Större kontantsumma hur gör jag?

Att inte slå in i kassa är värre och det ena kvittot ersätter det andra,vill man vara perfekt så knipsar man ihop dom
Var tvungen att kolla. Så här säger skatteverket om vad man ska göra om kassaregistret är tillfälligt obrukbart;


"Om din verksamhet är av sådant slag att du inte kan använda kontantfakturor måste du dokumentera försäljningen på annat lämpligt sätt. Enligt bokföringslagens bestämmelser och Bokföringsnämndens normgivning är det tillräckligt att försäljningen antecknas i en kassabok eller kassarapport. Du ska i sådana fall inte registrera försäljningen i kassaregistret efteråt. Du kan använda kvittensblock för att på ett bättre sätt dokumentera försäljningen och för att kunna erbjuda kunden kvitto.

Det är viktigt att du så snart som möjligt vidtar rimliga åtgärder för att få ditt kassaregister reparerat eller utbytt. Skatteverkets möjligheter att inte påföra dig kontrollavgift i dessa situationer avser främst fall då driftsavbrottet är av tillfällig natur och det beror på omständigheter som du inte själv kan råda över."

Jag tror knappast skv skulle ge en straffavgift enbart pga att man slog in i kassan efter strömavbrottet så detta är enbart nörderi. Men jag tror att skriver man ett kvitto så är det skrivet liksom.
 
Har hänt mig också och då swishade jag till personalen i butiken och fick ett handskrivet kvitto. Nöden har ingen lag
Sist jag handlade när det var strömavbrott så hade de en ”nödkassa” med någon sorts backupbatteri så de som kunde betala kontant kunde använda den. Sen stängde de rätt snabbt ändå eftersom belysning, frysar osv gick ner men jag kunde betala i alla fall.
 
Vi var 3 kunder som kunde bet med kontanter ,ingen av oss frågade efter kvitto o det var säkert 3-4 år sen.

Det spelar ingen roll om ni inte frågade efter kvittot. Det finns lagar som säger hur affärerna ska hantera sina försäljningar. Med kassaregister osv.
 
Det är ju ofta lite bökigt att betala i andra länder eftersom man är van vid hur det fungerar hemma. När jag var i Nederländerna tidigare i år så upptäckte jag att många affärer och caféer inte ens accepterade utländska kort. Bara inhemska kort och kontanter. Den uttagsautomat vi blev hänvisade till låg inne i en bokhandel och den hade vi då alltså bara tillgång till medan bokhandeln hade öppet. Det var inte gratis för oss att ta ut kontanter heller. Och man har alltid med sig en summa kontanter hem som man antingen inte kan använda eller måste betala för att växla tillbaka.

När man reser utomlands så får man helt enkelt räkna med att saker fungerar annorlunda och anpassa sig. Här i Sverige kör vi mycket med kontantfritt. I NL tar många inte emot utländska kort och i USA måste dricksa hysteriskt mycket för att arbetsgivarna inte betalar rimliga löner. Det är oavsett man tycker om det bara att acceptera och anpassa sig.
Vilken del av Nederländerna var du i då? Dottern med pojkvän var 10 dagar i Nederländerna i somras och betalade med sina kort utan problem. De har vanliga MasterCard båda två.
 
Det förutsätter ju att du kommer åt kontanterna. De flesta matbutiker har ju system typ Cash guard idag där själva poängen är att det är omöjligt för personalen att öppna upp och använda kontanter manuellt.

Mitt Ica hade strömavbrott i förrgår, de stängde direkt, även för kunder som redan var i butiken.
Det är ju för och nackdelar med allt. Den dag det blir ett stort problem med strömavbrott löser man säkert det, men jag förstår att man vill hålla kontanterna skyddade. I slutändan skyddar det även personalen.
 
Vilken del av Nederländerna var du i då? Dottern med pojkvän var 10 dagar i Nederländerna i somras och betalade med sina kort utan problem. De har vanliga MasterCard båda två.

Där vi fick problem var en universitetsstad så inte en liten håla på landet. I Amsterdam funkade det på de ställen vi var men de har ju mer turister. Jag har också vanligt MasterCard. Som sagt, vissa tog utländska kort och andra inte. Förklaringen vi fick var att det är rätt dyrt för en butiksinnehavare att ta utländska kort så en del valt att inte ta emot det.
 
Typ varenda affär och kafé i Holland tar emot kort utom några få undantag ute i landsort. Däremot känner jag ingen som skulle få för sig att åka till Tyskland, Frankrike eller Belgien utan kontanter på fickan..
Mitt kort fungerade dock inte på den enda mataffären jag skulle handla på i Holland. Vanligt Mastercard.
 
Sålde min bil till en vän.
Det har varit lite krux men nu har hen börjat betala av bilen. I kontanter.

Fick 20 000,- igår som jag nu har i kontanter. Bara ytterligare 64 000,- kvar som hon kommer betala kontant. (orkar inte dra hela historien om varför det blev kontant)

Min bank tar enbart emot 20 000,- var 30:nde dag resterande banker 10-15 samma visa.

Hur gör jag nu?

Ska jag sätta in dessa 20 000,- och visa vårt avtal om att bilen ska vara betald innan sista december. Eller ska jag vänta tills jag fått alla kontanta medel? Men jag vill inte ha så mycket kontanter hemma.

Ringer till min bank nu för att kolla hur jag ska gå tillväga

Det är ju så himla krångel men jag vill ha in dem på mitt sparkonto asap
Köp diesel för pengarna.

Eftersom priset efter valdagen skulle vara 5-10 kronor lägre får du tillbaka mellanskillnaden av de blåbruna. Borde bli en avkastning på ca 20%

Ett löfte är väl ett löfte?
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 882
Senast: Presto
·
R
Hemmet Jag och min make har nu seriöst börja titta på ny bostad och ska styra upp ett möte med banken i veckan. Ingen av oss har sålt en bostad...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 706
Senast: mandalaki
·
Ekonomi & Juridik Den 20 oktober sålde jag och pappa vårt gamla hästsläp. Köparen insisterade på att betala kontant, vilket väl i sig inte var så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
24 714
Senast: Zoya
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 762
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp