Störiga saker vi stör oss på, del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Säljare som inte kan ta ett nej utan bara fortsätter för att få göra merförsäljning
Efter tredje nejet gick jag därifrån och köpte varan i en annan affär.
Jag vill inte köpa tilläggsförsäkring. Det jag har duger gott.
 
Jakt! Framförallt dessa lösa hundar som jagar katterna och stressar hästarna i hagen. Har en här nu som försökt ta sig in genom kattluckan och som har rivit på min nya dörr för att försöka komma in till mina katter.

Ett hett tips är att sprida ryktet att du matar jakthundar med korv och köttbullar om de dyker upp så blir jägarna livrädda att deras prisbelönta hund slutar att jaga 😅
 
Bensin-och elpriserna. Fullkomligt horribelt!
Min el kostar den här månaden tre gånger så mycket som motsvarande månad förra året. Samma medeltemperatur utomhus och i stort sett samma mängd kWh.
Jag bävar för elräkningen de månader som följer. Än så länge har jag inte ens någon värme igång förutom i ena badrummet.

Jag kan ta med att man inte justerar reseavdraget i skatten. Det har legat på samma nivå i ca 15 år.
 
Bensin-och elpriserna. Fullkomligt horribelt!
Min el kostar den här månaden tre gånger så mycket som motsvarande månad förra året. Samma medeltemperatur utomhus och i stort sett samma mängd kWh.
Jag bävar för elräkningen de månader som följer. Än så länge har jag inte ens någon värme igång förutom i ena badrummet.

Jag kan ta med att man inte justerar reseavdraget i skatten. Det har legat på samma nivå i ca 15 år.

Jag stör mig mest på att jag inte valde att binda elpriset i fem år utan bara tre förra hösten... men samtidigt jäkligt tacksam att jag tog mig för att binda då och ligger kvar på 49, 75/kwh i köpeel medan solproduktionen säljs för väsentligt högre. Men det går ju mot tuffare tider generellt även om jag lyckats köpa lite respit med just elen. Börjar redan räkna på totalkostnaden för en kall januari - februari utan bundet (och med de förbannade nätavgifterna) och det känns ju inte så festligt. Allra minst i Sydsverige.
 
Bensin-och elpriserna. Fullkomligt horribelt!
Min el kostar den här månaden tre gånger så mycket som motsvarande månad förra året. Samma medeltemperatur utomhus och i stort sett samma mängd kWh.
Jag bävar för elräkningen de månader som följer. Än så länge har jag inte ens någon värme igång förutom i ena badrummet.

Jag kan ta med att man inte justerar reseavdraget i skatten. Det har legat på samma nivå i ca 15 år.
Jo, vi har beställt en luftvärmepump till stugan vi hyr ut och hoppas att den hjälper lite.. det blir nog rekordhöga elräkningar det här året..
 
Granngårdens webshop och kundtjänst. Man skulle tro att de inte vill att någon ska handla via nätet.

Först fick jag sitta i chatt en evinnerlig tid för att få svar på dimensionen av fågelmataren jag ville köpa eftersom det inte står på deras hemsida.

Bytte till samtal för att se om jag kunde klura ut resten av frågorna. Lång diskussion om vilken fågelmat som är bäst för den mataren jag vill ha. Ok, vi kom till slut fram till att det kräver nötter eller solrosfrön som är modell större. Problemet var sedan att försöka förklara att jag behövde få det hemskickat eftersom jag inte har tillgång till bil och alla granngården (förutom den som jag faktiskt kunde nå i Barkaby) ligger långt från mig. Hon föreslog Norrtälje, Södertälje eller Uppsala. Och hänvisade hela tiden till de enskilda fysiska butikerna. Jag handlar på nätet eftersom jag inte har tillgång till dem!

Round and round and round we went 🤬 Nu har jag fått orderbekräftelse på allting jag handlat och betalat för och en leveransbekräftelse där det bara står EN sak som kommer levereras. Så nu får jag ringa igen imorgon och härja.

När alla företag vill göra det lättare att handla via nätet så går Granngården åt andra hållet.
Var in till Granngården igår med min vara, hade köpt en ”lekboll” till hästen som jag inte lyckades pumpa upp, den var en liten pump med men det gick inte och har ingen annan. Dessutom var den väldigt smutsig för att vara helt ny…

Hur som helst. Pojken i kassan såg helt bortkommen ut, försökte inte ens prova att pumpa den. Jag hade kunnat köpa den om den bara blev full med luft men nope. Blev återköp. Skulle väl varit reklamation men det är deras problem. Synd bara, för nu står jag utan boll 🤷‍♀️ Skönt dock att få pengarna tillbaka.
 
En vän ville gärna prata med mig efter jobbet så jag skyndade mig förstås hem så vi skulle hinna prata lite. Hennes man är nämligen knäpp så hon får inte prata i telefon för honom när han är hemma. Så vi måste passa på när han är borta. Men ingen svarade när jag ringde. Nu fick jag ett mess om att hon spontant gått på bio med en kompis. Tycker det är lite trist att hon inte skrev det till mig innan bion. Då hade jag planerat dagen annorlunda. Var så sugen på sushi och hade åkt och köpt sushi om jag inte hade velat hem snabbt för att hinna prata med henne innan hennes man kom hem.
 
Bensin-och elpriserna. Fullkomligt horribelt!
Min el kostar den här månaden tre gånger så mycket som motsvarande månad förra året. Samma medeltemperatur utomhus och i stort sett samma mängd kWh.
Jag bävar för elräkningen de månader som följer. Än så länge har jag inte ens någon värme igång förutom i ena badrummet.

Jag kan ta med att man inte justerar reseavdraget i skatten. Det har legat på samma nivå i ca 15 år.
Elpriset kan man ju välja fast pris på. Om du har rörligt pris så är det inte konstigt att det blir dyrare.
Sägs att det kommer stiga ännu mer så nu är väl en bra tidpunkt att teckna fastprisavtal.
 
En vän ville gärna prata med mig efter jobbet så jag skyndade mig förstås hem så vi skulle hinna prata lite. Hennes man är nämligen knäpp så hon får inte prata i telefon för honom när han är hemma. Så vi måste passa på när han är borta. Men ingen svarade när jag ringde. Nu fick jag ett mess om att hon spontant gått på bio med en kompis. Tycker det är lite trist att hon inte skrev det till mig innan bion. Då hade jag planerat dagen annorlunda. Var så sugen på sushi och hade åkt och köpt sushi om jag inte hade velat hem snabbt för att hinna prata med henne innan hennes man kom hem.
Jag har också flera såna vänner. Jag har helt slutat ringa, vill de ha kontakt med någon annan än sin man får de ringa när de kan.
 
Min symaskin sade upp sig. Med imponerande röksignaler. Jag som precis köpt gardinstång och tillbehör för att sy nya gardiner till 2 fönster 💩
20211009_181244.jpg
 
Elpriset kan man ju välja fast pris på. Om du har rörligt pris så är det inte konstigt att det blir dyrare.
Sägs att det kommer stiga ännu mer så nu är väl en bra tidpunkt att teckna fastprisavtal.

Tror du att jag inte vet att det finns fastpris? Nu är det väl absolut inte läge att låsa priset.
Sett historiskt har rörligt elpris varit det mest prisvärda för min del. Därför har jag rörligt.
Att elpriserna idag skulle vara på historiskt höga nivåer var ju lite svårt att gissa för 1,5 år sedan. (Dessutom är det mycket beroende på en idiotiskt förd politik.)
 
Tror du att jag inte vet att det finns fastpris? Nu är det väl absolut inte läge att låsa priset.
Sett historiskt har rörligt elpris varit det mest prisvärda för min del. Därför har jag rörligt.
Att elpriserna idag skulle vara på historiskt höga nivåer var ju lite svårt att gissa för 1,5 år sedan. (Dessutom är det mycket beroende på en idiotiskt förd politik.)
Samma här. Känns verkligen inte som läge att binda nu. Jag har också rörligt pris.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
110 853
Senast: Lingon
·
Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
201
Senast: manda
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 470
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 595
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp