Större kontantsumma hur gör jag?

Det ar kanske inte samma regler i hela varlden? Jag tror inte att det paverkar attraktionen att aka till Sverige, daremot kommentarerna pa internet om hur lyckad resan var.
Fast många är ju hur pantade som helst så man inte kan ta dom på allvar.
Jag googlade ett tilltänkt hotell när jag skulle till.Marocko och hittade ett inlägg där en föredetta gäst gnällde och tyckte det var SÅ DÅLIGT - Böneutropen från en moske hördes och inte nog med det, det fanns fåglar i träden brevid som sjöng!

Vissa människor ska helt enkelt inte resa...
 
Sjalvklart inte. Och inte heller turister fran Asien, Afrika, Mellanostern, Australien, eller Nya Zeland.

Nej de kan ju komma från vilket land som helst, jag uppfattade det som att det var svårigheter om man reser hit från usa vi diskuterade.


Jag har ändå väldigt svårt att begripa två saker.

1. Hur man som turist som reser till ett land i en annan världsdel inte sätter sig in i hur betalningar funkar i landet man ska till. Jag har varit i länder som inte varit i närheten av kontantfria, men ändå haft massa regler om vad man fick ta ut och när och var och vilken valuta som funkade bäst var. Som gjort vistelsen halvt hopplös om man inte tagit reda på förutsättningarna innan.

2. Hur det ens kan finnas internationella ”businessresenärer” som åker hit och dit med ett par dagars varsel dom är beroende av att kunna använda kontanter. Hur funkar det ens? Går de till arbetsgivaren och hämtar ut en näve kontanter innan de åker?
 
Typ varenda affär och kafé i Holland tar emot kort utom några få undantag ute i landsort. Däremot känner jag ingen som skulle få för sig att åka till Tyskland, Frankrike eller Belgien utan kontanter på fickan..

Så du menar att de butiks- och caféinnehavarna i universitetsstaden jag var i ljög för mig? De tog inte utländska kort. En del gjorde men långt i från alla.
 
Typ varenda affär och kafé i Holland tar emot kort utom några få undantag ute i landsort. Däremot känner jag ingen som skulle få för sig att åka till Tyskland, Frankrike eller Belgien utan kontanter på fickan..
Tja, vi var i Frankrike i somras och enda stället som inte tog kort var hos en vinbonde som hade så dålig mottagning att han inte kunde använda kortläsaren där, så där fick vi åka och hämta ut kontanter. Övriga ställen tog alla kort, oavsett större flådigt ställe eller liten vinkällare ute på landet.
 
Tja, vi var i Frankrike i somras och enda stället som inte tog kort var hos en vinbonde som hade så dålig mottagning att han inte kunde använda kortläsaren där, så där fick vi åka och hämta ut kontanter. Övriga ställen tog alla kort, oavsett större flådigt ställe eller liten vinkällare ute på landet.
Samma här. Jag och maken var i Frankrike två veckor i tre olika städer i somras. Behövde inte betala med kontanter en endaste gång. När jag var där senast innan denna resa dock (2013) så var det inte alls lika lätt, men det är ju nio år sedan.
 
Precis! Jag var på min Ica för ett par år sedan o så gick strömmen, då var jag o några åldringar dom enda som kunde betal för oss.
En gång när strömmen gick här så kunde 7eleven bara ta kortbetalning, inte kontant. De måste ha nåt reservbatteri för kortbetalningssystemet.
Jag blev insläppt trots att de stängt (stamkund :D) o personalen sa att det bara funkar med kort. Jag brukar betala kontant där annars.
Strömmen försvann alltså när jag var på väg dit så jag visste inte att den var borta förrän jag såg att det var mörkt i alla fönster.
 
Under strömavbrott när jag jobbade i butik samarbetade vi två personer, räknade upp en ny växelkassa och skrev manuella kvitton som registrerades och räknades av två andra personer i efterhand.
Vet inte om det är ok att göra så idag. Detta var 20 år sedan.

Det förutsätter ju att du kommer åt kontanterna. De flesta matbutiker har ju system typ Cash guard idag där själva poängen är att det är omöjligt för personalen att öppna upp och använda kontanter manuellt.

Mitt Ica hade strömavbrott i förrgår, de stängde direkt, även för kunder som redan var i butiken.
 
det kanske börjar bli dags för butiksägare att fundera på hur deras verksamhet ska fungera utan el. Både när det gäller planerade strömavbrott (som kan ske i vinter) och oplanerade.

De större butikerna (typ Ica Maxi, Stora Coop) har egna reservaggregat. Men de är nog mest till för att klara kylar, frysar och larm. (Iaf var det så när jag jobbade men det var ett tag sen nu). Lär ju kanske bli vanligare och mer utbyggt.
 
De större butikerna (typ Ica Maxi, Stora Coop) har egna reservaggregat. Men de är nog mest till för att klara kylar, frysar och larm. (Iaf var det så när jag jobbade men det var ett tag sen nu). Lär ju kanske bli vanligare och mer utbyggt.
Nej, inte alla stora har aggregat. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 824
Senast: Presto
·
R
Hemmet Jag och min make har nu seriöst börja titta på ny bostad och ska styra upp ett möte med banken i veckan. Ingen av oss har sålt en bostad...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 682
Senast: mandalaki
·
Ekonomi & Juridik Den 20 oktober sålde jag och pappa vårt gamla hästsläp. Köparen insisterade på att betala kontant, vilket väl i sig inte var så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
24 610
Senast: Zoya
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 722
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp