Största utmaningen med din hund

Vad är den största utmaningen du haft med din/dina hundar? Har det löst sig eller jobbar ni fortfarande på det? Är det något som kan lösas eller är det något ni har fått lära er leva med?

Omplacering som jag tog över när hon var fyra, hade blivit parad på första löpet och fått en kull. Ytterligare en kull på andra löpet. Levde så gott som instängd tillsammans med sin bror (pappan till andra kulle dessutom) och sin mamma (som attackerade henne från ingenstans)

Hon var mest apatisk första tiden, sen gick det över till kraftig separationsångest, ej rumsren och tror inte hon var van med klappar och kärlek öht. Flög iväg om jag tex öppnade diskmaskinen lite för snabbt, eller om något höll på att ramla ner. Stod det nya grejer på golvet som tex en kartong så vågade hon inte gå förbi utan satt och pep trots att det var ett par meter att gå bredvid, hon vågade inte ta sig förbi.

Vi har fått bukt på rumsrenheten (gick snabbt) och separationsångesten och jag kan utan problem lämna henne ensam nu. Hon är lugn och går och lägger sig i soffan. Går bra med diskmaskinen men blir fortfarande rädd om något rör sig hastigt eller står på golvet. Jag bytte gardiner i höstas och tappade ner gardinstången med en smäll i golvet , då såg jag henne inte på ett par timmar... Men det har blivit mycket bättre sen hon kom, då blev hon rädd om jag gjorde hastiga rörelser också, (kunde hoppa undan om jag tog på mig jackan för hastigt) det blir hon INTE längre.

Det vi inte fått bukt med är hundmöten... Hon skäller och morrar och gör utfall. Blir kanonstressad. Mammas hund går det jättebra med men dom träffas flera gånger i veckan då hon är hos mamma när jag jobbar. Det går ok med andra hundar om man stannar och pratar en stund, hon slutar iaf med utfallen och börjar pipa istället för att morra och skälla.

Jag har accepterat att det är som det är och jag försöker undvika hundmöten så gott det går. Ser jag att vi får möte så viker jag av på en annan väg om det är möjligt, och ibland vänder jag om det är en smal väg då det blir för trångt att mötas. På bilväg så fortsätter vi gå på men då är det så brett avstånd så hon blir inte lika påverkad. Går bättre med småhundar.

En bekant ville att jag skulle släppa fram min trots att hon lät som hon gjorde, och när hon väl kom fram så nosade dom på varandra sen vände min rumpan till, sen la sig platt på rygg, så hon hugger ju inte, även om det låter som om hon vill döda nån.

Hon fyllde 9 nyligen så vi har kämpat på i 5 år med det utan några större förbättringar. Hon är rädd och osäker och det jag kan göra för att hjälpa henne är att inte utsätta henne för dessa situationer i onödan. Visst är det jobbigt och bökigt ibland, men jag förstår ju hennes rädsla efter det hon varit utsatt för under 4 års tid.
 
Logistiken, men nu är husse sjukskriven och hemma så just den biten är löst.

Annars , mitt dåliga samvete för att den yngre förmågan egentligen behöver mer än jag (orkar) ge just för tillfället. Hon är skitrolig att träna med så jag vill ju mer, men orkar inte. Har dock en kanon hundvakt som tar båda hundarna längre stund på helgen fast vi är hemma så hon är guld!
 
Omplacering som jag tog över när hon var fyra, hade blivit parad på första löpet och fått en kull. Ytterligare en kull på andra löpet. Levde så gott som instängd tillsammans med sin bror (pappan till andra kulle dessutom) och sin mamma (som attackerade henne från ingenstans)

Hon var mest apatisk första tiden, sen gick det över till kraftig separationsångest, ej rumsren och tror inte hon var van med klappar och kärlek öht. Flög iväg om jag tex öppnade diskmaskinen lite för snabbt, eller om något höll på att ramla ner. Stod det nya grejer på golvet som tex en kartong så vågade hon inte gå förbi utan satt och pep trots att det var ett par meter att gå bredvid, hon vågade inte ta sig förbi.

Vi har fått bukt på rumsrenheten (gick snabbt) och separationsångesten och jag kan utan problem lämna henne ensam nu. Hon är lugn och går och lägger sig i soffan. Går bra med diskmaskinen men blir fortfarande rädd om något rör sig hastigt eller står på golvet. Jag bytte gardiner i höstas och tappade ner gardinstången med en smäll i golvet , då såg jag henne inte på ett par timmar... Men det har blivit mycket bättre sen hon kom, då blev hon rädd om jag gjorde hastiga rörelser också, (kunde hoppa undan om jag tog på mig jackan för hastigt) det blir hon INTE längre.

Det vi inte fått bukt med är hundmöten... Hon skäller och morrar och gör utfall. Blir kanonstressad. Mammas hund går det jättebra med men dom träffas flera gånger i veckan då hon är hos mamma när jag jobbar. Det går ok med andra hundar om man stannar och pratar en stund, hon slutar iaf med utfallen och börjar pipa istället för att morra och skälla.

Jag har accepterat att det är som det är och jag försöker undvika hundmöten så gott det går. Ser jag att vi får möte så viker jag av på en annan väg om det är möjligt, och ibland vänder jag om det är en smal väg då det blir för trångt att mötas. På bilväg så fortsätter vi gå på men då är det så brett avstånd så hon blir inte lika påverkad. Går bättre med småhundar.

En bekant ville att jag skulle släppa fram min trots att hon lät som hon gjorde, och när hon väl kom fram så nosade dom på varandra sen vände min rumpan till, sen la sig platt på rygg, så hon hugger ju inte, även om det låter som om hon vill döda nån.

Hon fyllde 9 nyligen så vi har kämpat på i 5 år med det utan några större förbättringar. Hon är rädd och osäker och det jag kan göra för att hjälpa henne är att inte utsätta henne för dessa situationer i onödan. Visst är det jobbigt och bökigt ibland, men jag förstår ju hennes rädsla efter det hon varit utsatt för under 4 års tid.
Jag känner igen så mycket av det där! Har också haft min idiot i 5 år snart och vissa saker får man helt enkelt acceptera när de har haft det svårt. Han tål inte heller vissa hundmöten, särskilt om de kommer för nära. Vårt största problem är lösa småhundar. En gammal tant släppte häromdagen sin fluffiga lilla hund som sprang förbi oss nära först, min hund fick lite panik, och sen vände den lilla hunden och gick tillbaka mot oss medan tanten gick vidare. Blev ordentligt sur.
 
Haha saluki! Fick mess av min kompis igår, då hon lånat vår äng för att släppa sina hundar (varav en saluki)
"jag lämnar kvar en salukijävel hos dig och hämtar senare. Går till affären".
Alla andra kom snällt på inkallning men saluki damen var inte färdig ännu. Tror hon fick försöka i närmare en timme🤣
Åh gud, hade det varit min så hade jag också lämnat den där, men (om möjligt) inte hämtat förrän den själv stod still och skrek och bad om att få bli hämtad. Jag tycker att det är för mycket om jag behöver ropa två gånger på dem och är inte förtjust i "ska bara" heller även om de kommer vid första ropet. Med Aysu är jag dock mer förlåtande än med Ebrah, för om Aysu "bara ska kolla på den där spännande fläcken" så kommer hon iaf direkt efter det. Ebrah kan kolla på den och sedan fundera på om det där med att komma fortfarande gäller, så man får ha ögonen på henne...
 
Åh gud, hade det varit min så hade jag också lämnat den där, men (om möjligt) inte hämtat förrän den själv stod still och skrek och bad om att få bli hämtad. Jag tycker att det är för mycket om jag behöver ropa två gånger på dem och är inte förtjust i "ska bara" heller även om de kommer vid första ropet. Med Aysu är jag dock mer förlåtande än med Ebrah, för om Aysu "bara ska kolla på den där spännande fläcken" så kommer hon iaf direkt efter det. Ebrah kan kolla på den och sedan fundera på om det där med att komma fortfarande gäller, så man får ha ögonen på henne...
Det här är alltså Noahs dotter. Jo alltså då hon kom tillbaka stod hundfan och gnällde vid grinden men genast hon steg ur bilen så sprang hunden bort igen🤣

Alltså vissa hundar går att skola och vissa ej. Den här människan har ändå haft hundar i fyrtio år och tränar allt från rally till agility och racing. Men den hunden, näpp. Oftast funkar den klockrent men sen ibland (kring löp) så blir den så odräglig
 
Åh gud, hade det varit min så hade jag också lämnat den där, men (om möjligt) inte hämtat förrän den själv stod still och skrek och bad om att få bli hämtad. Jag tycker att det är för mycket om jag behöver ropa två gånger på dem och är inte förtjust i "ska bara" heller även om de kommer vid första ropet. Med Aysu är jag dock mer förlåtande än med Ebrah, för om Aysu "bara ska kolla på den där spännande fläcken" så kommer hon iaf direkt efter det. Ebrah kan kolla på den och sedan fundera på om det där med att komma fortfarande gäller, så man får ha ögonen på henne...
Jag har ju levt med flattar som gillat mig över allt på jorden och kommit som ett skott.
Nuvarande papillon tittar på mig och funderar en stund - what's in i for me?

Jag riskerar att bli gråhårig.....
 
Jakten. Hon är av jaktras så det var kanske inte helt otippat, men känner till andra av samma ras som knappt höjer på ögonbrynen när grannkatten går förbi och som kan vara lösa överallt utan nämnvärd träning så jag trodde att jag skulle lösa det men nej. Hon har en extremt stark instinkt. Nästa hund vill jag kunna ha lös för utan det försvinner en stor del av charmen med att ha hund.
 
Jag har ju levt med flattar som gillat mig över allt på jorden och kommit som ett skott.
Nuvarande papillon tittar på mig och funderar en stund - what's in i for me?

Jag riskerar att bli gråhårig.....
Haha, med saluki får man träna i koppel först för att de ens ska fundera på att titta på en vid inkallning (eller vilket annat kommando som helst när de är lösa), och det kan man börja med först efter att ha vant dem vid någon belöning och bara haft jättekul ihop :p
 
Precis som @Bison fått erfara så har även jag en hund med storhetsvansinne. Men det är bara trevligt att vara hans betjänt så jag lägger inte det till problemen.

Vi brottas med två problem. Det ena är hans extrema jaktlust som gör honom totalt döv och ointresserad av av all inkallning om vilt eller viltdoft dyker upp. Av den anledningen är han sällan lös numera.

Det andra är hans osäkerhet mot andra hundar efter kastreringen. Det har bara eskalerat och nu är hundmöten rätt jobbiga. Vi jobbar konstant på detta men eftersom osäkerheten verkar stegra med åren så ligger jag ofta ett steg efter oavsett metoder. I perioder har träning funkat för att sen vara som bortblåst. Även här är problemet att han blir extremt fixerad precis som med vilt.
Han funkar dock lös med en hund åt gången och kan gå på promenad med hundkompis. Han behöver bara lite tid på sig att inse att det är safe.
 
Mellanpudel 4 år: gillar att jobba men har lite svårt med koncentrationen. Det blir bättre och bättre, men med bakslag emellanåt.

Men han saknar helt föremålsintresse. Plocka upp en apportbock? Varför det, räcker det inte att han puttar lite på den? En leksak kan han plocka upp, men släpper den lika fort igen. Bära på något? Löjligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 197
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 831
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 840
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
810
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp