Störiga saker vi stör oss på, del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
50336574-12DD-43CD-B8F9-919243362696.jpeg
 
Katterna... de är bara sugna på varandras mat och den egna duger inte alls. Den ena äter allergifoder så därför är ett byte inte ett alternativ. De sitter vid sin egen skål och blänger mot varandra men äter inte 🤦‍♀️

Ingen idé att mata dem på olika platser då går det absolut inte att äta. I vanliga fall äter båda med god aptit men tydligen inte idag.
 
Nu stör jag mig på att vi bevittnade precis hur tonåringen använder skohornet ich han gör helt fel, så inte konstigt om de går sönder.

Vi säger till honom lugnt å sansat och tipsar om hur man ska göra. Då blir han sur å säger att vi inte ska höja rösten mot honom men ingen gjorde det, däremot gjorde han det mot oss.
Våra tips var onödiga och han brydde sig inte. Vi försökte hjälpa honom i all välmening.

Känsligt ämne, va ska man säga tonåringar som inte har något humör och tar allt negativt även om det inte var det. 😅
Det är bara att upplysa om vem som betalar nästa skohorn pga han använder det som han gör och då går det sönder.
 
Får du inte stämpelkortet fortfarande?

Det ska delas ut där jag bor. Vi har också elektroniska frikort, men man kan ju få vård på andra ställen där det finns system som inte läser varandra så de delas ut här för att lättare ha koll på besöken. Där står ju när frikortet gäller från och till också.
Hela idéen med rutinen är att inget ska vara på papper. Varken stämpelkort för betalningarna eller någon utskrift/intyg på uppnått frikort. "Du behöver inget för det går automatiskt" :crazy:

De som inte ingår i systemet ska ringa till regionen när patienten står i kassan för att veta hur de ska ta betalt, patienten får spara kvitton för att lämna in på VC/sjukhus vid tillfälle - och jag kan alltså inte själv kolla hur länge mitt frikort gäller.
Jag tror någon med lite snäv verklighetsförståelse har konstruerat rutinen. :banghead:

Men den är SÅÅ bra -för den är elektronisk! :idea:
 
Hela idéen med rutinen är att inget ska vara på papper. Varken stämpelkort för betalningarna eller någon utskrift/intyg på uppnått frikort. "Du behöver inget för det går automatiskt" :crazy:

De som inte ingår i systemet ska ringa till regionen när patienten står i kassan för att veta hur de ska ta betalt, patienten får spara kvitton för att lämna in på VC/sjukhus vid tillfälle - och jag kan alltså inte själv kolla hur länge mitt frikort gäller.
Jag tror någon med lite snäv verklighetsförståelse har konstruerat rutinen. :banghead:

Men den är SÅÅ bra -för den är elektronisk! :idea:
Jag har haft samma tjafs med min förra vårdcentral.... då skrev jag ut Vårdgivarnytt som lämpligt nog precis hade kommit ut på min arbetsplats, och stövlade dit, de hade ju också fått den på sin arbetsplats, jag jobbar ju på vårdcentral.... På min vårdcentral sitter receptionister i receptionen medan på många andra sitter sekreterare så det är ju en del av mitt yrke så att säga, så jag visste att jag hade rätt. :angel: Jag ringade in stycket där det stod att man fortfarande måste dela ut stämpelkorten och varför (privata vårdgivare som inte kan se betalningar och frikort + andra regioner) och la fram det och förklarade att jag vill ha ett stämpelkort nu.

Jag fick ett. Jag kan köpa att frikortet är elektroniskt- om det kan ses av ALLA i hela SVERIGE, men så är det inte, har tjafsat mycket med just Region Skåne som skickat räkningar, påminnelser och till och med till inkasso trots att det är utrett sedan flera telefonsamtal (och inskickade bilder på stämpelkort och fakturor).... för vård i Sörmland också som de märkligt nog missar att räkna med. Numera ber jag om frikortet i Sörmland, önskar att få det fysiskt alltså och inplastat. :) Det gick så långt så att jag rakt ut ifrågasatte deras (i Skånes) matematiska förmåga, vilket inte var populärt, men fullständigt rättvist efter alla turer där jag fått rätt och sedan ändå en faktura...

VARFÖR är Region Skåne så in i bombens anala?! Det är hela systemet i och för sig... jag gjorde som du skrev nu senast när jag fick frikort, bad sekreteraren i receptionen ringa till Sörmland eftersom jag var uppe i frikort. Då hade mitt besök inte hunnit registreras ännu, så kan det gå när man har ett besök för tätt in på också, för det är alltså inte när du betalar fakturan som räknas utan när du är på besök, annars blir det så att du om du är stamkund riskerar att betala för mycket pga långsamt betalningssystem... och regionen vill inte behöva vara betalningsskyldiga. Jag exploderade där den gången. Fick förstås en faktura för mitt besök och fick reda ut det med regionen istället. Lät meddela dem exakt vad jag tyckte utan att ens vara det minsta artig, som jag varit tidigare. Den enda gången det gick utan krångel och påminnelser...

Men det borde gå att maila dit, till din region? Patientservice i regionen som har hand om det alltså. Här kan jag inte gå till min VC och få mina besök från Sörmland registrerade utan får vackert kontakta patientservice för att få det infört. Tyvärr. Det är ju de som är så krångliga. De kan lämna info om ditt frikort också.
 
Åh påminn mig inte om frikort! Det har bara krånglat.. gick till en privat sjukgymnast, betalade långt över 1000 kr sammanlagt och fick ändå inget frikort på vårdcentralen trots att sjukgymnasten var ansluten till systemet så att säga. Det skulle ingå i frikort men gjorde inte det.

Åååh jag blir arg bara av att tänka på det! Att sjukgymnastens behandlingar var helt värdelösa gör inte saken bättre.
 
Hela idéen med rutinen är att inget ska vara på papper. Varken stämpelkort för betalningarna eller någon utskrift/intyg på uppnått frikort. "Du behöver inget för det går automatiskt" :crazy:

De som inte ingår i systemet ska ringa till regionen när patienten står i kassan för att veta hur de ska ta betalt, patienten får spara kvitton för att lämna in på VC/sjukhus vid tillfälle - och jag kan alltså inte själv kolla hur länge mitt frikort gäller.
Jag tror någon med lite snäv verklighetsförståelse har konstruerat rutinen. :banghead:

Men den är SÅÅ bra -för den är elektronisk! :idea:
Min region sköter det elegant. I kassan har de full koll. När jag nått frikort kommer ett papper i lådan.

Sätter upp det på kylskåpet och har full egen koll.
 
Min region sköter det elegant. I kassan har de full koll. När jag nått frikort kommer ett papper i lådan.

Sätter upp det på kylskåpet och har full egen koll.
Här (I Finland) har det ändrats så att systemet automatiskt håller koll. Om jag betalar och går över gränsen mitt i ett köp så registreras det och dras av genast. Så himla smidigt. Förr måste man skicka in kvitton själv.
 
Min region sköter det elegant. I kassan har de full koll. När jag nått frikort kommer ett papper i lådan.

Sätter upp det på kylskåpet och har full egen koll.
Min region är lite gammaldax, men bra!
I kassan hos regionens inrättningar har de full koll.
Men ändå får jag hem ett litet plastkort att ha i plånboken, vilket behövs hos t.ex kiro och andra som inte är systemanslutna :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 183
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 731
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 723
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 340
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp