Störiga saker vi stör oss på, del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast rasism försvinner inte bara för att man väljer att inte se den. Och det är skillnad på vad ett barn väljer att ha för tröja på sig, och vad ett företag väljer att marknadsföra sig med.
Nej rasism kommer aldrig att försvinna, det ligger i människans natur att vara skeptisk mot främlingar. Men jag anser att det stjälper mer än hjälper att försöka eliminera varenda risk där någon kan se något rasistiskt, det är ju en form av segregation istället.

Företaget hade säkerligen ingen rasistisk baktanke utan det var bara ett modellbarn som fick modellera en massa olika kläder, sen ledde slumpen till detta och då kan man ju välja hur man ska agera. Hade det varit MINDRE rasistiskt att dra tillbaka ett av plaggen med den konstiga motivationen "ditt barn är mörkhyat så folk kommer tro att han är apan"?
 
Just nu så stör jag mig på dessa insamlingar till jul.
Varför?
Jo, för att dom eldar på den förbaskade köphetsen inför julen. I min närhet finns en medelstor svensk stad där det finns minst 3 stora insamlingar, det är klappar till barn (upp till 18 år!), matkassar och företag som skänker fribiljetter till olika dyra nöjen. Det skänks massor.

Vi är inte fattiga, men inte heller "rika" och vi köper inte julklappar till vårat eget barn för de summor som dessa barn ska få. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig här, men tänk att du är flykting och kommer till Sverige och får se detta orimliga överflöd - dom tror ju att alla infödda svenskar har det så! Snacka om att få en totalt felaktig bild av hur det är att fira jul i Sverige! DET stör mig :mad:
 
Stör mig så jag sliter mitt hår, på folk som inte inser att jag och de är två olika personer.
"Det går nog inte i år, jag vill inte gå ut bland folk." "Okej, inget problem, jag går på den grejen själv."

Varpå följer ramaskri om att jag inte får och att hen inte vill. " Men nu handlar det ju inte om att jag tvingar dig, du får gärna stanna hemma, men jag tänker gå."

Nytt ramaskri om att alla kommer att dö och att hen inte vill bli utsatt för risker.

Det här är ingen person jag träffar i vardagen och därmed riskerar att smitta ner om jag går på min grej, som innebär att träffa 5 personer, inte gå på raveparty bland tusen okända.

Jag har inget som helst problem med att hen vill isolera sig. Men det betyder inte att hens beslut gäller för mig också. Jag är vuxen, vaccinerad och inte i riskgrupp.
 
Granne som stoppade mig på gården, pekade på min julbelysning och sa "du, det är inte så enhetligt det där", för att jag har flerfärgade slingor medan grannarna har "vanliga". Jag sa att jag tycker det är trevligt med lite färger varpå grannen säger att det är för att jag är ung? Och att jag "väl åtminstone kan sätta upp stjärnor i fönstren" (inte hunnit/orkat än). Asså..

+ Blev kallad ung!
- Kärringen :meh:
 
Nej rasism kommer aldrig att försvinna, det ligger i människans natur att vara skeptisk mot främlingar. Men jag anser att det stjälper mer än hjälper att försöka eliminera varenda risk där någon kan se något rasistiskt, det är ju en form av segregation istället.

Företaget hade säkerligen ingen rasistisk baktanke utan det var bara ett modellbarn som fick modellera en massa olika kläder, sen ledde slumpen till detta och då kan man ju välja hur man ska agera. Hade det varit MINDRE rasistiskt att dra tillbaka ett av plaggen med den konstiga motivationen "ditt barn är mörkhyat så folk kommer tro att han är apan"?
Fast det var ju flera mörkhyade som kritiserade kampanjen. Du menar alltså att sättet att motverka rasism är att ignorera deras röster? Hur hade du reagerat om det var en flicka i en tröja med texten "cutest little housewife"? Hade du haft samma inställning?
 
Granne som stoppade mig på gården, pekade på min julbelysning och sa "du, det är inte så enhetligt det där", för att jag har flerfärgade slingor medan grannarna har "vanliga". Jag sa att jag tycker det är trevligt med lite färger varpå grannen säger att det är för att jag är ung? Och att jag "väl åtminstone kan sätta upp stjärnor i fönstren" (inte hunnit/orkat än). Asså..

+ Blev kallad ung!
- Kärringen :meh:
Tantskrälle, det har väl inte hon att göra med om du vill ha färgglatt. Lite som min obehagliga kollega. Han vet vart jag bor och undrade för någon vecka sen varför jag inte satt upp julbelysning än.
 
Stör mig ohemult mycket på alla j-a företags julkalendrar. Och hysterin runt julkalendrar generellt. Köp köp köp. Min maillåda är nerlusad med "DAGENS LUCKA" :down:

Kan vi inte bara gå tillbaka till statliga tv-julkalendern och mellandagsrean och inget annat? Det är masshysteri, köp köp köp, handla handla handla. Sen ojjar vi oss över överkonsumtion i januari :rage:
 
Jag tycker det är mysigt och vackert med lite ljuspunkter i vintermörkret, men inte all den här hysteriska julpyntandet av hus och tomter a la USA.

Julen skulle kunna vara väldigt trevligt om all denna förbannade hysteri dog.
  • Nej man måste inte köpa femtielva julklappar.
  • Nej, man måste inte stressa som en galning för att hinna allt, sänk ribban och sätt realistiska mål istället för att vara arg och slut när julen kommer.
  • Nej, du behöver inte packa bilen full, köra som en galning och riskera andras liv i trafiken. Vill du köra ihjäl dig så ta inte andra med dig.
 
Granne som stoppade mig på gården, pekade på min julbelysning och sa "du, det är inte så enhetligt det där", för att jag har flerfärgade slingor medan grannarna har "vanliga". Jag sa att jag tycker det är trevligt med lite färger varpå grannen säger att det är för att jag är ung? Och att jag "väl åtminstone kan sätta upp stjärnor i fönstren" (inte hunnit/orkat än). Asså..

+ Blev kallad ung!
- Kärringen :meh:

Då hade jag köpt blinkande färgad belysning 🤭
 
Fast det var ju flera mörkhyade som kritiserade kampanjen. Du menar alltså att sättet att motverka rasism är att ignorera deras röster? Hur hade du reagerat om det var en flicka i en tröja med texten "cutest little housewife"? Hade du haft samma inställning?
Det var också flera mörkhyade som inte tyckte det var ett problem, ska man ignorera deras röster istället? Ditt exempel förstår jag inte, det är ju inte ens i närheten av samma sak? Att apor bor i djungeln är fakta, ingen stereotyp.

Orkar inte diskutera detta vidare nu, vi tycker olika helt enkelt, det får man.
 
Tantskrälle, det har väl inte hon att göra med om du vill ha färgglatt. Lite som min obehagliga kollega. Han vet vart jag bor och undrade för någon vecka sen varför jag inte satt upp julbelysning än.
Alltså jag vet inte vad det är med vissa äldre som kan vara så gränslöst oförskämda? Framförallt då de borde vara extra "uppfostrade" med tanke på tiden de växte upp i. Tror tyvärr många äldre i den generationen liksom tycker de har rätten att säga exakt vad de vill i den åldern. Trist.

Hade lust att säga att hon skulle passa på att njuta av belysningen för detta kanske var sista året men där gick tom min gräns även om jag velat se reaktionen :D Går heller inte att ta åt sig för hon är precis lika dryg mot alla som bor här, gör man inte ett fel så gör man ett annat..
Då hade jag köpt blinkande färgad belysning 🤭
Det finns en i ett hus på väg till min bil som har det! Sjukt avis.. :D Jag hade gärna haft men eftersom jag inte bor på bottenplan så hade det nog blivit störigt för grannarna på riktigt så skippar det :)
 
Alltså jag vet inte vad det är med vissa äldre som kan vara så gränslöst oförskämda? Framförallt då de borde vara extra "uppfostrade" med tanke på tiden de växte upp i. Tror tyvärr många äldre i den generationen liksom tycker de har rätten att säga exakt vad de vill i den åldern. Trist.

Hade lust att säga att hon skulle passa på att njuta av belysningen för detta kanske var sista året men där gick tom min gräns även om jag velat se reaktionen :D Går heller inte att ta åt sig för hon är precis lika dryg mot alla som bor här, gör man inte ett fel så gör man ett annat..

Det finns en i ett hus på väg till min bil som har det! Sjukt avis.. :D Jag hade gärna haft men eftersom jag inte bor på bottenplan så hade det nog blivit störigt för grannarna på riktigt så skippar det :)
Gamla människor avinstallerar det där filtret som påtvingas alla barn. Ju äldre de blir desto plumpare blir de, och lika oförstående som en femåring till att inte just deras åsikt är superintressant för alla närvarande.

Du får trösta dig med att du också ska bli gammal en dag ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 240
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 819
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 860
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 390
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp