Störiga saker vi stör oss på, del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok.
Går det inte att sälja/ge bort till musterier, vårdhem, skola, sjukhus etc? Eller grossist?
Känns så trist att slänga mat. Och att äta importerade äpplen när det tydligen finns överflöd av dem här.
Häromkring är de lokala grupperna ofta fulla med "ger bort äpplen, päron, plommon" osv. vid den här tiden på året. Jag har ingen aning om ifall någon blir av med något. Jag håller helt med dig om att det är tråkigt att slänga mat och jag blev glad när en granne kom och frågade om hen fick ta ifrån ett träd, jag svarade självklart! Ta allt om du vill :) och sedan importera frukt men tyvärr verkar det inte finnas någon som kan/vill ta emot de mängderna som blir.
Varje år när vårt enorma fläderträd blommar lägger jag ut på facebook om att folk gärna får komma och plocka men det har sällan varit mer än en som har kommit och plockat.
 
Har du hittat en spray som fungerar mot älgflugor?
Och nej, de fanns inte förr. Minns att jag började höra talas om dem i sena tonåren (ca.02-05 ish, i mellersta finland då.) Och då fanns de först bara några enstaka varje höst.
Jag kan inte förstå varifrån dessa odjur kommit :rage:
Sent svar! Men nej, har inget som fungerar 100 %, men med Centaura kryper de inte på hundarna och betydligt mindre på maken (som de ALLTID är på). Så någon effekt har sprayen :)
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Så historielöst och korkat uttryckt!

Om personen ifråga sa att det ÄR samma sak som apartheid så var det en dålig jämförelse. Men om man menar att det öppnar en dörr och menar att det KAN leda till så är det inte så historielöst. Då är det snarare naivt att tro att vi inte kan komma tillbaka till ett nytt system motsvarande apartheid, om än att det såklart inte kommer att se exakt likadant ut som i historien.

Att önska hårdare tag för att minoriteter ska inrätta sig efter det majoritetens tycker är rätt ligger i tiden. Bort med dem som inte tänker som oss, bara tillräckligt många tänker som jag är det fritt fram att stänga ute dem från samhället för att tvinga dem att rätta in sig i ledet...

Jag blir istället uppgiven över att det gick så snabbt att med isolering och rädsla, ge grogrund för att så många nu vill stänga ute vissa människor från samhället.
 
Om personen ifråga sa att det ÄR samma sak som apartheid så var det en dålig jämförelse. Men om man menar att det öppnar en dörr och menar att det KAN leda till så är det inte så historielöst. Då är det snarare naivt att tro att vi inte kan komma tillbaka till ett nytt system motsvarande apartheid, om än att det såklart inte kommer att se exakt likadant ut som i historien.

Att önska hårdare tag för att minoriteter ska inrätta sig efter det majoritetens tycker är rätt ligger i tiden. Bort med dem som inte tänker som oss, bara tillräckligt många tänker som jag är det fritt fram att stänga ute dem från samhället för att tvinga dem att rätta in sig i ledet...

Jag blir istället uppgiven över att det gick så snabbt att med isolering och rädsla, ge grogrund för att så många nu vill stänga ute vissa människor från samhället.

Mitt inlägg var förstås även riktat till @Mineur men missade att lägga in det...
 
Om personen ifråga sa att det ÄR samma sak som apartheid så var det en dålig jämförelse. Men om man menar att det öppnar en dörr och menar att det KAN leda till så är det inte så historielöst. Då är det snarare naivt att tro att vi inte kan komma tillbaka till ett nytt system motsvarande apartheid, om än att det såklart inte kommer att se exakt likadant ut som i historien.

Att önska hårdare tag för att minoriteter ska inrätta sig efter det majoritetens tycker är rätt ligger i tiden. Bort med dem som inte tänker som oss, bara tillräckligt många tänker som jag är det fritt fram att stänga ute dem från samhället för att tvinga dem att rätta in sig i ledet...

Jag blir istället uppgiven över att det gick så snabbt att med isolering och rädsla, ge grogrund för att så många nu vill stänga ute vissa människor från samhället.

Du verkar glömma vad apartheid faktiskt var. Det går överhuvudtaget inte att jämföra personer som väljer att inte vaccinera sig med apartheids offer. De som var offer för apartheid kunde inte göra något överhuvudtaget för att slippa ingå i den gruppen. För att slippa utsättas för det.
 
20210911_050520.jpg
Stör mig på att de var så dimmigt nu på morgonen när jag cyklade till pendeltåget.
Så man både är svettig pch sen blöt av dimman 🙈🙊 och så är de omänskligt tidigt å gå hemifrån innan kl 05 när man ska till jobbet.
 
Du verkar glömma vad apartheid faktiskt var. Det går överhuvudtaget inte att jämföra personer som väljer att inte vaccinera sig med apartheids offer. De som var offer för apartheid kunde inte göra något överhuvudtaget för att slippa ingå i den gruppen. För att slippa utsättas för det.

Som jag skrev så ÄR det inte samma sak så det var en onödig slutsats du drog.

Jag tycker att det är allvarligt att så många nu tycker att det är helt rimligt att utestänga vissa grupper av människor i samhället, för att de enligt en själv har gjort en felaktig riskbedömning, är korkade eller är egoistiska.

Denna gång är det ett vaccin det handlar om, vad är det nästa gång?
 
Det har regnat under natten så det är blött ute. Jag som ska köra ner med transporten full med hö till foderbordet i vinterhagen. Jag kommer köra fast när jag ska upp för backen igen. :arghh: Det är ju ingen riktig väg utan bara en traktorväg som knappt används längre, full med halt gräs. Grannens traktor är trasig och gubben jag hyr hos är skruttig och kan knappt gå, så det kommer bli spännande idag. :cautious:
 
Helgen börjar ju bra :( vaknar och mår skit, ångest i vanlig ordning.
Ser på fb att en bekant gick bort i en allvarlig olycka nu i morse :cry: känns overkligt, jag läste hans inlägg senast igår kväll och nu är han borta. Det känns även om vi bara träffats några gånger på fest för flera år sen. Men vi har ändå haft lite lös kontakt på fb.
Försökte börja städa som jag har skjutit på i flera veckor. Orkar inte.
Min hyresvärd skrämmer slag på mej och säger att jag borde försöka få en utredning om reumatism eftersom jag tydligen visar tecken på det. Har ont i dom flesta lederna och har haft till och från i flera år.

Går bra nu :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 562
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 478
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 679
Senast: golit
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
118 365
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp