Störiga saker vi stör oss på, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör mig på folk som är ute och går med sin hund i mörkret, hunden har reflexer och syns, men ägaren - helt mörkklädd å syns inte!! Varför?! Det stör mig..
 
Denna smiley:
1606765427766.png
 
Att vissa av mina kolleger är delvist IT-analfabeter
Det är en del av mitt jobb som fascinerar mig (för att jag aktivt väljer att inte störa mig på det). Vid det här laget har jag pluggat på kandidat- och masternivå och har 5 års superrelevant arbetslivserfarenhet och ytterligare några som är ganska relevanta. Jag kan hantera komplexa situationer i en avancerad verksamhet helt självständigt. Men i vissa av dem jobbar jag som medhjälpare åt personer med ca 25 års erfarenhet och då är det en överraskande stor del av tiden som går åt till att diplomatiskt visa dem hur datorn fungerar.

Jag förstår att jag har fått ett inbyggt försprång genom att ha varit typ 14 när familjen skaffade dator med internetuppkoppling. Men det är spännande att jag gång på gång får testa runt och prova lösningar för situationer/program som jag inte stött på tidigare, alltid lyckas hitta på något som fungerar och sen kan lära ut det. Inget av det står i min arbetsbeskrivning eller efterfrågades när jag sökte jobbet men om jag inte gjorde det så hade de seniora kollegorna inte kunnat utföra sina uppgifter och inget hade fungerat. Hela systemet verkar uppbyggt på att relativt juniora kollegor magiskt "kan datorer" och bara fixar.
 
Det är en del av mitt jobb som fascinerar mig (för att jag aktivt väljer att inte störa mig på det). Vid det här laget har jag pluggat på kandidat- och masternivå och har 5 års superrelevant arbetslivserfarenhet och ytterligare några som är ganska relevanta. Jag kan hantera komplexa situationer i en avancerad verksamhet helt självständigt. Men i vissa av dem jobbar jag som medhjälpare åt personer med ca 25 års erfarenhet och då är det en överraskande stor del av tiden som går åt till att diplomatiskt visa dem hur datorn fungerar.

Jag förstår att jag har fått ett inbyggt försprång genom att ha varit typ 14 när familjen skaffade dator med internetuppkoppling. Men det är spännande att jag gång på gång får testa runt och prova lösningar för situationer/program som jag inte stött på tidigare, alltid lyckas hitta på något som fungerar och sen kan lära ut det. Inget av det står i min arbetsbeskrivning eller efterfrågades när jag sökte jobbet men om jag inte gjorde det så hade de seniora kollegorna inte kunnat utföra sina uppgifter och inget hade fungerat. Hela systemet verkar uppbyggt på att relativt juniora kollegor magiskt "kan datorer" och bara fixar.
Låter som min lärare som tyckte att vi skulle fixa 3d-animationer av föremål vi hade kanske 3-4 bilder på, och möjlighet att visuellt gå runt i en utställning för att plocka upp sagda föremål för "vi är ju unga och kan datorer"...
 
Håller på att gå i taket över att min granne tycker att det är fullt acceptabelt att kl. 22.30 starta världens basmusik som in genom min vägg bara låter som rent buller. Har hintat lite trevligt ett par veckor nu om att det kanske är lite väl brutal bas men han verkar inte riktigt förstå... Studentkorridor är ju bara för härligt....
Nästan så att man är småsugen på att köpa egen högtalare bara för att kunna vara minst lika jävlig tillbaka :devil:
 
Jag stör mig på att bli tagen för givet och på att jag är så mentalt aptrött att jag inte klarar av att fixa en jävla macka och bryter ihop för skitsaker.
Karolinskas självskattningstest visar hög risk för begynnande utbrändhet. Jo men tack då, precis vad jag behöver.
 
@Dimmoln
En god man som bara sysslar med att hjälpa dig med det ekonomiska kan vara ett alternativ också. T.ex. se till att alla fasta utgifter blir budgeterade och betalda och att sparpengar samlas på ett ställe och det du kan förbruka under månaden på ett annat.
Boendestödet kan vad jag känner till vara väldigt restriktiva med allt som rör minsta ekonomiska ansvar, men det kanske skiljer på olika ställen.
Jag tänker att boendestödet kan vara till hjälp med att söka hjälpen som kanske behövs. Inte att de ska göra det själva :) En god man är ju ett ganska stort ingrepp i privatekonomin och det kanske inte behövs utan just hjälp med att göra en budget. Jag vet inte hur det är nu men förr (när jag var på studiebesök när jag gick på gymnasiet typ 89-90) så kunde konsumentombudsmannen i kommunen hjälpa till med sådant.
Boendestödet är väldigt bra när det gäller att motivera och hjälpa mig till att genomföra nödvändiga sysslor. De har suttit med mig när jag betalat räkningar, budgeterat för storhandling av mat via nätet, köpt mat via nätet etc. Ett stort problem är nog att jag bara kan ta emot hälften av de timmar jag är beviljad för att jag arbetar dem tider som jag gör :(

Har funderat på att skicka in ansökan om god man, det hade definitivt skyddat min ekonomi när jag i perioder inte kan sköta den! Samtidigt har jag en önskan om att förändra mina beteenden och klara av att ha det ansvaret självständigt. Vet inte hur det ser ut - kan god man bara beviljas om behovet av stöd kan ses över väldigt lång tid?

Jag har sedan tidigare satt en rimlig budget som jag kan leva efter - vilket jag är beslutsam och gör i perioder! Men som nu upplever jag vad jag vill/tänker och vad jag faktiskt gör som helt skilda saker :banghead:
 
Boendestödet är väldigt bra när det gäller att motivera och hjälpa mig till att genomföra nödvändiga sysslor. De har suttit med mig när jag betalat räkningar, budgeterat för storhandling av mat via nätet, köpt mat via nätet etc. Ett stort problem är nog att jag bara kan ta emot hälften av de timmar jag är beviljad för att jag arbetar dem tider som jag gör :(

Har funderat på att skicka in ansökan om god man, det hade definitivt skyddat min ekonomi när jag i perioder inte kan sköta den! Samtidigt har jag en önskan om att förändra mina beteenden och klara av att ha det ansvaret självständigt. Vet inte hur det ser ut - kan god man bara beviljas om behovet av stöd kan ses över väldigt lång tid?

Jag har sedan tidigare satt en rimlig budget som jag kan leva efter - vilket jag är beslutsam och gör i perioder! Men som nu upplever jag vad jag vill/tänker och vad jag faktiskt gör som helt skilda saker :banghead:
Har du olika konton för olika poster? T ex ett konto för djuren där foder, försäkringar och annat de kostar ingår? Ett matkonto, räkningskonto, klädkonto, sparkonto (även sparande kan vara bra att ha uppdelat, ett för långsiktigt sparande och ett för kortsiktigt) osv. beroende på vilka behov just du har. Om inte så kan det vara bra att börja där. Det är för mig en enormt stor hjälp att dela upp inkomsten på olika konton utefter de faktiska kostnaderna (jag slår ut alla kostander på 12 månader och har direktöverföringar samma dag som pengarna kommer in) istället för att ha allt på ett konto.
 
En fundering till @Dimmoln. Om du har extrakostnader pga funktionsvariation/sjukdom kan du ha rätt till merkostnadsersättning från försäkringskassan. Har du det/har ansökt om det? Där tar du upp alla extra kostnader du har som t ex. kostnad för boendestöd men också mediciner, läkarbesök, resor till vården, om du behöver speciella kläder, egen tvättmaskin eller annat fördyrande som du inte hade haft om du inte hade haft en funktionsvariation/sjukdom.
 
Jag behöver nya hörlurar, on-ear MED sladd! Jag söker på det på Google:
”Bästa trådlösa hörlurarna”

Med sladd sa jag!!! :rage:


Verkar för övrigt hopplöst att hitta :arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 450
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
118 336
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 460
Senast: Marita73
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
3 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp