Störiga saker vi stör oss på, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här kan jag instämma i.

Jag helrenoverade mitt kök när jag flyttade i början av förra året. Både diskmaskinen och micron piper nåt fruktansvärt.

Micron piper en liten truddelutt i EN MINUT UTAN AVBROTT när den är klar. Efter det piper den en gång i minuten i en kvart. Det verkar heller inte finnas något sätt att stänga av det. Kan verkligen sakna den gamla micron vi hade på jobbet. Den plingade en gång (analogt) när den var klar - that's it.

Diskmaskinen piper högt typ 10 ggr när den är färdig. Den har även en sån där ljusindikator på golvet, borde väl räckt med den?

Jag fattar inte varför de gör så här? hela poängen är ju att man ska kunna gå därifrån och sedan veta när det är klart utan att behöva skynda tillbaka för att stänga av så man inte tappar förståndet..
För att inte tala om spisen...blir galen på pipen när det kommer lite vatten på knapparna el dyl..
 
Förlåt, men gör den? :rofl:
/uråldrig spis

Haha....undrar jag också.... De gamla spisarna är inte så gnälliga och känsliga av sig, minsann.... Just nu är det lite rost på en av gjutjärnsplattorna. Bryr sig spisen? Icke! :D
Kommer det fukt på touch-panelen (som det gör när man sprejar rengöringsmedel) så piper den HÖGT tre gånger, några sekunders paus, piper igen osv i typ en halv minut.

Det är en bra spis i övrigt och jag gillar den inbyggda ugnsklockan som har ett betydligt diskretare pip och under bara ca 10 sekunder, sedan är den tyst. Tror egentligen att det skulle vara bättre med vred än touch men misstänker att det är dyrare. Kan faktiskt inte minnas att jag sett någon induktion som helt saknar touch.
 
Kommer det fukt på touch-panelen (som det gör när man sprejar rengöringsmedel) så piper den HÖGT tre gånger, några sekunders paus, piper igen osv i typ en halv minut.

Det är en bra spis i övrigt och jag gillar den inbyggda ugnsklockan som har ett betydligt diskretare pip och under bara ca 10 sekunder, sedan är den tyst. Tror egentligen att det skulle vara bättre med vred än touch men misstänker att det är dyrare. Kan faktiskt inte minnas att jag sett någon induktion som helt saknar touch.

Min piper mer än så. Spraya sen torka frenetiskt med hushållspapper så lägger den av efetr x antal pipanden... :meh:
 
För att inte tala om spisen...blir galen på pipen när det kommer lite vatten på knapparna el dyl..
Ja precis eller a
Kommer det fukt på touch-panelen (som det gör när man sprejar rengöringsmedel) så piper den HÖGT tre gånger, några sekunders paus, piper igen osv i typ en halv minut.

Det är en bra spis i övrigt och jag gillar den inbyggda ugnsklockan som har ett betydligt diskretare pip och under bara ca 10 sekunder, sedan är den tyst. Tror egentligen att det skulle vara bättre med vred än touch men misstänker att det är dyrare. Kan faktiskt inte minnas att jag sett någon induktion som helt saknar touch.
Vi letade efter en induktion med vreden på när vi gjorde iordning köket. Fanns inte att få tag på och jag hade ångest över detta... ha ha...
 
Ja du menar hur den typ ångestskriker av smärta när man sprejat medel på den för att man ska göra rent? Ja det är jättekul :meh:
Ja den har ångest....
Frysen också om den står öppen...
😱 men frysen får man väl vara tacksam för att den säger ifrån men spishällen... why??
 
Kommer det fukt på touch-panelen (som det gör när man sprejar rengöringsmedel) så piper den HÖGT tre gånger, några sekunders paus, piper igen osv i typ en halv minut.

Det är en bra spis i övrigt och jag gillar den inbyggda ugnsklockan som har ett betydligt diskretare pip och under bara ca 10 sekunder, sedan är den tyst. Tror egentligen att det skulle vara bättre med vred än touch men misstänker att det är dyrare. Kan faktiskt inte minnas att jag sett någon induktion som helt saknar touch.
Tycker den piper hela tiden... Den piper även om katten smugit sig upp på bänken och genar över spisen :p Och om man kokar något och det skvätter över - och råkar landa på "knapparna" så piper den ilsket och stänger sen av alla plattor :banghead:
Vi har även en sk smart fläkt. Den har ingen styrsel alls utan startar på full blås närsomhelst, man kan dämpa den och efter en stund drar den igång igen. Och bäst är att den är kopplad till spisen så om man stänger av spisen så kan fläktlampan fortsätta vara tänd - men efter nån minut så slocknar den :angel: så får man tända lampan separat igen.
 
Vår värsta pipmaskin är köksfläkten som får tokångest vid för mycket kondens, typ om man glömt starta fläkten eller satt på för låg blåst. Den piper och piper enda tills kondensen försvunnit, vilket mycket väl kan innebära att man får avlägga halva middagen med ljudet av en pipande spisfläkt. Det går inte att stänga av heller utan fläkten bestämmer själv den återhämtat sig från sin ångestattack och bli tyst igen.
 
Vår tvättmasik piper när den är klar tre lååånga pip sedan tyst 1 min sen 3 lååånga pip och så håller den på tills man öppnat luckan. Frysterande om man lagt sig ner för en pw mitt på dagen och man är helt slut 😅
 
Ett tips är att många maskiner kan konfigureras som man vill att de beter sig. Volym, antal pip går att ställa in på min tvättmaskin o torktumlare i alla fall, även om det behövs läsande av manualen för att hitta alla trix som måste appliceras.
 
Ett tips är att många maskiner kan konfigureras som man vill att de beter sig. Volym, antal pip går att ställa in på min tvättmaskin o torktumlare i alla fall, även om det behövs läsande av manualen för att hitta alla trix som måste appliceras.
Det ska gå på min diskmaskin också. Jag har följt manualen men inte lyckats.
Kanske får försöka igen. Och mikron skulle jag vilja få tyst på.
 
Min mikro låter när den är öppen, typ en fläkt. Jag blir knäpp. Jag kan manuellt stänga av dem genom att klicka på av-knappen. Men varför ska den surra bara för att luckan är öppen?
Min har surret när den kört klart och dörren är stängd (tänker mig att den "blåser ut"). Öppnar du dörren tystnar den, stänger du dörren börjar den igen.....
 
Tycker den piper hela tiden... Den piper även om katten smugit sig upp på bänken och genar över spisen :p Och om man kokar något och det skvätter över - och råkar landa på "knapparna" så piper den ilsket och stänger sen av alla plattor :banghead:
Vi har även en sk smart fläkt. Den har ingen styrsel alls utan startar på full blås närsomhelst, man kan dämpa den och efter en stund drar den igång igen. Och bäst är att den är kopplad till spisen så om man stänger av spisen så kan fläktlampan fortsätta vara tänd - men efter nån minut så slocknar den :angel: så får man tända lampan separat igen.

Jag säger ju det, teknikprylar ska inte vara "smarta" :cautious:
 
IMG_20210111_225037.jpg

Fick en leverans igår. Finn fem fel typ. :laugh: tur att vi inte behövde dessa dörrar akut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 539
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
118 362
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 478
Senast: Marita73
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
3 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp