Större kontantsumma hur gör jag?

Nu hugger jag bara din knapp, men troligen har vännen en maxgräns på vad hen kan ta ut precis som TS har en maxgräns på vad hon kan sätta in.

När jag köpte bil "kontant" så gjordes det på banken så överföringen gjordes direkt, dvs det plockades aldrig ut några pengar utan bytte bara bankkonto direkt.
Ja, så har jag också köpt och sålt bilar. Eller bankväxel. Betalat som mest 16k kontant i mitt liv, bilköp 2005.
 
Jag forstar inte hur nagon har kunnat komma pa ett kontant fritt samhalle? Det innebar alltsa att man inte vill ha turister ... for att hela tiden betala med sitt kredit kort fran USA, tillexempel, blir DYRT. Och jag forstar inte heller att sa manga Svenskar helt gatt med pa det. I min uppfattning ar det en av de saker, hur man valjer att betala och ha sina pengar, som definitivt borde vara var och ens eget val.
 
Du sätter in så mkt som du får (har med dej kontraktet varje gång) och övriga kontanter använder du i normala livet i stället för bankkortet. Ser faktiskt inte problemet.

Problemet? Jag ser ett stort problem i att gå runt med stora mängder kontanter. Dessutom har banken rätt begränsade öppettider så det hade blivit ett stressmoment för mig att hinna medan banken har öppet.

Kontanter i all ära men inte för så stora summor!
 
Jag forstar inte hur nagon har kunnat komma pa ett kontant fritt samhalle? Det innebar alltsa att man inte vill ha turister ... for att hela tiden betala med sitt kredit kort fran USA, tillexempel, blir DYRT. Och jag forstar inte heller att sa manga Svenskar helt gatt med pa det. I min uppfattning ar det en av de saker, hur man valjer att betala och ha sina pengar, som definitivt borde vara var och ens eget val.

Det är underbart med kontantfritt! Man kan alltid handla med kontanter i t.ex. mataffärer. Men butikerna har minskat risken att bli rånad rejält genom att utesluta kontanthanteringen.
 
Det är underbart med kontantfritt! Man kan alltid handla med kontanter i t.ex. mataffärer. Men butikerna har minskat risken att bli rånad rejält genom att utesluta kontanthanteringen.

Fragan ar hur jag ska handla nar jag kommer till Sverige? Det ar sa mycket billigare att anvanda vardlandets kontanter da det blir mycket billigare an att betala en fika pa stan med ett kort fran USA.
 
Det är ju ofta lite bökigt att betala i andra länder eftersom man är van vid hur det fungerar hemma. När jag var i Nederländerna tidigare i år så upptäckte jag att många affärer och caféer inte ens accepterade utländska kort. Bara inhemska kort och kontanter. Den uttagsautomat vi blev hänvisade till låg inne i en bokhandel och den hade vi då alltså bara tillgång till medan bokhandeln hade öppet. Det var inte gratis för oss att ta ut kontanter heller. Och man har alltid med sig en summa kontanter hem som man antingen inte kan använda eller måste betala för att växla tillbaka.

När man reser utomlands så får man helt enkelt räkna med att saker fungerar annorlunda och anpassa sig. Här i Sverige kör vi mycket med kontantfritt. I NL tar många inte emot utländska kort och i USA måste dricksa hysteriskt mycket för att arbetsgivarna inte betalar rimliga löner. Det är oavsett man tycker om det bara att acceptera och anpassa sig.
 
Fragan ar hur jag ska handla nar jag kommer till Sverige? Det ar sa mycket billigare att anvanda vardlandets kontanter da det blir mycket billigare an att betala en fika pa stan med ett kort fran USA.

Det är ju ofta lite bökigt att betala i andra länder eftersom man är van vid hur det fungerar hemma. När jag var i Nederländerna tidigare i år så upptäckte jag att många affärer och caféer inte ens accepterade utländska kort. Bara inhemska kort och kontanter. Den uttagsautomat vi blev hänvisade till låg inne i en bokhandel och den hade vi då alltså bara tillgång till medan bokhandeln hade öppet. Det var inte gratis för oss att ta ut kontanter heller. Och man har alltid med sig en summa kontanter hem som man antingen inte kan använda eller måste betala för att växla tillbaka.

När man reser utomlands så får man helt enkelt räkna med att saker fungerar annorlunda och anpassa sig. Här i Sverige kör vi mycket med kontantfritt. I NL tar många inte emot utländska kort och i USA måste dricksa hysteriskt mycket för att arbetsgivarna inte betalar rimliga löner. Det är oavsett man tycker om det bara att acceptera och anpassa sig.
 
Sålde min bil till en vän.
Det har varit lite krux men nu har hen börjat betala av bilen. I kontanter.

Fick 20 000,- igår som jag nu har i kontanter. Bara ytterligare 64 000,- kvar som hon kommer betala kontant. (orkar inte dra hela historien om varför det blev kontant)

Min bank tar enbart emot 20 000,- var 30:nde dag resterande banker 10-15 samma visa.

Hur gör jag nu?

Ska jag sätta in dessa 20 000,- och visa vårt avtal om att bilen ska vara betald innan sista december. Eller ska jag vänta tills jag fått alla kontanta medel? Men jag vill inte ha så mycket kontanter hemma.

Ringer till min bank nu för att kolla hur jag ska gå tillväga

Det är ju så himla krångel men jag vill ha in dem på mitt sparkonto asap
Du kan ju öppna ett tillfälligt konto på annan bank med bättre insättningsmöjligheter för att slippa ha kontanterna hemma.

Sparbanken:

Insättning​

I Bankomats insättningsautomater kan du sätta in sedlar med hjälp av ditt bankkort på ditt konto i banken. För Swedbank och de flesta sparbanker är den maximala insättningen 10 000 kronor under en 7-dagarsperiod. Vissa sparbanker har andra gränser – fråga på ditt bankkontor.
 
Problemet? Jag ser ett stort problem i att gå runt med stora mängder kontanter. Dessutom har banken rätt begränsade öppettider så det hade blivit ett stressmoment för mig att hinna medan banken har öppet.

Kontanter i all ära men inte för så stora summor!
Gå runt och gå runt..
Pengarna ligger väl ändå hemma, förutom just när man ska till banken och sätta in dem.

Personligen tycker jag att det kontantfria livet som många förordar är total idioti mtp hur sårbart systemet är.
Bara att titta på hysterin som uppstår om en banks diverse tjänster ligger nere några timmar.
 
Jag forstar inte hur nagon har kunnat komma pa ett kontant fritt samhalle? Det innebar alltsa att man inte vill ha turister ... for att hela tiden betala med sitt kredit kort fran USA, tillexempel, blir DYRT. Och jag forstar inte heller att sa manga Svenskar helt gatt med pa det. I min uppfattning ar det en av de saker, hur man valjer att betala och ha sina pengar, som definitivt borde vara var och ens eget val.
Här är det vanligare med debit-kort än kredit. Det innebär inte samma avgifter eftersom pengarna dras direkt.
 
Jag forstar inte hur nagon har kunnat komma pa ett kontant fritt samhalle? Det innebar alltsa att man inte vill ha turister ... for att hela tiden betala med sitt kredit kort fran USA, tillexempel, blir DYRT. Och jag forstar inte heller att sa manga Svenskar helt gatt med pa det. I min uppfattning ar det en av de saker, hur man valjer att betala och ha sina pengar, som definitivt borde vara var och ens eget val.

Jag tycker den kontantfria trenden är riktigt problematiskt, framför allt för de mer utsatta i samhället.
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 824
Senast: Presto
·
R
Hemmet Jag och min make har nu seriöst börja titta på ny bostad och ska styra upp ett möte med banken i veckan. Ingen av oss har sålt en bostad...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 679
Senast: mandalaki
·
Ekonomi & Juridik Den 20 oktober sålde jag och pappa vårt gamla hästsläp. Köparen insisterade på att betala kontant, vilket väl i sig inte var så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
24 597
Senast: Zoya
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 722
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp