för återhämtning. Eftersom jag sitter ensam på jobbet så blir det att jag bara jobbar istället eftersom jag ändå inte har något att göra eller någon att prata med på rasten.
Varför prata med kollegan? Det här är chefens jobb att sköta.
I princip håller jag med dig och du har rätt. Men samtidigt är jag redan lite "utanför" på jobbet då jag dels är yngre, har helt andra intressen och inte har barn vilket mina kollegor har. Vill liksom inte ytterligare bli antagonisten här. På mitt förra jobb var jag riktigt utstött (till den grad att jag inte ens blev bjuden på julbordet) och jag är livrädd för att hamna där igen så jag försöker anpassa mig så gott det går.

Min chef är en total idiot tyvärr så att prata med honom skulle i värsta fall vara till min nackdel och i bästa fall inte göra någon skillnad. Jag vet att det är så pass illa att det verkar som att ledningen söker efter sätt att bli av med honom på så det är liksom inget personligt utan han är bara extremt dålig på sitt jobb.

Ska försöka att inte ta upp mer av tråden med detta OT. Jag vet att ni bryr er och det värmer verkligen, det är mest skönt att gnälla av sig någonstans där man kan vara anonym eller inte bara får svaret "var glad att du HAR ett jobb bara" :)
 
Jag ber om ursäkt om det jag sa fick dig att ta illa vid dig, det var inte så jag menade. Jag vet att det finns folk som jobbar bra hemma och inte "fuskar" (vad det nu innebär) så menade inte alls att framställa hemmajobbare som lata generellt även om jag har sådana kollegor.

För mig vore fördelen att jag dels får jobba lite mer ostört men också att jag kan ta riktiga "pauser". Jag jobbar ju inte effektivt 9 timmar på jobbet varje dag normalt utan man fikar lite några gånger, äter lunch och pratar osv, ibland surfar man på nätet lite. Att vara 100% fokuserad och effektiv varenda minut av arbetsdagen tror jag det är få som är varje dag oavsett var de sitter.

Men faktiskt vore det också en fördel att jag kanske kan fixa lite med disken, läsa på balkongen nån kvart eller liknande och verkligen koppla bort arbetet några minuter för återhämtning. Eftersom jag sitter ensam på jobbet så blir det att jag bara jobbar istället eftersom jag ändå inte har något att göra eller någon att prata med på rasten.

I princip håller jag med dig och du har rätt. Men samtidigt är jag redan lite "utanför" på jobbet då jag dels är yngre, har helt andra intressen och inte har barn vilket mina kollegor har. Vill liksom inte ytterligare bli antagonisten här. På mitt förra jobb var jag riktigt utstött (till den grad att jag inte ens blev bjuden på julbordet) och jag är livrädd för att hamna där igen så jag försöker anpassa mig så gott det går.

Min chef är en total idiot tyvärr så att prata med honom skulle i värsta fall vara till min nackdel och i bästa fall inte göra någon skillnad. Jag vet att det är så pass illa att det verkar som att ledningen söker efter sätt att bli av med honom på så det är liksom inget personligt utan han är bara extremt dålig på sitt jobb.

Ska försöka att inte ta upp mer av tråden med detta OT. Jag vet att ni bryr er och det värmer verkligen, det är mest skönt att gnälla av sig någonstans där man kan vara anonym eller inte bara får svaret "var glad att du HAR ett jobb bara" :)
Hoppas verkligen det löser sig för dig på ett bra sätt! Berätta gärna hur det går :)
 
Hoppas verkligen det löser sig för dig på ett bra sätt! Berätta gärna hur det går :)
Absolut det ska jag, tack så mycket för omtanken :heart

Jag skulle tydligen haft semester den här veckan men behövde jobba idag ändå då det är månadsskifte så fullt up. Är iaf ledig nu onsdag-fredag, något som iofs verkligen inte platsar i den här tråden :D

På topic iaf så stör jag mig på att jag hade packat ner två kakor i väskan i morse - TRODDE JAG. Hade tydligen glömt det, inte som att man sett fram emot det hela dagen eller så :meh:
 
20200803_184823.jpg

När jag kom ut ur duschen, det mest störiga är att dom ska ha varit inne i min lägenhet å fixat just avloppet i badrummet tidigare idag.
 
Återigen klarvaken och kan inte sova. Går bara runt en massa dumma tankar i huvudet. Varför ska det vara så svårt att somna? Har hållt på så här i en vecka nu. Min vanliga trötthet på dagtid blir inte precis bättre heller av det här.
 
Väderleksrapporter!!! Det går tydligen inte att göra korrekta sådana. Dom har ju inte ens rätt när dom ska säga vad det är för väder nu. Här påstås det ska vara sol. Det syns inte något blått på himlen överhuvudtaget, det är totalt grått och regnar.
Varför ens göra väderleksrapporter, dom stämmer ju aldrig ändå.
 
När folk man gillat och haft höga tankar om gör eller säger något dumt. Nu menar jag inte misstag eller så, utan sådant som tyder på dåligt omdömme (eller iaf på en annan nivå än ens egna/vad man trott)

De gånger jag sagt eller gjort saker som människor reagerar negativt på har jag uppskattat stort när de berättat det för mig. Trots att man i princip är perfekt (:cautious:), kan det gå snett ibland och man kan ha missat saker som kan tyckas uppenbara eller helt enkelt bara gjort en enstaka dålig bedömning eller kortslutning.

(Jag kan tycka att det är intressantare hur en person reagerar när de får den feedbacken.)
 
De gånger jag sagt eller gjort saker som människor reagerar negativt på har jag uppskattat stort när de berättat det för mig. Trots att man i princip är perfekt (:cautious:), kan det gå snett ibland och man kan ha missat saker som kan tyckas uppenbara eller helt enkelt bara gjort en enstaka dålig bedömning eller kortslutning.

(Jag kan tycka att det är intressantare hur en person reagerar när de får den feedbacken.)

Jag tänker nog snarare på sådana tillfällen där det är ganska uppenbart att det inte bara är en miss, t.ex. om personen kläcker ur sig något djupt rasistiskt eller kvinnofientligt.

Eller vissa gånger kan det bara vara en besvikelse över att man tydligen inte är på så samma blad som man trott, dvs. inget fel som behöver korrigeras, utan man är bara olika.
 
Jag tog äntligen mod till mig och sökte hjälp på vårdcentralen för flera konstiga symptom jag fått senaste månaderna.

Men...

Det spelar ingen roll vilka symptom man uppvisar, det enda som spelar roll är att jag är aningen överviktig.
Jag är aktiv, rider och klarar alla mina vardags aktiviteter utan problem, äter allsidigt och försöker sova.

Tydligen är viktminskning och mer motion svaret på allt. Mina konstiga domningar, krypet i kroppen som håller mig vaken om natten, krypandet på dagen, plötslig fumlighet och klumpighet, förlorad muskelstyrka i händer och armar, darrningar osv.

ALLT beror på att jag är för fet tydligen.

Irriterar mig på läkaren som inte ville lyssna, irriterar mig på mig själv som ens gick dit då jag misstänkte att detta skulle bli svaret.
Jag hatar att gå till läkaren och ta upp tid om det inte behövs men nu kände jag att jag faktiskt behövde hjälp, jag får ingen sömn, tappar saker och börjar ärligt bli lite rädd.
 
Fick ett mail idag kopplat till mitt förra jobb, ett mail som innebär möte och jobb relaterat till gamla jobbet. Jag slutade där för 8 månader sedan -så anser mig väl vara typ klar (?), eller hur länge hör man ihop med sin gamla arbetsplats och förväntas göra insatser? :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 563
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
118 367
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 478
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 694
Senast: golit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp