Störiga saker vi stör oss på, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Biblioteket närmst mig har så fruktansvärt dåliga öppettider pga pandemin. 13-17 tisdagar och torsdagar och 15-19 på onsdagar..
 
Att jag har fått detta "funktionsvatten" som gratisprov utan att ha bett om det i mina två senaste matbeställningar


(inte ens gott är det)
Var tvungen att googla första gången jag såg reklamen. Vad är liksom "funktionsvatten" och vad är det för "funktioner" som avses? :confused:
Tydligen ett nytt sätt att extremöverprisa små tillsatser av koffein och vitamin...

Vatten som fyller sin funktion finns annars i kran också...
 
Jag kanske är korkad som inte förstår.. Men varför har bibliotek kortare öppettider under pandemin?
Av smittskyddsskäl borde de väl ha så långa öppettider de kan för att sprida ut besöken tänker jag.

Känns som jag missat något..
Sjuk personal?
I Stockholm var en period 13 av 40 bibliotek öppna, jag tror att personalen flyttade runt så de kunde ha öppet olika bibliotek olika dagar och tider. En gång när jag skulle lämna igen en bok fick jag inte gå in, personalen satt i entrén och gjorde utlån/tog emot böcker.
Det enda som haft öppet som vanligt är Stadsbiblioteket.
 
Vi har försökt sälja vårt gamla köksbord i flera veckor nu och äntligen var det någon som 1) nappade och 2) faktiskt dök upp på utsatt tid. Reaktionen när hen fick se det? "Oj, det är nog för stort...".

Du kunde inte ha använt dig av måtten, som mycket tydligt klargörs i annonsen, för att kolla att det är rätt storlek för ändamålet innan du ger dig på det, eller? Rikspucko! :banghead::arghh:
 
Jag kanske är korkad som inte förstår.. Men varför har bibliotek kortare öppettider under pandemin?
Av smittskyddsskäl borde de väl ha så många öppettider de kan för att sprida ut besöken tänker jag.

Känns som jag missat något..
Mitt närmsta bibliotek har inte släppt in folk alls på över ett år. (rejält corona-opraktiska lokaler)

Men har ordnat så man kan få massor av service från utanför dörren. Komma åt wifi, beställa utskrifter/kopior som personalen kommer ut med, tidningar utlagda i vädertäta plastlådor. (finns praktiskt nog tak över entren och parkbänk nära) Hela fönstret i den likaledes stängda konsthallen som delar lokaler är fullt med uppskyltade böcker och uppmaningar om att göra beställningar. Supersmidig utlämning av lånen genom att man ringer när man står utanför dörren. För den som inte tar sig dit pga isolering så ordnar de någon typ av hemleverans. Hela budskapet är bara "maila eller ring med ditt önskemål så hittar vi en lösning". Jag har obetalda fjärrlåneavgifter över taket som normalt skulle spärrat lånekortet, viftas bort med att det betalar du "någon gång sen" när ni får komma in igen.

Känns så omtänksamt och serviceminded hur de ordnat allt. :love:
 
Mitt närmsta bibliotek har inte släppt in folk alls på över ett år. (rejält corona-opraktiska lokaler)

Men har ordnat så man kan få massor av service från utanför dörren. Komma åt wifi, beställa utskrifter/kopior som personalen kommer ut med, tidningar utlagda i vädertäta plastlådor. (finns praktiskt nog tak över entren och parkbänk nära) Hela fönstret i den likaledes stängda konsthallen som delar lokaler är fullt med uppskyltade böcker och uppmaningar om att göra beställningar. Supersmidig utlämning av lånen genom att man ringer när man står utanför dörren. För den som inte tar sig dit pga isolering så ordnar de någon typ av hemleverans. Hela budskapet är bara "maila eller ring med ditt önskemål så hittar vi en lösning". Jag har obetalda fjärrlåneavgifter över taket som normalt skulle spärrat lånekortet, viftas bort med att det betalar du "någon gång sen" när ni får komma in igen.

Känns så omtänksamt och serviceminded hur de ordnat allt. :love:
Har man inte anpassade lokaler förstår jag att de har stängt, men i inlägget ovan har de ju öppet vissa tider.

Men jättekul att ditt bibliotek fungerar under omständigheterna så pass bra ändå. 🙂
 
Jag har säkert haft 15-20 olika arbetsgivare och har ingen koll alls på min tjänstepension. :laugh: borde verkligen styra upp och flytta så jag har allt på samma ställe.
😂 Har än så länge "bara" tre arbetsgivare just nu."Tror" dock bara det är två som betalt in något än sålänge. Men har ju många år kvar till pension så kan ju bli en del.
 
Jag kanske är korkad som inte förstår.. Men varför har bibliotek kortare öppettider under pandemin?
Av smittskyddsskäl borde de väl ha så långa öppettider de kan för att sprida ut besöken tänker jag.

Känns som jag missat något..

Sjuk personal?
I Stockholm var en period 13 av 40 bibliotek öppna, jag tror att personalen flyttade runt så de kunde ha öppet olika bibliotek olika dagar och tider. En gång när jag skulle lämna igen en bok fick jag inte gå in, personalen satt i entrén och gjorde utlån/tog emot böcker.
Det enda som haft öppet som vanligt är Stadsbiblioteket.
Jag anser att det är sjukt hur man stänger ned en så pass samhällsviktig funktion som bibliotek är! Visst, jag förstår att man vill minska smittspridningen, men samtidigt slår det också mot de samhällsgrupper som kanske inte har råd med datorer, eller de som inte har kunskap att klara av att ex läsa mejlen själva. Bibliotek är så mycket mer än bara att låna böcker.
Nu har jag exempelvis endast tillgång till biblioteket 5 timmar per vecka, 3 om jag inte (som jag gör för tillfället) arbetade 7 timmars dagar. Har liksom inte lust att ta bussen till stadsbiblioteket när jag bor kanske 3min promenad från det "lokala".

Framförallt störde jag mig på att jag glömde bort öppettiden med 5min i torsdags, vilket innebär att jag inte kan få tag på min bok förrän i morgon.
 
Jag anser att det är sjukt hur man stänger ned en så pass samhällsviktig funktion som bibliotek är! Visst, jag förstår att man vill minska smittspridningen, men samtidigt slår det också mot de samhällsgrupper som kanske inte har råd med datorer, eller de som inte har kunskap att klara av att ex läsa mejlen själva. Bibliotek är så mycket mer än bara att låna böcker.
Nu har jag exempelvis endast tillgång till biblioteket 5 timmar per vecka, 3 om jag inte (som jag gör för tillfället) arbetade 7 timmars dagar. Har liksom inte lust att ta bussen till stadsbiblioteket när jag bor kanske 3min promenad från det "lokala".

Framförallt störde jag mig på att jag glömde bort öppettiden med 5min i torsdags, vilket innebär att jag inte kan få tag på min bok förrän i morgon.
Hos oss har de stängt det lokala (och mycket välbesökta) biblioteket vid brantingstorg för renovering. Samma med nästa avståndsmässigt, Gränbyskolan. De öppnar ett provisoriskt i Gränby centrum och hänvisar dit eller till stadsbiblioteket. Det är ju inga platser man vill åka till i onödan ju.
 
Hos oss har de stängt det lokala (och mycket välbesökta) biblioteket vid brantingstorg för renovering. Samma med nästa avståndsmässigt, Gränbyskolan. De öppnar ett provisoriskt i Gränby centrum och hänvisar dit eller till stadsbiblioteket. Det är ju inga platser man vill åka till i onödan ju.
Yes, upptäckte att de stängt Brantan när jag skulle lämna tillbaka böcker där! Nu har jag flyttat till en annan stadsdel, hoppas inte biblioteket försvinner härifrån...
 
Stör mig just ikväll. Just nu på LIVET.

Livet som alla vi lever och ska vara så jäkla tacksamma för. Som vi inte vet hur och när de slutar eller vad som sker sen.
Livet som man ska man ska ta tillvara på och som bara rinner ut i fingrarna.
Livet som är här och nu och ändå är det så svår att vara just här och nu.
Carpe Diem och så vidare men det vet vi nog alla leder bara till misär i slutändan. Fånga dagen - bullshit deluxe
 
Min försämrade pollenallergi till följd av björken som small till var tydligen en förkylning och jag har självklart smittat den enda person jag absolut inte ville smitta :(
 
Jag anser att det är sjukt hur man stänger ned en så pass samhällsviktig funktion som bibliotek är! Visst, jag förstår att man vill minska smittspridningen, men samtidigt slår det också mot de samhällsgrupper som kanske inte har råd med datorer, eller de som inte har kunskap att klara av att ex läsa mejlen själva. Bibliotek är så mycket mer än bara att låna böcker.
Nu har jag exempelvis endast tillgång till biblioteket 5 timmar per vecka, 3 om jag inte (som jag gör för tillfället) arbetade 7 timmars dagar. Har liksom inte lust att ta bussen till stadsbiblioteket när jag bor kanske 3min promenad från det "lokala".

Framförallt störde jag mig på att jag glömde bort öppettiden med 5min i torsdags, vilket innebär att jag inte kan få tag på min bok förrän i morgon.

Håller med i mångt och mycket, men mycket beror på att det helt enkelt inte går att samtidigt försöka få så mycket personal som möjligt att jobba hemma, bemanna verksamheten och hålla smittskydd på en bra nivå samtidigt. På mitt jobb har vi haft stängt sen innan jul, vi bemannar utlämning och telefon varje dag men är bara inne två åt gången på jobbet.

Det är verkligen en dubbel fråga, håller med om vår samhällsbärande funktion (hade önskat att det syntes i budget och lön men dream on I guess haha) samtidigt som arbetsmiljön under pandemin varit minst sagt osäker. /Bibblon
 
Håller med i mångt och mycket, men mycket beror på att det helt enkelt inte går att samtidigt försöka få så mycket personal som möjligt att jobba hemma, bemanna verksamheten och hålla smittskydd på en bra nivå samtidigt. På mitt jobb har vi haft stängt sen innan jul, vi bemannar utlämning och telefon varje dag men är bara inne två åt gången på jobbet.

Det är verkligen en dubbel fråga, håller med om vår samhällsbärande funktion (hade önskat att det syntes i budget och lön men dream on I guess haha) samtidigt som arbetsmiljön under pandemin varit minst sagt osäker. /Bibblon
Jag förstår absolut problemet med personal osv. Det jag inte förstår här är att de har slutat ha meröppet. Jag hade tyckt att det var kanon att gå dit efter stängningsdags (det är kanon annars också men ännu mer nu), men nu går jag inte dit alls.
 
Jag förstår absolut problemet med personal osv. Det jag inte förstår här är att de har slutat ha meröppet. Jag hade tyckt att det var kanon att gå dit efter stängningsdags (det är kanon annars också men ännu mer nu), men nu går jag inte dit alls.

Meröppet skulle jag gissa är stängt pga vi inte kan ha kontroll över lokalen och säkerställa hur många som går in etc. Det är iaf anledningen till att vi har stängt meröppet.

Inte som om det kommer vara trettio pers därinne men eftersom vi inte kan hålla koll så stänger vi.
 
Trafikverket och deras hemsida :mad: Jag håller på med körkortet, nästan klar. För mängdträning så ska jag köra med en kompis, när han skickade in papper för att bli min handledare så fick han tillbaka ett papper där det står jag saknar en kurs. Men det står inte vilken kurs :confused: Jag har gått alla kurser så troligen är det nån som glömt rapportera in men vore ju bra få veta vilken det gäller. Enda sättet för att få fram informationen är att ringa kundtjänst trots allt annat går supersmidigt få fram på hemsidan. Usel logik :banghead:
Troligen blir det inte så svårt att lösa men har teoriprovet om 1 månad så känner jag är hyffsat stressad över det här :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 515
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 477
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
16 17 18
Svar
352
· Visningar
14 455
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
118 360
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp