Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grannarna, som när det kommer besök släpper ut hundarna i trappuppgången. De skäller, rejält.

Tillhör förresten allmänt kring grannar som inte lärt hundarna vara ensamma eller klarar att se till så de har kontroll på dem. Härom veckan höll jag på att bli nafsad i byxbenet av hund i flexikoppel som kom runt hörnet i full fart. Skrämde honom, men ändå :meh:
Har vi samma grannar? :cautious:
 
Att ARN gav min motpart fram till 2 juli på sig att svara, det kom in nytt material den 27 juli så i mina ögon bör det avskrivas så ärendet kan beslutas. Men icke, istället har jag fått göra nya motyttrande. Vi har hållit på sen mars, och ärendet har över 150 bilagor så jag stör mig på att ARN accepterade detta sena svar och jag fick tillbringa min enda lediga dag med att leta upp bevis :down::meh:
 
Att min sambo fått (o)vanan att låsa dörren hela tiden. Går man ut i trädgården utan nycklarna blir man som regel utelåst...
 
Jag var dum nog att erbjuda mig i början när jag trodde att det här skulle pågå i någon månad max.. Förslaget från början var att alternera varannan vecka mellan mig och en kollega.

Gå till chefen och säg att du gärna vill jobba hemifrån du också och förklara att du itne trodde att det skulle ta så lång tid. Så kan ni turas om.
 
Folk som blivit av med jobbet utan att vara med i a-kassan och nu har mage att klaga på att deras ersättning drar ut på tiden... Jag blir riktigt jäkla förbannad faktiskt

Jag också! Särskilt som de just nu får betydligt generösare villkor än vi som troget betalat avgift och haft karensdagar. Och sedan går ut och gråter i dagstidningarna om hur hemskt det är. Förstå dessutom att just alfakassan som är default för de som inte gått med går på knäna just nu med alla nya ansökningar som måste utredas. Särskilt då exakt hur de nya tillfälliga reglerna ska tillämpas.

Var någon man som var säljare inte var med i a-kassa eller fack, skulle just börja ett nytt jobb när covid slog till. Han har fått vänta flera månader och det var såååå synd om honom och han hade fått låna pengar och det var en skandal och varför gör inte regeringen något åt det. Men det har de för fasiken gjort. Jag förstår det inte, a-kassa är en subventionerad försäkring. Man skulle aldrig kunna tänka sig att ha sitt hus/bil/båt oförsäkrad men något som påverkar ditt liv enormt struntar man i.

Fö är jag sjukt irriterad på att batteriet till min mobil är döende, jag har ett reservbatteri som jag köpte för att byta ut det, men har inte kommit mig för det ännu, och hittar nu inte batteriet. Däremot skälet till att jag inte bytt ännu, den lilla grejen man måste använda för att få bort baksidan av mobilen är hittad. Möjligtvis kan det också vara så att katten tuggat sönder sladden så den inte laddar ordentligt, jag har flera mikro sladdar men naturligtvis ingen jag hittar. Jag ser ett mönster här :cautious:
 
I början av pandemin var det nån som blev intervjuad i radio ihop med en fackbas. Personen hade blivit av med jobbet efter ett par år utan att ha gått med i a-kassa eller fack och blivit räddad av statens ändring av akassevillkoren. Men gnällde över att ersättningen var för låg och att det kunde dröja innan första utbetalning. Fackbasen uttryckte att det ändå var tur att villkoren ändrats annars hade det inte blivit nåt alls, utan försörjningsstöd som gällt. Fackbasen tyckte också att det var bra att personen nu gått med i a-kassan för att vara försäkrad.

Då svarade personen att ”nä, jag är ju med för att få ut ersättningen, får jag jobb igen går jag ur direkt.”

Först tappade jag hakan, sen tänkte jag mer elakt att vi nog även måste hjälpa de intellektuellt svaga. Även om annat stöd än a-kassa kanske vore bättre. Kanske obligatorisk a-kassa skulle vara bra.

Trots att det var radio var det nästan så man kunde se rödfärgen stiga i ansiktet på fackbasen.
 
Jag också! Särskilt som de just nu får betydligt generösare villkor än vi som troget betalat avgift och haft karensdagar. Och sedan går ut och gråter i dagstidningarna om hur hemskt det är. Förstå dessutom att just alfakassan som är default för de som inte gått med går på knäna just nu med alla nya ansökningar som måste utredas. Särskilt då exakt hur de nya tillfälliga reglerna ska tillämpas.

Var någon man som var säljare inte var med i a-kassa eller fack, skulle just börja ett nytt jobb när covid slog till. Han har fått vänta flera månader och det var såååå synd om honom och han hade fått låna pengar och det var en skandal och varför gör inte regeringen något åt det. Men det har de för fasiken gjort. Jag förstår det inte, a-kassa är en subventionerad försäkring. Man skulle aldrig kunna tänka sig att ha sitt hus/bil/båt oförsäkrad men något som påverkar ditt liv enormt struntar man i.

Fö är jag sjukt irriterad på att batteriet till min mobil är döende, jag har ett reservbatteri som jag köpte för att byta ut det, men har inte kommit mig för det ännu, och hittar nu inte batteriet. Däremot skälet till att jag inte bytt ännu, den lilla grejen man måste använda för att få bort baksidan av mobilen är hittad. Möjligtvis kan det också vara så att katten tuggat sönder sladden så den inte laddar ordentligt, jag har flera mikro sladdar men naturligtvis ingen jag hittar. Jag ser ett mönster här :cautious:
Det är den arbetslöse säljaren fel att batteriet är försvunnet och Megara tuggar av sladdarna? :idea::D
 
I början av pandemin var det nån som blev intervjuad i radio ihop med en fackbas. Personen hade blivit av med jobbet efter ett par år utan att ha gått med i a-kassa eller fack och blivit räddad av statens ändring av akassevillkoren. Men gnällde över att ersättningen var för låg och att det kunde dröja innan första utbetalning. Fackbasen uttryckte att det ändå var tur att villkoren ändrats annars hade det inte blivit nåt alls, utan försörjningsstöd som gällt. Fackbasen tyckte också att det var bra att personen nu gått med i a-kassan för att vara försäkrad.

Då svarade personen att ”nä, jag är ju med för att få ut ersättningen, får jag jobb igen går jag ur direkt.”

Först tappade jag hakan, sen tänkte jag mer elakt att vi nog även måste hjälpa de intellektuellt svaga. Även om annat stöd än a-kassa kanske vore bättre. Kanske obligatorisk a-kassa skulle vara bra.

Trots att det var radio var det nästan så man kunde se rödfärgen stiga i ansiktet på fackbasen.

Det är just det som är det värsta. Majoriteten av dessa nötter kommer garanterat lämna a-kassan så fort de får jobb igen. Det är väl också de som anser att förmögenhetsskatt är orättvist och påstår att man får skylla sig själv om man är låginkomsttagare.
 
Att den enda glassen jag tål var slut så nu måste jag äta sorbet och det är gott men det är inte samma sak och så stör jag mig på att jag stör mig för jag borde väl ändå vara glad för det jag har:banghead:
 
Ta upp det igen med chefen, det här är ju inte ok. Speciellt nu när det kommer att fortsätta vara rekommenderat att jobba hemma.
Men kan du inte gå till chefen och be att få det ändrat nu när det visar sig bli så långvarigt. Speciellt om du regelmässigt gör andras arbetsuppgifter utan att någon tagit några av dina. Och det är det "frustrationsstruliga" som du alltid blir ensam med. Tycker det låter som motiverat av personalvårdsskäl och även för psykosociala arbetsmiljön.
Har du tagit upp detta med chefen/avdelningen? Så de inte tror att allt är frid och fröjd och sen sitter du och är irriterad på arbetssituationen?

Håller med @athena_arabians och @MiaMia , eftersom det kommer bli mer långdraget så är det ju viktigt att lyfta till chefen/avdelningen att det behöver ändras så arbetet fördelas på alla som jobbar med de uppgifterna.
Gå till chefen och säg att du gärna vill jobba hemifrån du också och förklara att du itne trodde att det skulle ta så lång tid. Så kan ni turas om.
Jo jag har funderat på att göra det om det ska pågå en längre tid till. Problemet är att det bara är jag och en annan kollega som har just det här jobbet så någon av oss måste vara på plats. Hen vill ju knappast heller sitta på jobbet så det blir liksom att jag får offra hen i så fall, visst det är mer rättvist men ja..

Sen känns det lite som att det blir uppenbart att jag på något vis vill maska på jobbet. Typ att jag vill jobba hemma för att få betalt för att vara ledig typ. Det är i alla fall så det kommer uppfattas.

Allra helst skulle jag önska att vi kunde återgå till jobbet som vanligt. Vi är oftast bara tre personer på plats och vi har egna kontor och ett ganska stort fikarum så det är liksom inte som att vi sitter uppi varandra..
 
Jo jag har funderat på att göra det om det ska pågå en längre tid till. Problemet är att det bara är jag och en annan kollega som har just det här jobbet så någon av oss måste vara på plats. Hen vill ju knappast heller sitta på jobbet så det blir liksom att jag får offra hen i så fall, visst det är mer rättvist men ja..

Sen känns det lite som att det blir uppenbart att jag på något vis vill maska på jobbet. Typ att jag vill jobba hemma för att få betalt för att vara ledig typ. Det är i alla fall så det kommer uppfattas.

Allra helst skulle jag önska att vi kunde återgå till jobbet som vanligt. Vi är oftast bara tre personer på plats och vi har egna kontor och ett ganska stort fikarum så det är liksom inte som att vi sitter uppi varandra..
Prata med kollegan först?
Men förstår inte riktigt kommentaren om betald ledighet. I sådana fall så om det vore så, så är det väl precis vad dom andra har just nu?
 
Jo jag har funderat på att göra det om det ska pågå en längre tid till. Problemet är att det bara är jag och en annan kollega som har just det här jobbet så någon av oss måste vara på plats. Hen vill ju knappast heller sitta på jobbet så det blir liksom att jag får offra hen i så fall, visst det är mer rättvist men ja..

Sen känns det lite som att det blir uppenbart att jag på något vis vill maska på jobbet. Typ att jag vill jobba hemma för att få betalt för att vara ledig typ. Det är i alla fall så det kommer uppfattas.

Allra helst skulle jag önska att vi kunde återgå till jobbet som vanligt. Vi är oftast bara tre personer på plats och vi har egna kontor och ett ganska stort fikarum så det är liksom inte som att vi sitter uppi varandra..

Fast nu blir jag lite arg och ledsen på dig faktiskt. Jag har jobbat hemma i över 4 månader (företaget har bestämt det). Jag får INTE betalt för att vara ledig! Jag jobbar 8 timmar om dagen, precis som jag brukar. Behövs det så jobbar jag längre.

Jag jobbar alltså inte mindre för att jag jobbar hemma. Det är inte därför jag tycker att det är så otroligt skönt att jobba hemma! Det är skönt (för mig) att jobba hemma för att:
-Jag är inte den mest sociala personen och det är skönt för mig att få krypa in i min lilla bubbla ett tag. Vilket gör att det går åt mindre energi, för mig.
-På lunchrasten kan jag sätta mig i min egen trädgård och äta min lunch. Eller i soffan vid TVn om det regnar. Bara det att vara hemma själv och kunna koppla av helt gör under för mig. Istället för att sitta i lunchrummet med kollegor som pratar jobb nästan hela tiden. Vilket återigen gör att jag gör av med mindre energi för att göra samma arbete.
-Mitt jobb är rätt flexibelt så jag kan börja jobba jättetidigt om jag vaknar tidigt nån dag och då sluta tidigt och få nästan hela eftermiddagen ledig. Vilket gör att trots att jag jobbat mina 8 timmar den dagen ändå känns som jag är ledig halva dagen! Men så är jag morgonmänniska och vaknar tidigt, men när jag dessutom slipper pendningstiden, så kan jag börja jobba väldigt tidigt! Jag har många dagar börjat jobba kl. 5-6 och slutat tidigt eftermiddag och sen satt mig i trädgården och solat och lyssnat på min ljudbok. Underbart!
-En annan stor fördel för mig var att innan skolan slutade för sommaren så var jag hemma när dottern kom hem från skolan. Hon klarar sig själv, men det var otroligt mysigt att få vara hemma då och kunna prata lite med henne om hennes dag i skolan. Och nu när det verkar som att vi ska jobba hemma även i höst är så glad över att få fortsätta med det!

Släpp den tanken på att det skulle verka som att du ber om att få betald ledighet! Säg att du också vill slippa pendlingstiden och pendlingskostnaden precis som alla andra.
 
Kyrkklockringning som fungerar som väckarklocka vid varje hel timme under hela natten. Fast utan avstängningsknapp. För varje år blir det allt svårare att anpassa sig till storstadsmiljö, även om så bara för några dygn.

Det är smart att dela på många, men just detta finns vissa finesser i att ha en egen väckningstid och inte unionen av allas.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 493
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
118 357
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 469
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
16 17 18
Svar
350
· Visningar
14 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp