Större kontantsumma hur gör jag?

Jo såklart, men varför skulle vännen som är seg på att betala ta ut kontanter från sitt konto istället för att swisha? Och betala 64000kr kontant? Jättebökigt ju. Hennes bank lär väl protestera dom med.

Jag kanske antar felaktigt att vännen är under 80 år. För mig luktar det svarta pengar och strul när yngre folk inte vill göra banköverföring/swish.
Jag är en stor bit under 80, använder alltid kontanter och har sorterat bort dom affärer mm där det inte går,har vi nu nya kontanter så ska dom användas.
Och nej dom är inte svarta.
Sålde min pappas Kia förra veckan o även den köparen betalade kontant.
 
Inte för att det hjälper TS så mycket, men det finns ju knappt något i normala livet som går att betala kontant längre? Min lilla matbutik där jag kompletteringshandlar funkar, det är någon tusenlapp i månaden. Systemet, åtminstone om man får tro @LadySara, det är ytterligare en dryg tusenlapp eller två beroende på hur roliga släpp det är. 😁
Sen är det stopp. 90% av min månadsomsättning går enbart att betala digitalt. Inte ens svartklubbarna tar ju alltid cash nuförtiden. 🤣
I mitt o ts område är det i princip bara granngården som är kontantfri
 
Oj här tar stormarknader kontanter finns insättningautomater mm var bor alla kontantinsats personer. Vi betalar kontant ibland med.

Klart det finns, men det är en så liten del av min ekonomi som spenderas på typ stormarknaden eller "shopping på stan", och det är ju helt befängt att börja köpa massa saker man annars inte skulle ha köpt?
De stora posterna boende, bil, resor etc går inte att betala kontant. Sen kommer olika abonnemang, eventuellt andra lån, uteätande/utedrickande, frisör, veterinär, matkasse, reko-ring. Läkarbesök går inte heller att betala kontant, inte heller mina linser eller glasögon.

Insättningsautomater har lägre gränser än banken. Det hade ju varit rätt märkligt om de begränsade insättningar man gör personligen för att minska "problematisk" kontanthantering, men tillät det i automater istället...?
 
[
Finns det någon insättningsautomat (tillhandahålls av Bankomat, samma som har uttagsautomater) i närheten?
Jag bor inte i närheten av ett bankkontor för "min" bank, så jag brukar använda en sådan för att sätta in kontanter (finns i en galleria i närmsta mindre stad). Vet dock inte om det finns någon övre gräns eller så, om bankens regler gäller även vid sådan insättning, jag har aldrig satt in ett så pass stort belopp som du nämner.
Min bank har 10 000kr per rullande 7 dagarsperiod som gräns om man använder deras insättningsautomater läste jag mig till..
 
Klart det finns, men det är en så liten del av min ekonomi som spenderas på typ stormarknaden eller "shopping på stan", och det är ju helt befängt att börja köpa massa saker man annars inte skulle ha köpt?
De stora posterna boende, bil, resor etc går inte att betala kontant. Sen kommer olika abonnemang, eventuellt andra lån, uteätande/utedrickande, frisör, veterinär, matkasse, reko-ring. Läkarbesök går inte heller att betala kontant, inte heller mina linser eller glasögon.

Insättningsautomater har lägre gränser än banken. Det hade ju varit rätt märkligt om de begränsade insättningar man gör personligen för att minska "problematisk" kontanthantering, men tillät det i automater istället...?
Jo men rätt vad det är ( nu pratar jag inte om 80 000) så händer nånting som gör att kontanter behövs. Någon tusenlapp finns alltid i plånboken.
 
Hur gör jag nu?
Bästa sättet att göra av med kontanter är att handla för dem. Så istället för att betala med dina pengar du har på kontot, börja betala med kontanterna du har. Åk och tanka, gå till frisören, etc.

Sen finns det alltid människor som behöver kontanter. Jag betalar till exempel min höbonde med kontanter. Han är ca 80 år och har inte swish. Han är av den gamla sorten helt enkelt. Men jag får kvitto och han redovisar allting som sig bör för jag fick ett samtal från redovisningsbyrån för inte jättelänge sen ifall det stämde att jag gjorde av med 22 st balar över vintern för vad jag betalat stämde inte med antal balar. Men det var för att jag köpt någon säck med ved och någon halmbal också, så gubben hade snurrat till det.
 
Klart det finns, men det är en så liten del av min ekonomi som spenderas på typ stormarknaden eller "shopping på stan", och det är ju helt befängt att börja köpa massa saker man annars inte skulle ha köpt?
De stora posterna boende, bil, resor etc går inte att betala kontant. Sen kommer olika abonnemang, eventuellt andra lån, uteätande/utedrickande, frisör, veterinär, matkasse, reko-ring. Läkarbesök går inte heller att betala kontant, inte heller mina linser eller glasögon.

Insättningsautomater har lägre gränser än banken. Det hade ju varit rätt märkligt om de begränsade insättningar man gör personligen för att minska "problematisk" kontanthantering, men tillät det i automater istället...?
Läkarbesök kan man betala kontant. Det står på 1177.se att alla vårdgivare (iaf de som har avtal med regionen) ska kunna hantera kontanter. Vägrar de så betalar man kontant ändå och kontaktar regionen om problemet.
Jag vill inte betala med kort på psykmottagningen, fick ta faktura senast eftersom de ”inte har nån kassa” och jag visste inte om reglerna ändrats men läste sen på 1177.se att de måste hantera kontanter.
 
Senast ändrad:
Läkarbesök kan man betala kontant. Det står på 1177.se att alla vårdgivare (iaf de som har avtal med regionen) ska kunna hantera kontanter. Vägrar de så betalar man kontant ändå och kontaktar regionen om problemet.
Jag vill inte betala med kort på psykmottagningen, fick ta faktura senast eftersom de ”inte har nån kassa” och jag visste inte om reglerna ändrats men läste sen på 1177.se att de måste hantera kontanter.
Här är läkarbesök på fakturan för digital frikort.
 
Inte för att det hjälper TS så mycket, men det finns ju knappt något i normala livet som går att betala kontant längre?
Jo, det mesta går att betala kontakt. Tanka bilen och tryck på "betala i kassan"-knappen så blir du av med ett par tusenlappar direkt. Gå till frisören, handla hundmat i djuraffären, köp skor, vinterjacka, köp julklappar etc så tickar pengarna strax iväg.

Det är väl inte många restauranger heller som hade tackat nej till 4000:- i kontanter så swishar resten i sällskapet dig vad de är skyldiga.

Det lättaste i världen är att spendera pengar....
 
Ja, men då borde väl TS få hela 67 000kr på en gång, om det var situationen?
Nu hugger jag bara din knapp, men troligen har vännen en maxgräns på vad hen kan ta ut precis som TS har en maxgräns på vad hon kan sätta in.

När jag köpte bil "kontant" så gjordes det på banken så överföringen gjordes direkt, dvs det plockades aldrig ut några pengar utan bytte bara bankkonto direkt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 015
Senast: Sirap
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 888
Senast: Presto
·
R
Hemmet Jag och min make har nu seriöst börja titta på ny bostad och ska styra upp ett möte med banken i veckan. Ingen av oss har sålt en bostad...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 706
Senast: mandalaki
·
Ekonomi & Juridik Den 20 oktober sålde jag och pappa vårt gamla hästsläp. Köparen insisterade på att betala kontant, vilket väl i sig inte var så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
24 733
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp