Större kontantsumma hur gör jag?

Hur gick det till? Enligt lag måste de erbjuda kvitto. Hur kunde de slå in varorna i kassan utan ström?
Sist jag handlade när det var strömavbrott så hade de en ”nödkassa” med någon sorts backupbatteri så de som kunde betala kontant kunde använda den. Sen stängde de rätt snabbt ändå eftersom belysning, frysar osv gick ner men jag kunde betala i alla fall.
 
Hur gick det till? Enligt lag måste de erbjuda kvitto. Hur kunde de slå in varorna i kassan utan ström?
Jag jobbar inte där , men antar att dom slog in det när strömmen kom tillbaka ett par timmar senare, och vad gäller kvitto så hade dom nog kunnat skriva ett med papper o penna om så önskades, men jag tror att vi som kunde lösa problemet på plats klarade oss utan och var tacksamma att vi fick det vi behövde innan dom kastade ut resten av kunderna o låste dörren
 
Jag jobbar inte där , men antar att dom slog in det när strömmen kom tillbaka ett par timmar senare, och vad gäller kvitto så hade dom nog kunnat skriva ett med papper o penna om så önskades, men jag tror att vi som kunde lösa problemet på plats klarade oss utan och var tacksamma att vi fick det vi behövde innan dom kastade ut resten av kunderna o låste dörren

Absolut att det är smidigt. Men det låter som att de kan ha brutit mot lagen om de inte kunde ge er ett godkänt kvitto. Det finns ju lagar för sånt.
 
Absolut att det är smidigt. Men det låter som att de kan ha brutit mot lagen om de inte kunde ge er ett godkänt kvitto. Det finns ju lagar för sånt.
Godkänt kvitto är inga problem att skriva för hand.

Men det finns även lag om att butiksförsäljning ska registreras i godkänt kassaregister. Det går inte utan el.

Antingen kan man lösa det med att skriva kontantfaktura till varje kund, med namn och adress till kunden. Då behövs inget kassaregister.

Eller så kan man chansa på att skatteverket godkänner att man skippar kassaregistret ett tag. Det är okej om det är en kort tid och det inte var ens eget fel. Man ska anmäla driftavbrott till dem.
 
Men det finns även lag om att butiksförsäljning ska registreras i godkänt kassaregister. Det går inte utan el.

Där jag handlar kan man betala både med kort och få kvitto i upp till ca 2 h under strömavbrott.

Går det inte att registrera pga ingen el, så läggs det naturligtvis in i efterhand.
 
Sålde min bil till en vän.
Det har varit lite krux men nu har hen börjat betala av bilen. I kontanter.

Fick 20 000,- igår som jag nu har i kontanter. Bara ytterligare 64 000,- kvar som hon kommer betala kontant. (orkar inte dra hela historien om varför det blev kontant)

Min bank tar enbart emot 20 000,- var 30:nde dag resterande banker 10-15 samma visa.

Hur gör jag nu?

Ska jag sätta in dessa 20 000,- och visa vårt avtal om att bilen ska vara betald innan sista december. Eller ska jag vänta tills jag fått alla kontanta medel? Men jag vill inte ha så mycket kontanter hemma.

Ringer till min bank nu för att kolla hur jag ska gå tillväga

Det är ju så himla krångel men jag vill ha in dem på mitt sparkonto asap
Ändå väldigt intressant och konstigt att det måste vara kontant.🤔
 
Absolut att det är smidigt. Men det låter som att de kan ha brutit mot lagen om de inte kunde ge er ett godkänt kvitto. Det finns ju lagar för sånt.
Vi var 3 kunder som kunde bet med kontanter ,ingen av oss frågade efter kvitto o det var säkert 3-4 år sen.
 
Har inte läst alla svar.

Det är en mycket god vän som behövde bil asap när hon flyttade hem utomlands och haft rejält jäkla krux med sin bank.
Orkar inte skriva ner allt.

Jag kontaktade min bank som helt sonika frågade om jag inte var kund hos nån annan bank då de inte har ngt kontor eller kan ändra på nått.

Satte in de 20 000,- via insättningsautomat. Nästa vecka sätter vi in det på min mammas, sen hennes man sen brorsan så svischar de.

Det är ingen penningtvätt. Jag vet exakt vart pengarna kommer ifrån men det är lite rörigt 😊
 
Jag forstar inte hur nagon har kunnat komma pa ett kontant fritt samhalle? Det innebar alltsa att man inte vill ha turister ... for att hela tiden betala med sitt kredit kort fran USA, tillexempel, blir DYRT. Och jag forstar inte heller att sa manga Svenskar helt gatt med pa det. I min uppfattning ar det en av de saker, hur man valjer att betala och ha sina pengar, som definitivt borde vara var och ens eget val.
Men är det inte dit hela världen är på väg? Kontantfritt.

Under sommaren och hösten har jag spenderat en hel del tid i England och Israel och i båda länderna betalar folk med sina smart watches. Jag blir liksom lite omodern när jag kommer med mitt kort, eftersom jag inte har en smart watch. Nu hade jag kunnat lägga in Apple pay, men det har jag inte gjort, så jag kan betala genom att klicka mobilen.

Tycker att det blir mer och mer kontantfritt överallt. På gott och ont. Blir man av med sin mobil (eller smart watch) är man ju helt handikappad numer eftersom man gör allting med mobilen. Kontanter innehåller ju ingen information, de håller ju bara sitt värde så de är inte lika farliga att bli av med.
 
Sålde min bil till en vän.
Det har varit lite krux men nu har hen börjat betala av bilen. I kontanter.

Fick 20 000,- igår som jag nu har i kontanter. Bara ytterligare 64 000,- kvar som hon kommer betala kontant. (orkar inte dra hela historien om varför det blev kontant)

Min bank tar enbart emot 20 000,- var 30:nde dag resterande banker 10-15 samma visa.

Hur gör jag nu?

Ska jag sätta in dessa 20 000,- och visa vårt avtal om att bilen ska vara betald innan sista december. Eller ska jag vänta tills jag fått alla kontanta medel? Men jag vill inte ha så mycket kontanter hemma.

Ringer till min bank nu för att kolla hur jag ska gå tillväga

Det är ju så himla krångel men jag vill ha in dem på mitt sparkonto asap
 
Sålde min bil till en vän.
Det har varit lite krux men nu har hen börjat betala av bilen. I kontanter.

Fick 20 000,- igår som jag nu har i kontanter. Bara ytterligare 64 000,- kvar som hon kommer betala kontant. (orkar inte dra hela historien om varför det blev kontant)

Min bank tar enbart emot 20 000,- var 30:nde dag resterande banker 10-15 samma visa.

Hur gör jag nu?

Ska jag sätta in dessa 20 000,- och visa vårt avtal om att bilen ska vara betald innan sista december. Eller ska jag vänta tills jag fått alla kontanta medel? Men jag vill inte ha så mycket kontanter hemma.

Ringer till min bank nu för att kolla hur jag ska gå tillväga

Det är ju så himla krångel men jag vill ha in dem på mitt sparkonto asap
Åk till Puttgarten, köp sprit, sälj den och ta emot pengarna på swish.
 
Där jag handlar kan man betala både med kort och få kvitto i upp till ca 2 h under strömavbrott.

Går det inte att registrera pga ingen el, så läggs det naturligtvis in i efterhand.

Hmm.. låter konstigt? Om de redan skrivit kvitto kan de ju inte skriva ett nytt kvitto med kassa-apparaten??

De gör säkert som du säger och det går säkert bra och jag har inga invändningar! Men jag tror inte det blir helt korrekt.

Mest korrekt måste vara att skriva kvitto för hand. Som bokförs så klart. Näst mest korrekt att slå in allt i kassan efteråt. Men dubbla kvitton är knappast rekommenderat av skatteverket.
 
Hmm.. låter konstigt? Om de redan skrivit kvitto kan de ju inte skriva ett nytt kvitto med kassa-apparaten??

De gör säkert som du säger och det går säkert bra och jag har inga invändningar! Men jag tror inte det blir helt korrekt.

Mest korrekt måste vara att skriva kvitto för hand. Som bokförs så klart. Näst mest korrekt att slå in allt i kassan efteråt. Men dubbla kvitton är knappast rekommenderat av skatteverket.
Att inte slå in i kassa är värre och det ena kvittot ersätter det andra,vill man vara perfekt så knipsar man ihop dom
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 880
Senast: Presto
·
R
Hemmet Jag och min make har nu seriöst börja titta på ny bostad och ska styra upp ett möte med banken i veckan. Ingen av oss har sålt en bostad...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 705
Senast: mandalaki
·
Ekonomi & Juridik Den 20 oktober sålde jag och pappa vårt gamla hästsläp. Köparen insisterade på att betala kontant, vilket väl i sig inte var så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
24 702
Senast: Zoya
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 755
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp