Störiga saker vi stör oss på, del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig på att min granne håller på och kapar i princip alla stora fina lövträd de haft runt sitt hus :( Jättefina stora kronor, de ger jättebra skugga på sommaren och är väldigt vackra på hösten. Nu är två stycken jämnade med marken och 4-5 stycken har inga kronor kvar.

Alltså grannen får ju bestämma helt själv över sina träd såklart :p Men jag skulle gärna ha så stora fina träd, vi har planterat några stycken men det kommer dröja många många år innan de är sådär stora och fina.
Faktiskt så får han inte bestämma helt själv. Om träden är planterade i en rad och är fem eller fler så är det en allé och då måste man ha tillstånd av länsstyrelsen för en förändring.
 
Faktiskt så får han inte bestämma helt själv. Om träden är planterade i en rad och är fem eller fler så är det en allé och då måste man ha tillstånd av länsstyrelsen för en förändring.
En allé är det inte, utan bara stora träd som står runt bostadshuset och längsmed deras ridbana. Inga rader utan träd som står lite varstans :)
 
Det regnar kraftigt så det blir ett fasligt liv när det smattrar över verandans plåttak. Funderar på att gå in och lägga mig. Täcket har för övrigt blivit blött i fotändan eftersom det läcker in vatten vid skorstenen.
 
Man anlägger trottoarer och annat i vårt område nu och det är jättebra - men mindre bra är det att de lastar av gatsten innan kl 7 på morgonen, alltså tömmer av ett lastbilsflak med fyrkantiga stenar.... Det låter som att det är värsta åskan rakt över huset. Hade önskat att de lastade av stenen typ på em dagen innan för den bit där de ska lägga dagen efter....
 
Man anlägger trottoarer och annat i vårt område nu och det är jättebra - men mindre bra är det att de lastar av gatsten innan kl 7 på morgonen, alltså tömmer av ett lastbilsflak med fyrkantiga stenar.... Det låter som att det är värsta åskan rakt över huset. Hade önskat att de lastade av stenen typ på em dagen innan för den bit där de ska lägga dagen efter....
Imorse var det någon som skyfflade sand från asfalten precis nedanför min balkong, det lät :meh: Hört talas om en sopborste?
 
Jag stör mig på att min granne håller på och kapar i princip alla stora fina lövträd de haft runt sitt hus :( Jättefina stora kronor, de ger jättebra skugga på sommaren och är väldigt vackra på hösten. Nu är två stycken jämnade med marken och 4-5 stycken har inga kronor kvar.

Alltså grannen får ju bestämma helt själv över sina träd såklart :p Men jag skulle gärna ha så stora fina träd, vi har planterat några stycken men det kommer dröja många många år innan de är sådär stora och fina.
Uppdatering kring detta för intresseklubbens räkning! Min man pratade med grannen idag och passade på att fråga om träden :D Tydligen var de så gamla och dåliga att grannarna i princip fick välja på att kapa ner dem eller riskera att de faller av sig själva och orsakar skada. De ville egentligen inte alls ta ner dem! Så nu är jag inte lika upprörd längre :D
 
Man anlägger trottoarer och annat i vårt område nu och det är jättebra - men mindre bra är det att de lastar av gatsten innan kl 7 på morgonen, alltså tömmer av ett lastbilsflak med fyrkantiga stenar.... Det låter som att det är värsta åskan rakt över huset. Hade önskat att de lastade av stenen typ på em dagen innan för den bit där de ska lägga dagen efter....

Vår närmsta granne är en återvinningsstation. Den töms varje lördag före kl 7. Jätte kul när man vaknar av att de tömmer glascontainrarna
 
Broccolistjälkar.
(Jovisst vet jag att de också går att äta. Mycket går att äta. Men de allra flesta är inte intresserade av det, eller att göra kombucha på potatisskal eller woka ananasblad.)
När broccoli säljs inplastad och 80-90% av både vikten och volymen är stjälk - som alla aktörer i produktionsledet vet att konsumenten kommer att slänga eller i bästa fall kompostera, så känns det huvudlöst att frakta omkring dem på lastbil öht.
broccoli.jpg
 
Broccolistjälkar.
(Jovisst vet jag att de också går att äta. Mycket går att äta. Men de allra flesta är inte intresserade av det, eller att göra kombucha på potatisskal eller woka ananasblad.)
När broccoli säljs inplastad och 80-90% av både vikten och volymen är stjälk - som alla aktörer i produktionsledet vet att konsumenten kommer att slänga eller i bästa fall kompostera, så känns det huvudlöst att frakta omkring dem på lastbil öht.
Visa bifogad fil 74427
I min värld är stammen en del av grönsaken och inte alls någon restdel som potatisskal eller blast. Jag reflekterar aldrig över om jag får en del av kronan eller av stammen, det smakar ju likadant.

Plasten är till för att förlänga hållbarheten och därmed minska matsvinnet. 😊
 
I min värld är stammen en del av grönsaken och inte alls någon restdel som potatisskal eller blast. Jag reflekterar aldrig över om jag får en del av kronan eller av stammen, det smakar ju likadant.

Plasten är till för att förlänga hållbarheten och därmed minska matsvinnet. 😊
Jag håller med. Den på bild är ju perfekt för broccolisoppa :)
 
Stör mig på Region Gotland... Eller, stör mig på konceptet hur samtalet om turister förs på Gotland och beslut som tas angående turism vs boende. För ett par år sedan var det reklamkampanjer om hur boende ska hyra ut sina hem och sängar till turister, studenter har svårt att hitta lägenheter med 12-månaders kontrakt (förr ca 300 lägenheter till 1200 studenter, nu har man minskat ned ännu mer), man kastade miljoner på en kryssningskaj (som blåste sönder första hösten och fick lagas för typ någon miljon till)... Nu när besökssiffrorna slagit rekord, långt över 2019 års siffror, det är fler turister än boende på ön är det rubrik på rubrik där olika toppar på ön beklagar sig över hur infrastruktur, framförallt vatten, inte fungerar, folk tältar på naturreservat, köerna till Fårö är horribla... Var det inte detta ni ville ha?! Då har det inte ens varit full kapacitet på anlöpen till kryssningskajen pga corona 🙄
 
Beställde ett par nya ridbyxor. Fick hem dem och de har ett band i midjan helt utan resår! Hur det är tänkt att få dem över rumpan förstår jag inte, det är då ingen bekväm upplevelse...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 229
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 809
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 841
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
119 947
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp