Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är panik. Politiker och makthavare måste agera. En person påverkar inte politiker och makthavare alls det gör däremot den stora massan. Greta har skrapat ihop en stor massa som skulle kunna bli större med en bra argumenterande retorik och dessutom kanske minska antal motståndare. En stor massa med kunskap om hur något ska förändras kan påverka mer än en okunnig massa som tycker att något ska göras. Därför behöver Greta lyfta forskningen, hon står inte ensam i detta men hon har blivit ansiktet utåt.

Klassisk retorisk strategi:
- presentera ett problem
- lista ett par (ofta tre) argument
- visa förståelse för motståndarsidan
- tryck på vad dina argument skulle leda till
Klart.

Jag är helt enig med @sthu. Gretas retorik fungerar inte hela vägen upp till toppen, hon kan inte göra allt själv men hon kan utnyttja den "makt" hon fått betydligt effektivare.
Men tror du inte att hundratals miljöaktivister redan gjort detta? Och att inte makthavarna egentligen vet precis vad de gör men inte bryr sig? Det är liksom inte idioter som sitter på makten
 

IMG_20200925_102258.jpg


Klump. Är alltså torkad cikoria som man ska dricka. Den är stenhård och klumpig numera..
 
Ahaaa jag tänkte att själva växten växte på något konstigt sätt. Men det är i och för sig också konstigt att drycken blir en klump

Speciellt med tanke på att den stått svalt, torrt och mörkt i ett skafferi. Men det måste kommit fukt på något sätt ändå. Kanske när jag tagit ut den och ställt på diskbänken eller nåt. Stör mig gör det, för jag var sugen på en cikoria-latte :arghh:
 
Men tror du inte att hundratals miljöaktivister redan gjort detta? Och att inte makthavarna egentligen vet precis vad de gör men inte bryr sig? Det är liksom inte idioter som sitter på makten

Absolut! Men det är få miljöaktivister som lika många lyssnar på som Greta.
Det är folket som påverkar makten mao är det folket som måste påverkas. Fram tills dess kommer makthavarna inte lyfta ett finger mer än så det ser bra ut för den som inte vet vad som faktiskt behövs göras.

Kunskap är makt, ju fler som utövar den makten desto större genomslag får den
 
Absolut! Men det är få miljöaktivister som lika många lyssnar på som Greta.
Det är folket som påverkar makten mao är det folket som måste påverkas. Fram tills dess kommer makthavarna inte lyfta ett finger mer än så det ser bra ut för den som inte vet vad som faktiskt behövs göras.

Kunskap är makt, ju fler som utövar den makten desto större genomslag får den
Fast då förstår jag inte riktigt vad du menar. Greta uppmuntrar ju till masstrejk och demonstrationer, vilket är det enda vi vet fungerar när makthavare inte lyssnar på folket.
 
Stör mig på människor som i princip ogiltigförklarar andras oro, stress eller whatever på grund av corona. Nu senast såg jag en artikel om elever som var oroliga/ledsna över att praktiken var inställd (eller omgjord) och att detta kunde leda till att de har svårare att ge sig ut i arbetslivet. Tro f'n att det är någon som försöker trycka till genom att skriva att det minsann borde förstå att det inte fungerar på grund av rådande läge och bla bla bla... Så nu får ingen må dåligt, ha det stressigt, vara orolig för framtiden pga inte ha samma förutsättningar som tidigare år...? Gah!
 
Körde söderut på E4 från Jönköping, kommer ikapp en trailer och håller lite koll i vänsterspegeln vart jag har bilarna bakom om det är fritt att köra om.
Hade fortfarande bilar lååångt bakom mig, så väljer att gå ut i god tid då jag närmade mig trailer rätt snabbt. Ser i spegeln en bil som ligger på omkörning av de andra bilarna långt där bak, men det är lugnt för den skulle inte va ikapp mig förrän jag var om trailern (trodde jag).
När den kom ikapp mig (den körde väääldigt fort) var jag nästan framme vid trailern och på väg att köra om, då kör den om mig på högersidan och in framför mig och om trailern.
Den fick både tuta och helljus, riktigt så lång tid tar det inte för mig att komma om trailern... sen körde den vidare och körde om en annan bil längre fram och sen svängde av på avfarten mot Torsvik...

Egentligen borde jag inte bli förvånad längre, men det stör mig att en sådan person utsätter inte bara sig själv utan även andra för sitt beteende i trafiken och det är det som stör mig.
Inte ens ambulanser på utryckning kör så även om de har bråttom.
 
Varför kan folk inte använda gps för?
Hopplöst att försöka lotsa folk över telefon när de knappt vet var de är
Påminner mig om de gånger UPS har skullat (? är detta inte en böjning?) leverera till mig. De får tydligen inte ha GPS, vilket är det sjukaste jag någonsin hört om ett leveransbolag. De ringer alltid och har ingen aning om var de är, och så tar jag långa stunder av arbetstid till att hjälpa dem hitta. Idioti.
 
Påminner mig om de gånger UPS har skullat (? är detta inte en böjning?) leverera till mig. De får tydligen inte ha GPS, vilket är det sjukaste jag någonsin hört om ett leveransbolag. De ringer alltid och har ingen aning om var de är, och så tar jag långa stunder av arbetstid till att hjälpa dem hitta. Idioti.
Alltså nu vet jag plötsligt inte hur det böjs, men skullat är inte ett ord i alla fall :rofl:
 
Påminner mig om de gånger UPS har skullat (? är detta inte en böjning?) leverera till mig. De får tydligen inte ha GPS, vilket är det sjukaste jag någonsin hört om ett leveransbolag. De ringer alltid och har ingen aning om var de är, och så tar jag långa stunder av arbetstid till att hjälpa dem hitta. Idioti.
Ups skulle ha levererat är den korrekta meningen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 266
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
119 981
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 827
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 863
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp