Störst av allt

Voeux

Trådstartare
Någon mer som sett serien? :) Vad tyckte ni? Tankar? Analyser?

Jag fulgrät nästan igenom scenen med begravningen, när Maja bryter ihop i häktet och "Rosa himmel" spelas. Så sorgligt :arghh:
 
Någon mer som sett serien? :) Vad tyckte ni? Tankar? Analyser?

Jag fulgrät nästan igenom scenen med begravningen, när Maja bryter ihop i häktet och "Rosa himmel" spelas. Så sorgligt :arghh:
Jag har inte bestämt mig riktigt för vad jag tycker än, såg alla avsnitt på ett dygn.
Tyckte dock första avsnittet var sådär, mannen vägrade se vidare, men jag fastnade ändå. Blev förbannad på Majas föräldrar mest hela tiden...
Allt som allt lämnade den avtryck på något vis.

Fulgrät när hon bryter ihop i plitens armar, kunde verkligen känna hennes panik där. Otroligt bra jobbat av skådespelerskan.
 
Jag har inte bestämt mig riktigt för vad jag tycker än, såg alla avsnitt på ett dygn.
Tyckte dock första avsnittet var sådär, mannen vägrade se vidare, men jag fastnade ändå. Blev förbannad på Majas föräldrar mest hela tiden...
Allt som allt lämnade den avtryck på något vis.

Fulgrät när hon bryter ihop i plitens armar, kunde verkligen känna hennes panik där. Otroligt bra jobbat av skådespelerskan.

Jag tyckte att den var lite långsam i början. Första 2-3 avsnitten gick lite långsamt, känns som att varje scen var några sekunder längre än vad den hade behövt vara. Sen blev jag tillräckligt investerad för att sitta på nålar de sista 3 avsnitten, och tycker även att den blev bättre mot slutet överlag.

Håller med att den lämnade avtryck på något vis. Framför allt när det kommer till medberoende och kvinnors ansvar för män i relationer. Det kändes i magen. Och ja, håller med om att vissa scener var riktigt imponerande av Hanna Ahrdén.
 
Jag tycker nog att serien hade kunnat tjäna på att vara lite längre, dvs byggd på fler avsnitt. Nu tycker jag att det saknades en del från boken och att det hade behövts för att ge serien ett "djup". Sevärd, absolut, men långt ifrån en wow-känsla för mig.
 
Jag älskade boken men älskade serien ännu mer. Jag tycker som @Pontevecchio att den belyser så många så viktiga saker som det inte pratas om tillnärmelsevis lika mycket som det borde.

Håller helt med! Tycker den borde visas i varje högstadium och gymnasieskola och sedan diskutera igenom allt problematiskt som serien belyser. Kanske blir lite mycket skärmtimmar på lektionstid bara :D
 
Någon mer som sett serien? :) Vad tyckte ni? Tankar? Analyser?

Jag fulgrät nästan igenom scenen med begravningen, när Maja bryter ihop i häktet och "Rosa himmel" spelas. Så sorgligt :arghh:
Jag tyckte den var riktigt bra, och gjorde boken rättvisa. Fina skådespelarinsatser och bra uppbyggt.
 
Den påvisar många tabubelagda sidor med våld, förhållande och relationer. En viktig serie för både vuxna och yngre!

Jag själv som levt i ett våldsamt förhållande med rättegång som följd blev väldigt tagen och berörd. Min rättegång var för snart tio år sedan men jag grät till sista avsnittet. Så många igenkännande känslor!
Jag pratar öppet om våld och jag tänker att dessa typer av serier hjälper att synliggöra detta tabubelagda ämnet.
 
Jag har inte läst boken, bara sett serien. Det är en sån hatkärlekskänsla till den men det är väl för att den tar upp så viktiga saker.
 
Jag gillade den jättemycket! Tänkte mycket på serien och dom problem den tar upp i flera dagar efteråt. Den berörde.
Mycket tror jag ändå för den realistiska framställningen av häktet, rättegången och processen kring det.
Jag blev så arg och ledsen under scenen i rätten där våldtäkten tas upp. Frågorna som åklagaren ställer och sätter hon gör det på. Så jäkla vidrigt att så många kvinnor varit i precis samma situation IRL och fått uppleva samma ifrågasättande kring det trauma dom upplevt så som ”men varför sa du inte nej? Varför anmälde du inte?” osv.
 
Jag hade mixade känslor. Har inte läst boken, kanske är det anledningen till vissa av mina funderingar.

* Det var en upplösning som gjorde skillnad. Jag kan vara positiv till det, samtidigt som jag också tycker att det var lite ... tja, billigt? Lite som att nu behöver du titta här för serien bygger bara på revelation i sista avsnittet.
* Jag hade gärna sett att hon visade mer reflektion över sitt förhållande med Sebastian när hon börjar få distans till händelserna. Det är rätt mycket om hur hon försöker skydda hans anseende i början, men sedan "försvinner" han. Vilket jag kände var lite märkligt med tanke på att det ju ändå är hans fel att hon sitter där hon sitter. Emotionellt vakuum, typ?
* Fanns det någon särskild anledning till att det här behövde vara ytterligare en serie om löjligt rika människor? Visst skulle det kunna handla om privilegier etcetera, men jag tycker bara vi ser serie efter serie där folk råkar tillhöra någon slags ekonomisk elit (vilket gör dem till lite av empty shells).
* Hennes föräldrar var ju fullständiga empty shells genom hela serien.
* Kände att serien var lite rumphuggen.
* Kände även att vissa replikskiften blev lite väl töntiga.
 
Jag tycker serien var bra. Dock stör jag mig på en sak, men det kanske bara är jag som har missuppfattat tidpunkterna?
1: Maja har sommarlov och följer med Sebastian till pappans jättebåt i några veckor. På båten pratar hon med Sebastians pappa om att dom snart ska börja sista läsåret på gymnasiet, d v s Maja måste vara inne på sitt 18:e år.
2: När Maja häktas, så säger dom att det var 3 veckor sedan Maja fyllde 18, så hon kommer att straffas som en vuxen.
3: Majas födelsedatum var 2000-05-06.

Började Maja i skolan ett år tidigare än normalt? Jag har hakat upp mig på detta, så nu vill jag ha ett svar. :D
 
Jag hade mixade känslor. Har inte läst boken, kanske är det anledningen till vissa av mina funderingar.

* Det var en upplösning som gjorde skillnad. Jag kan vara positiv till det, samtidigt som jag också tycker att det var lite ... tja, billigt? Lite som att nu behöver du titta här för serien bygger bara på revelation i sista avsnittet.
* Jag hade gärna sett att hon visade mer reflektion över sitt förhållande med Sebastian när hon börjar få distans till händelserna. Det är rätt mycket om hur hon försöker skydda hans anseende i början, men sedan "försvinner" han. Vilket jag kände var lite märkligt med tanke på att det ju ändå är hans fel att hon sitter där hon sitter. Emotionellt vakuum, typ?
* Fanns det någon särskild anledning till att det här behövde vara ytterligare en serie om löjligt rika människor? Visst skulle det kunna handla om privilegier etcetera, men jag tycker bara vi ser serie efter serie där folk råkar tillhöra någon slags ekonomisk elit (vilket gör dem till lite av empty shells).
* Hennes föräldrar var ju fullständiga empty shells genom hela serien.
* Kände att serien var lite rumphuggen.
* Kände även att vissa replikskiften blev lite väl töntiga.

Jag tolkade det som att Maja faktiskt inte själv riktigt visste hur hon agerat och hur det gått till i klassrummet förrän i slutet av serien där alla tekniska saker dras upp i rätten.
Sen tycker jag inte heller att det blev någon större ”revelation” utan man hade ju fått hintar hela serien igenom om hur det gått till och i alla fall jag trodde inte att hon medvetet ville döda någon alls ju längre serien pågick. För mig blev det alltså inget större överraskning.
Jag har inte heller läst boken men förstår att i boken är det Maja som är berättaren och hela den utspelas liksom i hennes huvud. Vilka tankar hon har och så. I tv-serien är det ju inte hon som är berättare. Det gör nog en hel del skillnad.
 
Håller helt med! Tycker den borde visas i varje högstadium och gymnasieskola och sedan diskutera igenom allt problematiskt som serien belyser. Kanske blir lite mycket skärmtimmar på lektionstid bara :D
Det var precis det jag sa när jag hade tittat klart också! Jag önskar att vi hade fått se något sådant här på min högstadieskola, där en del av människorna tyvärr påminde en del om de man ser i Störst av allt.
* Fanns det någon särskild anledning till att det här behövde vara ytterligare en serie om löjligt rika människor? Visst skulle det kunna handla om privilegier etcetera, men jag tycker bara vi ser serie efter serie där folk råkar tillhöra någon slags ekonomisk elit (vilket gör dem till lite av empty shells).
Det här störde min sambo också, och det är en bra poäng. Jag hade inget bra att komma med då heller, men jag antar att det har lite att göra med att vi ofta fokuserar på ytterligheterna för att göra något intressant. Det är nog många som aldrig fått uppleva, men är väldigt nyfikna på, sådana här människors världar. Jag tycker också att det gjorde hela boken/serien starkare, att den liksom porträtterade att till synes "perfekta" människor med "perfekta" liv också kan ha enorma problem men alla låtsas om att det inte är så.
Jag tycker serien var bra. Dock stör jag mig på en sak, men det kanske bara är jag som har missuppfattat tidpunkterna?
1: Maja har sommarlov och följer med Sebastian till pappans jättebåt i några veckor. På båten pratar hon med Sebastians pappa om att dom snart ska börja sista läsåret på gymnasiet, d v s Maja måste vara inne på sitt 18:e år.
2: När Maja häktas, så säger dom att det var 3 veckor sedan Maja fyllde 18, så hon kommer att straffas som en vuxen.
3: Majas födelsedatum var 2000-05-06.

Började Maja i skolan ett år tidigare än normalt? Jag har hakat upp mig på detta, så nu vill jag ha ett svar. :D
Oj, det tänkte jag inte på! Jag skulle just rätta dig, men sedan funderade jag ett varv till och inser att det nog är som du säger ändå. Vilken miss! Minns inte vad det stod i boken, om hennes födelsedatum ens angavs där, men det är ju helt klart en miss från tv-produktionsteamet i alla fall.
 
Jag försökte, men Ingen pratar ju sådär. Det är så stolpigt! Det känns som teater, som nästan all svensk film. Särskilt tydligt när det ska vara ungdomar och känslor.
 
Jag tycker serien var bra. Dock stör jag mig på en sak, men det kanske bara är jag som har missuppfattat tidpunkterna?
1: Maja har sommarlov och följer med Sebastian till pappans jättebåt i några veckor. På båten pratar hon med Sebastians pappa om att dom snart ska börja sista läsåret på gymnasiet, d v s Maja måste vara inne på sitt 18:e år.
2: När Maja häktas, så säger dom att det var 3 veckor sedan Maja fyllde 18, så hon kommer att straffas som en vuxen.
3: Majas födelsedatum var 2000-05-06.

Började Maja i skolan ett år tidigare än normalt? Jag har hakat upp mig på detta, så nu vill jag ha ett svar. :D

Jag tänkte också på det :D Vi som har normal skolgång och fyller år på våren, vi fyller 19 våren innan studenten.

Men kan ju mycket väl vara så att Maja hoppade över sexårs och började i ettan direkt? Minns att en del i min generation gjorde så iaf.
 
Jag försökte, men Ingen pratar ju sådär. Det är så stolpigt! Det känns som teater, som nästan all svensk film. Särskilt tydligt när det ska vara ungdomar och känslor.

Har en vän som jobbar som producent. Hon säger att eftersom Sverige är ett så litet land, med så lite film och serie-produktion så försörjer de flesta skådespelare sig på teatrarna i huvudsak. Så när det hoppas mellan teaterscenen och TV så blir lätt skådespeleriet lite väl teatraliskt för TV. Jag störde mig på det förr men har lärt mig att tänka bort det :p
 

Liknande trådar

Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
2 993
Senast: Karro-Lina
·
Fritid Här kan vi dela med oss av våra serietips. Berätta även var man kan se serien.
2 3
Svar
42
· Visningar
1 488
Senast: Tonto
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 262
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Om ni hade kunnat bli av med ert största komplex, utan narkos, smärtfritt och med minimalt med åverkan på kroppen för 50.000:- - hade ni...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 147
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp