Störst av allt

Jag försökte, men Ingen pratar ju sådär. Det är så stolpigt! Det känns som teater, som nästan all svensk film. Särskilt tydligt när det ska vara ungdomar och känslor.
Din och @Andromedae s kritik stämmer med det intryck jag har fått, av någon trailer och någon recension. Jag tog mig till sidan 15 i boken, sen hade jag fått nog av språket.

Ska ändå provtitta på första avsnittet under påsken.
 
* Jag hade gärna sett att hon visade mer reflektion över sitt förhållande med Sebastian när hon börjar få distans till händelserna. Det är rätt mycket om hur hon försöker skydda hans anseende i början, men sedan "försvinner" han. Vilket jag kände var lite märkligt med tanke på att det ju ändå är hans fel att hon sitter där hon sitter. Emotionellt vakuum, typ?

Jag tolkar det som att det var meningen att belysa just vad medberoende gör med en människa. Visst hade man velat se henne förbannad, att hon skulle komma på hur utsatt hon varit av honom. Men jag ser det som mer realistiskt att hon är just i ett emotionellt vakuum. Kanske kommer hon att fortsätta skydda honom en lång tid.

Sen tror jag också att serien suddar ut gränser lite mellan ond och god. Visst var Sebastian vidrig, men han var också utsatt och led av psykisk ohälsa. Kanske hade han inte så goda förutsättningar att bli en god människa. Eller så hade han. Samma med Maja. Visst var hon extremt utsatt av Sebastian och fast i en destruktiv relation. Men visst visade hon också sidor under serien som inte var helt gulliga. Jag gillar det. Det belyser en tragisk händelse och hur olika grader av utsatthet har bidragit till att personerna hamnade där, men det betyder inte att det är en glasklar linje mellan bra och dåliga personer.
 
Sen tycker jag inte heller att det blev någon större ”revelation” utan man hade ju fått hintar hela serien igenom om hur det gått till och i alla fall jag trodde inte att hon medvetet ville döda någon alls ju längre serien pågick. För mig blev det alltså inget större överraskning.


Eftersom man inte fick se vad som hände med just Amanda fören seriens sista minut, när Maja redan blivit frisläppt på alla punkter, så var jag så himla rädd att det skulle komma en twist på slutet :nailbiting: Jag tänkte att det måste ju finnas en anledning till att man inte har fått se skjutningen av Amanda. Tänk om hon faktiskt sköt henne med flit? Nu när hon är frisläppt och allt.

Men, blev väldigt lättad över att se hur det faktiskt gick till, och det låg i linje med vad jag trott under seriens gång. Att hon faktiskt siktade på Sebastian.
 
Eftersom man inte fick se vad som hände med just Amanda fören seriens sista minut, när Maja redan blivit frisläppt på alla punkter, så var jag så himla rädd att det skulle komma en twist på slutet :nailbiting: Jag tänkte att det måste ju finnas en anledning till att man inte har fått se skjutningen av Amanda. Tänk om hon faktiskt sköt henne med flit? Nu när hon är frisläppt och allt.

Men, blev väldigt lättad över att se hur det faktiskt gick till, och det låg i linje med vad jag trott under seriens gång. Att hon faktiskt siktade på Sebastian.

Ja hon sköt ju honom för att få stopp på honom. Som hon själv sa, ”allt gick så fort”. Plötsligt drar han upp ett gevär och börjar skjuta hennes vänner. Hon hade ju ingen aning om att han skulle göra det. Hon ville ju bara få honom att sluta och att hon i den kaosartade, paniksituationen inte träffar rätt är för mig inget konstigt alls.
 
Såg alla avsnitt förra veckan och har precis lyssnat igenom hela boken också. I överlag tyckte jag mycket om båda! Men håller med om det som nämnts tidigare i tråden, att det skulle ha behövts fler avsnitt.. De första avsnitten kändes rätt så långsamma och sen gick allt jättesnabbt, men det blev inte direkt något djup. Det var därför jag även ville läsa boken, för att få lite mer förståelse där det kändes lite tunt i serien.

Tyckte för övrigt att Maja som karaktär var rätt så annorlunda i serien i jämförelse med boken. I serien kändes hon mest chockad men i boken kunde hon vara så extremt dömande mot andra människor, med öknamn hit och dit. Vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker om henne :confused:
 
Jag hade mixade känslor. Har inte läst boken, kanske är det anledningen till vissa av mina funderingar.

* Det var en upplösning som gjorde skillnad. Jag kan vara positiv till det, samtidigt som jag också tycker att det var lite ... tja, billigt? Lite som att nu behöver du titta här för serien bygger bara på revelation i sista avsnittet.
* Jag hade gärna sett att hon visade mer reflektion över sitt förhållande med Sebastian när hon börjar få distans till händelserna. Det är rätt mycket om hur hon försöker skydda hans anseende i början, men sedan "försvinner" han. Vilket jag kände var lite märkligt med tanke på att det ju ändå är hans fel att hon sitter där hon sitter. Emotionellt vakuum, typ?
* Fanns det någon särskild anledning till att det här behövde vara ytterligare en serie om löjligt rika människor? Visst skulle det kunna handla om privilegier etcetera, men jag tycker bara vi ser serie efter serie där folk råkar tillhöra någon slags ekonomisk elit (vilket gör dem till lite av empty shells).
* Hennes föräldrar var ju fullständiga empty shells genom hela serien.
* Kände att serien var lite rumphuggen.
* Kände även att vissa replikskiften blev lite väl töntiga.
Jag studerar till lärare och har läst väldigt mycket om klass och det finns forskare som menar att barn som växer upp i en högre socioekonomisk klass kan ha svårt att skapa relationer då det finns en risk att deras föräldrar inte tillgodoser dem med tillräckligt med kärlek och omtanke. I det här fallet är det nog det författarna vill belysa - vilket jag tycker att de lyckades med.
 
Håller med att den lämnade avtryck på något vis. Framför allt när det kommer till medberoende och kvinnors ansvar för män i relationer. Det kändes i magen. Och ja, håller med om att vissa scener var riktigt imponerande av Hanna Ahrdén.
Det håller jag med om, "kvinnors ansvar för män i relationer", hur Maja får kommentaren både från pappan (har jag för mig) om att hon ska rädda/ta hand om/vara bra för honom, och när sen Amanda kommer och säger i princip samma sak när Maja vill göra slut.

Tycker den var för kort och hafsigt gjort. Sen var William spetz sämsta valet för Samir.
Och jag tycker att det var ett riktigt bra val!
 
Jag studerar till lärare och har läst väldigt mycket om klass och det finns forskare som menar att barn som växer upp i en högre socioekonomisk klass kan ha svårt att skapa relationer då det finns en risk att deras föräldrar inte tillgodoser dem med tillräckligt med kärlek och omtanke. I det här fallet är det nog det författarna vill belysa - vilket jag tycker att de lyckades med.
Mikael Holmqvist har ju studerat det och noterat just brist på föräldranärvaro och vilsna ungdomar som är utlämnade till"servicepersonalen", varandra eller hästen på ridskolan för emotionellt stöd.
 
Jag tyckte den var bra. Maja som person ogillade jag dock. Jag väntade genom hela serien på att hon skulle mjukna, erkänna att hon inte visste vad som hänt eller öppna upp sig och berätta något för någon. Jag blev faktiskt ganska illa berörd av den kalla Maja, som när hon sa "faan vad alla älskar Samir!" på rättegången.
 
* Fanns det någon särskild anledning till att det här behövde vara ytterligare en serie om löjligt rika människor? Visst skulle det kunna handla om privilegier etcetera, men jag tycker bara vi ser serie efter serie där folk råkar tillhöra någon slags ekonomisk elit (vilket gör dem till lite av empty shells).
Jag gissar lite nu, men det skulle ju kunna vara delvis för att boken/serien/problemen inte ska avfärdas med att det bara är ”en viss typ av människor” som gör sådana grejer (våldtar, skjuter osv)

Så jag tyckte nog, framförallt när jag läste boken, att det fanns en poäng i att den utspelar sig i en överklassmiljö.

Utöver det så tänker jag att tex Sebastians relation till sin pappa bygger på att dom är överklass, har pengar att köpa sig fria och att Sebastians ställning socialt i skolan också bygger på den ekonomiska statusen han har.

Utöver det ser jag även överklassperspektivet lite som en förutsättning för att dom ska hålla på med knark på ”ett så fint sätt”. Men där är jag kanske mer färgad av mina egna erfarenhet kring droger kopplat till vilken klass en tillhör.
 
Såg alla avsnitt förra veckan och har precis lyssnat igenom hela boken också. I överlag tyckte jag mycket om båda! Men håller med om det som nämnts tidigare i tråden, att det skulle ha behövts fler avsnitt.. De första avsnitten kändes rätt så långsamma och sen gick allt jättesnabbt, men det blev inte direkt något djup. Det var därför jag även ville läsa boken, för att få lite mer förståelse där det kändes lite tunt i serien.

Tyckte för övrigt att Maja som karaktär var rätt så annorlunda i serien i jämförelse med boken. I serien kändes hon mest chockad men i boken kunde hon vara så extremt dömande mot andra människor, med öknamn hit och dit. Vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker om henne :confused:
 
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag har inte läst boken men sett serien och jag tycker nog att den var ganska seg, trots att det bara är 6 avsnitt.

Det är tragiskt hur stor påverkan föräldrar har på sina barn. Inte konstigt Sebastian blev helt psyko med tanke på pappan. Och Majas föräldrar verkar liksom inte bry sig utan antar att allt är bra eftersom Sebastians familj har pengar? Mamman verkar rent av lite rädd för att ställa några frågor för hon vet att hon inte kan hantera eventuella jobbiga svar? Och pappan är mest frånvarande.

Tycker synd om Maja som inte får stöd från någon utan enbart råd om att hjälpa Sebastian. Det är inte hennes ansvar men tyvärr så läggs det på henne från flera olika håll.

Tror att filmen (eller boken) hade kunnat vara bra att ta upp i skolan och diskutera utifrån den.
 
Har en vän som jobbar som producent. Hon säger att eftersom Sverige är ett så litet land, med så lite film och serie-produktion så försörjer de flesta skådespelare sig på teatrarna i huvudsak. Så när det hoppas mellan teaterscenen och TV så blir lätt skådespeleriet lite väl teatraliskt för TV. Jag störde mig på det förr men har lärt mig att tänka bort det :p

Precis det där har jag haft en hypotes om, så det är roligt att få bekräftelse! Jag har tyckt att svenska skådespelare ofta spelar som om de ska nå ut till bakre raderna i publiken, när de i själva verket har kameran en halvmeter från ansiktet. Precis som du har jag tränat mig att tänka bort det till stor del. Det blir ju smått omöjligt att se svensk film annars. :D
 
Nja, början gillade jag sen blev det ganska platt och Sebastian försvann som någon mer påpekade.

Störde mig också på att det var tvunget att vara rikemansfolk och föräldrarna kändes inte äkta.
De yngre gjorde bättre ifrån sig med sitt skådespeleri.

Slutet blev tvärt och tråkigt.
 
Det verkar vara väldigt olika huruvida man gillar den eller inte.

Vi gillade den, men det tog lite tid innan vi kände att vi fastnade. Vi tyckte att den berörde och på något vis intresserade oss men det var inte fören de tre sista avsnitten som vi verkligen fastnade. Som sagt jag gillade den. Jag tycker den behandlar många viktiga ämnen, överklassmiljö eller inte. Framförallt gjorde det ont i hjärtat av det ansvaret som Maja fick ta över deras relation och över Sebastian generellt. Hur hon någonstans nog ändå insåg att det var på väg åt fel håll men ändå kände ett ansvar över deras relation och över honom. Jag rös av obehag och var förbannad på riktigt när de pratade anklagande om våldtäkten under rättegången. Nej vi gillade den, den kändes annorlunda och den berörde oss verkligen. Jag gillar att man arbetade med storyn "baklänges" och hur den fick mig att tänka :)
 
Jag gillade den för dess budskap. Misshandel, våldtäkter, droger och frånvarande föräldrar är något som förekommer i alla samhällsklasser och nationaliteter och av den anledningen tyckte jag den var bra. Det är så ofta sådana saker hänvisas till andra samhällsklasser och att visa att det förekommer överallt, att tystnadskulturen och tanken att kvinnor ska ta hand om och ställa upp är likadan överallt är jätteviktigt att visa. Hade handlingen utspelat sig i en arbetarklassmiljö hade den inte alls fått någon särskild uppmärksamhet och folk med fördomar hade istället fått vatten på sin kvarn, "det är sådana de är, så de gör, det är där sådana problem finns och det behöver jag inte bry mig om".

Jag ser den som en serie som borde visas för alla blivande tonårsföräldrar men även för tonåringarna själva för att skapa en diskussion runt det faktum att tonåringar är just tonåringar med sin minimala livserfarenhet och ibland naivitet och att tonåringar behöver närvarande och stödjande föräldrar som vågar fråga och ta emot kanske inte alltid så behagliga svar.

Jag känner igen tänket Majas föräldrar har att Sebastians familj har pengar och då är allt bra oavsett hur många hintar de får att förhållandet är långt ifrån positivt för deras barn ifrån vänner som nästintill blivit sålda av sina föräldrar för att finns det bara pengar hos barnets partner så finns det något att skryta om. Om förhållandet är bra eller inte spelar ingen roll, huvudsaken är att det finns något att skryta om. Förfärligt är vad det är. En vän (då 19 år) blev fullständigt utskälld och senare utfryst av sin förälder när hen dumpade en partner som var vidrigt elak mot hen för föräldern menade att hen bara skulle stå ut för pengar fanns ju. Det är så jag mår illa bara av att skriva det :(
 

Liknande trådar

Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 077
Senast: Karro-Lina
·
Fritid Här kan vi dela med oss av våra serietips. Berätta även var man kan se serien.
2 3
Svar
42
· Visningar
1 595
Senast: Tonto
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 329
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Om ni hade kunnat bli av med ert största komplex, utan narkos, smärtfritt och med minimalt med åverkan på kroppen för 50.000:- - hade ni...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 218
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp