Störiga saker vi stör oss på, del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svettif efter ett löppass och videomöte om en timme. Men orkar verkligen inte masa mig in i duschen (borde även duscha för att jag innan löppasset var i stallet pga hovslagare).
 
Just nu stör jag mig på kollegor som inte kan tänka på hur de uttrycker sig, framför allt gentemot nyanställda. Det är inte okej att låta de nya sitta fast vid mer okvalificerade och tråkiga uppgifter och sen hävda att det är bäst att alla gör ”det de är bäst lämpade för”. Hur ska man någonsin bli lämpad att utföra övriga arbetsuppgifter om man aldrig får lära sig? Och hur kul är det att bli anställd som yrke X men inte få utföra de arbetsuppgifter som är mest utmärkande för tjänsten och dessutom känna att ingen är så angelägen att lära upp en?

Jag sa i alla fall ifrån trots att jag är lite konflikträdd. Sa också till chefen att jag vill diskutera det här på sista mötet hon och jag ska ha innan jag går på föräldraledigt. För nej, jag ska inte ens vara involverad i det vi diskuterade (upplägg resten av året) men jag tycker det är viktigt att folk inte känner sig överkörda och mindre värda bara för att de är nyanställda.
 
Stör mig på att min hjärna är så fantastisk ibland på vissa saker, och så enkelspårig ibland när det gäller annat.
Har jättesvårt med det här med att ha flera saker på minnet samtidigt, speciellt om det är flera saker som kräver kreativitet. Jag kan liksom inte tänka ut födelsedagspresenter åt flera samtidigt, utan det är som om jag bränner krutet på den ena, och nästan glömmer bort den andra.
Jag har svårt att handla om det är flera saker som måste tänkas ut, t.ex. vad vi ska ha till middag, och vad som skulle kunna passa på den där köksväggen hemma.
Är det mycket på gång så har jag nästan ständigt en känsla av att ha glömt något, och att det är någon utgift jag har på kommande som jag inte har med i beräkningarna :meh:
 
IMG_20211009_102331__01.jpg


Stör mig på mammas granne som tagit i system att alla som besöker (och ibland hen själv) parkerar i vändzon. De har försökt få kommunen att ta bort parkeringsförbudet men "förlorade". Trots det fortsätter de stå där. Inga problem för bilar att vända men ibland kan det komma någon med släp eller lastbil med hemleverans.
 
Dagens störning riktas mot SiS, Statens institutionsstyrelse som ansvarar för slutna boenden för ungdomar enligt LVU och LSU. Fast de är inte riktigt så slutna som åtminstone jag skulle önska, fritagningar och rymningar sker relativt frekvent och det finns även exempel på grava institutionaliserade missförhållanden som fortgått under lång tid.
Det finns säkert SiS-hem som fungerar bra, som har en väl anpassad och fungerande säkerhet, som bedriver en konstruktiv vård och skola, och som inte fungerar som rekryterings- och utbildningscentra för etablerat karriärkriminella ungdomar. Åtminstone kan man inte utesluta det, hemmen verkar vara - vilket framkom i samband med Björkbacken-haveriet - relativt fristående och självstyrande. Att SiS inte fungerar jättebra är känt för både nuvarande och tidigare regeringar och mindre förändringar görs. Men det går långsamt.

Och nej, jag är ingen anhängare av generellt hårdare straff eller generellt åtstramad kriminalpolitik, inte alls. Men en rimlig grundförutsättning imho är att det som skall vara låst behöver vara just låst.
 
Stuprännor! Eländes uppfinning.

Jag har mängder av lövträd runt och på tomten. Och alla byggnader har stuprännor. Numera är det inte lämpligt att jag ens klättrar upp på en stol, än mindre stege.
Rännorna är packade med löv. En ränna växer det ogräs i....

På gården hade jag inga stuprännor. Bara en lite bit ovanför stalldörren. I övrigt rann vattnet ner på marken och det funkade utmärkt.
Här är det rännor och dessutom stuprör som är nedgrävda i marken i nån sorts dräneringssystem som jag inte ens vet vart det leder.

När jag köpte min högtryckstvätt investerade jag i en mackapär som skulle rensa stuprännor. Hahaha. Den fastnade efter ett par meter och så fick jag ta hjälp att ta loss den.

:rage::rage::rage:
 
Hade någon liten tanke på att träna denna morgon (innan astma-utredning på VC förvisso 🙄).

Stressade istället upp mig så mycket över hur dålig jag skulle vara om jag inte tränade att jag drömt stressdrömmar hela natten istället för att sova ordentligt. Och nu då inte gått till gymmet.

Vilket ju är helt okej? Ska rida idag och imorgon, kan träna tors-sön OM jag vill. Chilla hjärnan, let's be friends
 
Sociala medier. Och hur totalt omöjligt det är att kunna vistas på dylika utan att gång på gång på gång tappa förtroende för mänskligheten.

Helt vanliga människor!!!!

Som sprider hjärtan i det ena kommentarsfältet för att sedan bete sig totalt tappat i nästa, helt utan att alls ens kunna skymta ev. samband och hur ens eget beteende driver på vad man så hårt fördömde i går.

BUHU VA ALLA ÄR KRÄNKTA.
 
Mitt ica la ut en bild och en film på en pasta rätt som såg god ut. Länk till receptet = nej, man får vackert leta reda på det själv på hemsidan,
 
I morgon är det en vecka sen jag slutade med allergitabletterna, det idiotkliar fortfarande :meh: egentligen behöver jag tabletterna men vill inte fortsätta när det blir så här när man gör uppehåll eller slutar. Så där lagom pepp på att ringa vårdcentralen. Dom har en tendens att vara otrevliga och dryga samt att dom inte lyssnar på en alla gånger :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 501
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 472
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
16 17 18
Svar
350
· Visningar
14 431
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
101 981
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp