Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Holdyourhorses

Att öka upp hastigheten och därmed motverka omkörning när det är tvåfiligt och sedan ligga väsentligt under hastighetsgränsen när det är enfiligt tycker inte jag är ett trafiksäkert beteende.

Och jag tycker att det är överdrivet att definiera det som "trafikfarligt" att köra 70 på en 100-väg, vilket var det jag reagerade på. Vad som är "trafiksäker" hastighet är att vända på frågeställningen och ger en helt annan typ av svar. Men eftersom du använder uttrycket "inte trafiksäkert" så tolkar jag att det inte direkt ligger någon motsättning i det jämfört med vad jag skrev, om du inte menar att trafiksäkerhet är att betrakta skyltad hastighet som den hastighet man alltid SKA köra.
 
@BornAgain

Det störiga är nog inte att folk kör långsamt utan att de kör ojämnt - jag stör mig också på de som kör långsamt, långsamt där vägen är smal för att plötsligt gasa och sedan lika plötsligt bromsa in igen

Ja? Jag skrev ju att @TheRedLightning kan tycka att det är störigt för henne. Jag tycker dock att det är överdrivet att kalla det för TRAFIKFARLIGT. Det finns otroligt mycket annat som är trafikfarligt på riktigt, än att förare på en 100-väg behöver hålla uppsikt framåt ifall det t ex dyker upp en hästtransport framför en. Eller ett LGF-fordon, som trots allt fortfarande är tillåtna på många 100-vägar. Skillnaden mellan 100 och 70 är liksom inte så stor att man som förare ska tycka att det är så svårt att hinna upptäcka att det ska klassas som trafikfara.

Tycker jag då. Men jag märker att det är många som inte håller med, och som tycker att deras förväntan om att komma fram fort ska väga tyngre än alla andras eventuella skäl till att inte hålla skyltad hastighet.
 
@TheRedLightning

Det är trafikfarligt att köra alldeles för sakta. Finns allt för många idioter som inte har uppsikt i trafiken, det är ingen nyhet.
Man kan även bli bötfälld av att köra för sakta, men det är sällan polisen ser det.

Och jag tycker inte att 70 på en 100-väg är "för sakta" i den betydelsen att det ska klassas som trafikfarligt. Det är inte ovanligt att se hästtransporter i den hastigheten t ex, och jag tycker inte att någon ska känna press att behöva gasa på i 90 (eller vad du nu klassar som "ej trafikfarlig hastighet på 100-väg) med sin häst om hen ej känner sig bekväm i det.

30-fordon däremot, tycker jag inte borde tillåtas på 100-vägar utan vägren (som 2+1-vägar) i rusningstrafik. Det är för sakta.
 
Stör mig på en film som visades på handledarutbildningen. Jag fattar att det är bra att genom en film belysa en viss fråga. Men när filmen är så stereotypiskt gjord att jag ville kräkas, då försvinner liksom hela betydelsen :yuck: :turd:
 
Stör mig på att jag ska ange virkesförråd till Skatteverkets fastighetstaxering av lantbruk fast att avstyckningen stör att det ska på som vanlig bostad med uttag för eget bruk. Hur ska jag ens räkna fram det??? Det är liksom ingen direkt skogsproduktion utan under hektaret med lite träd som växer på andra sidan vägen som delas av en annan grusväg. Och resten är impediment enligt topografikartan. OCH ÄR ÅRET RUNT-HÄSTHAGAR ÅKERMARK ELLER BETESMARK? jag är lost.
 
Stör mig på äldre dam som på pizzerian står och pratar rakt ut i luften, om att "det nog är det minsta man kan kräva att folk som jobbar i det här landet ska kunna ordentlig svenska, hon förstår ju inte alls vad jag säger, va, va, förstår du, nej, det kunde man ju gissa".

Jag vet, jag borde ha sagt till henne. Men efter att ha haft en riktig skitdag, så orkade jag inte utan betalade min pizza och gick.
 
@TheRedLightning



Och jag tycker inte att 70 på en 100-väg är "för sakta" i den betydelsen att det ska klassas som trafikfarligt. Det är inte ovanligt att se hästtransporter i den hastigheten t ex, och jag tycker inte att någon ska känna press att behöva gasa på i 90 (eller vad du nu klassar som "ej trafikfarlig hastighet på 100-väg) med sin häst om hen ej känner sig bekväm i det.

30-fordon däremot, tycker jag inte borde tillåtas på 100-vägar utan vägren (som 2+1-vägar) i rusningstrafik. Det är för sakta.
Det beror på väglag, nu fanns det inget som motiverade, sen definitivt trafikfara som bromsar ner kraftigt efter att ha faktiskt hållt nästan 100 me förvisso bara på det tvåfiliga.
 
Stör mig på människor som uppenbarligen är för kassa på att pricka en normalstor ruta utanför en random storköpsmatbutik, och dessutom tycker det är för skämmigt att exponera den bristen i sitt bilhandhavande - så att de döljer det genom att parkera sin Tesla eller Mercedes precis utanför svängdörrarna in i butiken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
110 795
Senast: Lingon
·
Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
199
Senast: manda
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 155
Senast: pepp
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
3 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp