Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
En människa jag skurit bort ur mitt liv som envisas med att försöka kontakta mig genom andra hela tiden, "x hälsar att..." "x pratade om dig och tyckte det skulle vara bra om du..." etc.etc. Bara dra åt helvete istället för att förpesta mina relation till våra gemensamma bekanta tack.
 
Höll på att köra på både en cyklist och en hund i morse. Cyklisten mörkklädd utan ljus på cykeln, inga reflexer, cyklade i hög fart rakt ut i vägen från en angränsande väg. Fick veja ut i motsatt körbana för att inte köra ned gubbjäveln. Fick som tur var inte möte samtidigt...

Väl framme vid jobbet var jag centimeter ifrån att köra på en hund som i långt expanderkoppel kom farande rakt ut i vägen bakom hörnet på ett hus. Tur i oturen så var det vid infarten till jobbet så höll redan väldigt låg fart, annars hade jag troligen kört på den...
 
Jag vet att det inte är "okej" men just nu stör jag mig på Greta Thunberg. Jag har ingenting emot henne personligen, men nu börjar det bli lite tjatigt att läsa hennes uttalanden. Kom med en lösning istället för att vara säga att allt är kris och panik.

Ja jag vet att det bara är att sluta läsa. Men i mina kretsar dyker hon upp överallt hela tiden och att inte gilla henne är lite av en dödssynd.. Det är nog det som stör mig mest.
 
Jag vet att det inte är "okej" men just nu stör jag mig på Greta Thunberg. Jag har ingenting emot henne personligen, men nu börjar det bli lite tjatigt att läsa hennes uttalanden. Kom med en lösning istället för att vara säga att allt är kris och panik.

Ja jag vet att det bara är att sluta läsa. Men i mina kretsar dyker hon upp överallt hela tiden och att inte gilla henne är lite av en dödssynd.. Det är nog det som stör mig mest.
Hon har ju en lösning : Lyssna på forskarna.
Lösningen finns redan men världens makthavare segar.
Tycker du att en 17-åring (hon är väl 17 nu?) ska presentera en bättre lösning än de som forskarna kommit fram till …?
 
Hon har ju en lösning : Lyssna på forskarna.
Lösningen finns redan men världens makthavare segar.
Tycker du att en 17-åring (hon är väl 17 nu?) ska presentera en bättre lösning än de som forskarna kommit fram till …?

Jag visste att det skulle komma. Nej, jag säger inte att hon ska lösa allt. Men hon kan väl säga hur hon tolkar forskningen och vidarebefordra de lösningar som presenterats istället för att vara säga att det är panik.
För de som inte är inne i svängen är det nog effektivare att säga "prova det här" istället för "du gör fel!"
 
Jag visste att det skulle komma. Nej, jag säger inte att hon ska lösa allt. Men hon kan väl säga hur hon tolkar forskningen och vidarebefordra de lösningar som presenterats istället för att vara säga att det är panik.
För de som inte är inne i svängen är det nog effektivare att säga "prova det här" istället för "du gör fel!"
Varför ska hon tolka och vidarebefordra? Allt, eller det mesta iallafall, finns redan svart på vitt.
Dessutom är det panik.
 
Varför ska hon tolka och vidarebefordra? Allt, eller det mesta iallafall, finns redan svart på vitt.
Dessutom är det panik.

Problemet är att de som behöver faktan tar inte reda på det själva. Forskning är svårt att tolka om man inte är van. Dessutom finns det otroliga mängder som i vissa fall är väldigt motsägelsefullt. Det är inte alls svart på vitt.

Ja, det är panik. Men jag står fast vid att "du gör fel" utan att komma med ett förslag på lösning inte är rätt väg att gå.
 
@sthu Jag tänker att hon inte behöver presentera någon lösning eftersom de som sitter på makten redan har uppenbara lösningar som de ignorerar. För det första, sluta slussa in miljarder av våra skattepengar i oljebolag och andra miljöbovar. För det andra, slussa in pengarna i verksamheter och forskning som jobbar på de lösningar som redan finns och att ta fram nya. Det är liksom inte svårare än så men makthavarna skiter i det. Så då behövs det sådana som Greta som inte håller tyst. Och som får fler att inte hålla tyst. Vill du få tyst på Greta så hjälp till med att se till att klimatkrisen får ett slut, istället för att gnälla på att någon gör vad de kan, det vill säga ger alla oss som är förbannade och ledsna hopp och en liten, liten gnista av framtidstro.
 
Suck. Jag vill inte få tyst på Greta. Jag vill att hon ska nå en större publik och få mer genomslagskraft. Tyvärr fungerar inte nuvarande retorik på stora massan. Inte ens på mig, som är inbiten miljömupp.
 
Suck. Jag vill inte få tyst på Greta. Jag vill att hon ska nå en större publik och få mer genomslagskraft. Tyvärr fungerar inte nuvarande retorik på stora massan. Inte ens på mig, som är inbiten miljömupp.
Om du nu är så duktig själv kan du ju kontakta henne och hjälpa henne nå ut till fler?
 
Suck. Jag vill inte få tyst på Greta. Jag vill att hon ska nå en större publik och få mer genomslagskraft. Tyvärr fungerar inte nuvarande retorik på stora massan. Inte ens på mig, som är inbiten miljömupp.
Fast det är inte hennes retorik som kommer få till förändringen, det är alla de som protesterar på olika sätt. Vi har haft massor med enstaka personer med skiftande retorik i miljörörelsen de senaste årtiondena, men det är aldrig enstaka personer som får igenom förändring i samhället, såvida de inte sitter på pengar eller politisk makt. Det är massrörelser, och en sådan har ju Greta fått till/gett mer kraft.

Har du en annan retorik du vill testa så varför inte skapa egna kanaler för den? Göra egna protester? Allt och alla behövs om vi ska nå någonstans, inte att beklaga sig på varandra inom rörelsen.
 
Om du nu är så duktig själv kan du ju kontakta henne och hjälpa henne nå ut till fler?

Fast det är inte hennes retorik som kommer få till förändringen, det är alla de som protesterar på olika sätt. Vi har haft massor med enstaka personer med skiftande retorik i miljörörelsen de senaste årtiondena, men det är aldrig enstaka personer som får igenom förändring i samhället, såvida de inte sitter på pengar eller politisk makt. Det är massrörelser, och en sådan har ju Greta fått till/gett mer kraft.

Har du en annan retorik du vill testa så varför inte skapa egna kanaler för den? Göra egna protester? Allt och alla behövs om vi ska nå någonstans, inte att beklaga sig på varandra inom rörelsen.

Jag är ingen retoriker, hatar att stå i centrum och har inget intresse av det. Däremot gör jag mycket i kulisserna utan att vara "så duktig" utan för att jag har möjlighet.

Och igen, jag säger inte att hon är dålig och har fel. Jag säger inte att jag är bättre och nej, jag är inte bitter över uppmärksamheten hon får.

Jag ångrar att jag skrev något överhuvudtaget. Ursäkta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 486
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
118 349
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 464
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
16 17 18
Svar
350
· Visningar
14 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp