Större kontantsumma hur gör jag?

Diabetikern

Trådstartare
Sålde min bil till en vän.
Det har varit lite krux men nu har hen börjat betala av bilen. I kontanter.

Fick 20 000,- igår som jag nu har i kontanter. Bara ytterligare 64 000,- kvar som hon kommer betala kontant. (orkar inte dra hela historien om varför det blev kontant)

Min bank tar enbart emot 20 000,- var 30:nde dag resterande banker 10-15 samma visa.

Hur gör jag nu?

Ska jag sätta in dessa 20 000,- och visa vårt avtal om att bilen ska vara betald innan sista december. Eller ska jag vänta tills jag fått alla kontanta medel? Men jag vill inte ha så mycket kontanter hemma.

Ringer till min bank nu för att kolla hur jag ska gå tillväga

Det är ju så himla krångel men jag vill ha in dem på mitt sparkonto asap
 
Sålde min bil till en vän.
Det har varit lite krux men nu har hen börjat betala av bilen. I kontanter.

Fick 20 000,- igår som jag nu har i kontanter. Bara ytterligare 64 000,- kvar som hon kommer betala kontant. (orkar inte dra hela historien om varför det blev kontant)

Min bank tar enbart emot 20 000,- var 30:nde dag resterande banker 10-15 samma visa.

Hur gör jag nu?

Ska jag sätta in dessa 20 000,- och visa vårt avtal om att bilen ska vara betald innan sista december. Eller ska jag vänta tills jag fått alla kontanta medel? Men jag vill inte ha så mycket kontanter hemma.

Ringer till min bank nu för att kolla hur jag ska gå tillväga

Det är ju så himla krångel men jag vill ha in dem på mitt sparkonto asap
Hoppas det är en god vän för du gör denne en jättetjänst genom att gå med på detta. Jag gissar att det helt enkelt kommer att ta dig ett antal månader att få in alla pengarna. Du kan snabba på det genom att handla så mycket som möljigt för kontanter.

Sponant hade jag försökt sätta in så mycket som möjligt så snart som möjigt och inte vänta tills jag hade hela summan. Det kommer bara bli krångligare. Hoppas din bank hade något bra tips.

Det enda knepet jag kan komma på för att skynda på det är lite väl fult för att göra på riktigt. Men du KAN kanske köpa något dyrt för kontanter och sedan returnera varan nån vecka senare när de inte har kvar kontanterna i butiken och därmed hellre gör en överföring. Om det inte finns nya penningtvättsregler för sånt som jag missat.

Kanske är jag överdrivet nojig men om jag planerade att förvara 80 000kr i hemmet hade jag inte velat att det stod på ett öppet forum på internet att jag tänkte göra det. Även om du troligtvis räknar med att slippa inbrott så tycker jag att du ska gömma dem ordentligt.
 
Hoppas det är en god vän för du gör denne en jättetjänst genom att gå med på detta. Jag gissar att det helt enkelt kommer att ta dig ett antal månader att få in alla pengarna. Du kan snabba på det genom att handla så mycket som möljigt för kontanter.

Sponant hade jag försökt sätta in så mycket som möjligt så snart som möjigt och inte vänta tills jag hade hela summan. Det kommer bara bli krångligare. Hoppas din bank hade något bra tips.

Det enda knepet jag kan komma på för att skynda på det är lite väl fult för att göra på riktigt. Men du KAN kanske köpa något dyrt för kontanter och sedan returnera varan nån vecka senare när de inte har kvar kontanterna i butiken och därmed hellre gör en överföring. Om det inte finns nya penningtvättsregler för sånt som jag missat.

Kanske är jag överdrivet nojig men om jag planerade att förvara 80 000kr i hemmet hade jag inte velat att det stod på ett öppet forum på internet att jag tänkte göra det. Även om du troligtvis räknar med att slippa inbrott så tycker jag att du ska gömma dem ordentligt.
När jag jobbade i butik fick vi bara betala tillbaka på samma sätt som köpet gjorts för enligt kvittot. Dvs har du betalat med kontanter är det kontanter tillbaka som gäller. Hade man inte kvitto så fick man bara tillgodokort. Där jag jobbade hade vi inte 10-tusentals kronor i kassan men kunde hämtat på kontoret ifall nån ville returnera något dyrt.
 
Finns det någon insättningsautomat (tillhandahålls av Bankomat, samma som har uttagsautomater) i närheten?
Jag bor inte i närheten av ett bankkontor för "min" bank, så jag brukar använda en sådan för att sätta in kontanter (finns i en galleria i närmsta mindre stad). Vet dock inte om det finns någon övre gräns eller så, om bankens regler gäller även vid sådan insättning, jag har aldrig satt in ett så pass stort belopp som du nämner.
 
Hoppas det är en god vän för du gör denne en jättetjänst genom att gå med på detta. Jag gissar att det helt enkelt kommer att ta dig ett antal månader att få in alla pengarna. Du kan snabba på det genom att handla så mycket som möljigt för kontanter.

Sponant hade jag försökt sätta in så mycket som möjligt så snart som möjigt och inte vänta tills jag hade hela summan. Det kommer bara bli krångligare. Hoppas din bank hade något bra tips.

Det enda knepet jag kan komma på för att skynda på det är lite väl fult för att göra på riktigt. Men du KAN kanske köpa något dyrt för kontanter och sedan returnera varan nån vecka senare när de inte har kvar kontanterna i butiken och därmed hellre gör en överföring. Om det inte finns nya penningtvättsregler för sånt som jag missat.

Kanske är jag överdrivet nojig men om jag planerade att förvara 80 000kr i hemmet hade jag inte velat att det stod på ett öppet forum på internet att jag tänkte göra det. Även om du troligtvis räknar med att slippa inbrott så tycker jag att du ska gömma dem ordentligt.
Banken kan neka en sådan insättning från butiken, det är därför butiker generellt ger tillbaka pengar på samma sätt som de fick dem.
 
För sådär femton år sedan fick jag betalt för en häst i kontanter. Jag ringde min bank och fick direktivet att åka direkt till dem med pengar + köpekontraktet så godkände de insättningen eftersom jag kunde visa vad pengarna kom ifrån. Men det var ju ett tag sen. Jag föreslog banköverföring till köparen, men de hade redan tagit ut kontanter och såg inget problem med det, och jag blev lite tagen på sängen.
 
För sådär femton år sedan fick jag betalt för en häst i kontanter. Jag ringde min bank och fick direktivet att åka direkt till dem med pengar + köpekontraktet så godkände de insättningen eftersom jag kunde visa vad pengarna kom ifrån. Men det var ju ett tag sen. Jag föreslog banköverföring till köparen, men de hade redan tagit ut kontanter och såg inget problem med det, och jag blev lite tagen på sängen.
Men idag får man ju inte hantera kontanter, eftersom de garanterat kommer från svarta inkomster (om man ska tro EU vill säga).
 
Banken kan neka en sådan insättning från butiken, det är därför butiker generellt ger tillbaka pengar på samma sätt som de fick dem.
Absolut. Men om de redan har satt in pengarna som dagskassa vill de kanske hellre föra över än att ta ut nya kontanter.

För sådär femton år sedan fick jag betalt för en häst i kontanter. Jag ringde min bank och fick direktivet att åka direkt till dem med pengar + köpekontraktet så godkände de insättningen eftersom jag kunde visa vad pengarna kom ifrån. Men det var ju ett tag sen. Jag föreslog banköverföring till köparen, men de hade redan tagit ut kontanter och såg inget problem med det, och jag blev lite tagen på sängen.

Nu för tiden så hanterar ju nästan inga bankkontor kontanter. Så även om man kan visa var de kommer ifrån så går det ändå inte.
 
Sålde min bil till en vän.
Det har varit lite krux men nu har hen börjat betala av bilen. I kontanter.

Fick 20 000,- igår som jag nu har i kontanter. Bara ytterligare 64 000,- kvar som hon kommer betala kontant. (orkar inte dra hela historien om varför det blev kontant)

Min bank tar enbart emot 20 000,- var 30:nde dag resterande banker 10-15 samma visa.

Hur gör jag nu?
Beror ju på vilken bank du har.
Jag har satt in en större summa pengar på banken. Då hade jag med kvittot från försäljningen . Då var det inga problem.
Jag har Swedbank.

Ska jag sätta in dessa 20 000,- och visa vårt avtal om att bilen ska vara betald innan sista december. Eller ska jag vänta tills jag fått alla kontanta medel? Men jag vill inte ha så mycket kontanter hemma.

Ringer till min bank nu för att kolla hur jag ska gå tillväga

Det är ju så himla krångel men jag vill ha in dem på mitt sparkonto asap
 
Vars kommer pengarna ifrån? Alltså varför har bilköparen en massa kontanter istället för att föra över delbetalningarna?

Bankerna vill inte medverka i penningtvätt - vill du?
Fast en del personer betalar fortfarande med kontanter. En släkting till mig skulle nog gå till banken, ta ut 80k och betala kontant om hen köpte bil av en privatperson. Utan att tycka att det var ett dugg konstigt. Jag har köpt ett antal bilar kontant, innan swish var det så man gjorde känns det som?
 
Fast en del personer betalar fortfarande med kontanter. En släkting till mig skulle nog gå till banken, ta ut 80k och betala kontant om hen köpte bil av en privatperson. Utan att tycka att det var ett dugg konstigt. Jag har köpt ett antal bilar kontant, innan swish var det så man gjorde känns det som?

Jo såklart, men varför skulle vännen som är seg på att betala ta ut kontanter från sitt konto istället för att swisha? Och betala 64000kr kontant? Jättebökigt ju. Hennes bank lär väl protestera dom med.

Jag kanske antar felaktigt att vännen är under 80 år. För mig luktar det svarta pengar och strul när yngre folk inte vill göra banköverföring/swish.
 
Jo såklart, men varför skulle vännen som är seg på att betala ta ut kontanter från sitt konto istället för att swisha? Och betala 64000kr kontant? Jättebökigt ju. Hennes bank lär väl protestera dom med.

Jag kanske antar felaktigt att vännen är under 80 år. För mig luktar det svarta pengar och strul när yngre folk inte vill göra banköverföring/swish.
Varför skulle banken klaga på att man tar ut sina pengar vid ett bilköp? Eller så är det en person som har haft ett lager kontanter hemma?

Jag vet yngre personer som inte har swish. Och personen jag talar om är just fyllda 70+ och har aldrig skaffat BankID. De personerna finns faktiskt fortfarande.
 
Du tvättar gissningsvis din väns pengar. Och jag har svårt att tro att banken vill hjälpa till ;)
Det du kan göra är att handla mat i mataffär typ. Kanske sätta in ngn tusing i insättningsautomat eller likn. Systembolaget tar cash i vissa fall. Annars får du nog köpa knark av din lokala dealer ;)
 
Jo såklart, men varför skulle vännen som är seg på att betala ta ut kontanter från sitt konto istället för att swisha? Och betala 64000kr kontant? Jättebökigt ju. Hennes bank lär väl protestera dom med.

Jag kanske antar felaktigt att vännen är under 80 år. För mig luktar det svarta pengar och strul när yngre folk inte vill göra banköverföring/swish.
Skulle gissa att denne inte tar ut utan har hemma från liknande affärer eller bekanta som gillar att betala kontant. T.ex om jag hjälper min mormor med att köpa något så kommer jag få kontanter. Vilket funkar bra i mataffären men inte för räkningarna. Att sätta in pengar är krångligt som faen i dagsläget ( att hitta en automat med insättning...).
 
Skulle gissa att denne inte tar ut utan har hemma från liknande affärer eller bekanta som gillar att betala kontant. T.ex om jag hjälper min mormor med att köpa något så kommer jag få kontanter. Vilket funkar bra i mataffären men inte för räkningarna. Att sätta in pengar är krångligt som faen i dagsläget ( att hitta en automat med insättning...).
Ja, men då borde väl TS få hela 67 000kr på en gång, om det var situationen?
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 823
Senast: Presto
·
R
Hemmet Jag och min make har nu seriöst börja titta på ny bostad och ska styra upp ett möte med banken i veckan. Ingen av oss har sålt en bostad...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 679
Senast: mandalaki
·
Ekonomi & Juridik Den 20 oktober sålde jag och pappa vårt gamla hästsläp. Köparen insisterade på att betala kontant, vilket väl i sig inte var så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
24 594
Senast: Zoya
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 722
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp