Stoet vill inte lämna kompisen

T

Thuja

Har två ston som rids båda två. Det ena stoet VÄGRAR lämna det andra. Om man tillslut efter mycket tjat och list lyckas få iväg henne så försöker hon vänta hem hela tiden. Rider jag på volt är det samma sak. Innan jag skaffade det här stoet hade hon varit ensam häst i 3 år. Säkert påverkar det här men man tycker ju att ju mer jag rider henne desto bättre skulle det gå men det är precis tvärtom!
Vad gör man? Någon som har något knep? :crazy:
 
Ta små korta turer! Är tex båda hästarna i hagen och du hämtar "den jobbiga" led ut henne ett par meter från hagen och beröm henne jätte mkt med godis och kel när hon står stilla. När hon står precis så stilla du vill och har berömt henne, vänd henne då snabbt och gå till baka till kompisen. Gör så här ett par ggr per dag. Så får vi hoppas på resultat! Lycka till!
 
Har en kompis som har haft samma problem. Hon hade en häst som hon hade ensammen i flera år o sedan skaffade hon en till. Den här gammla hästen blev ju så glad att hon kunde knappt lämna den nys ur sikte. Dvs det blev stora problem vid både in o utsläpp, antingen höll hon på o riva stallet eller sprang genom hagen... :crazy:
Och att rida henne var ett helt företag för sig, hon sprang mer baklänges än framlänges o bara gnäggade. Det var en hel pärs att ta sig till granngården o dit var det ca 20 meter... :smirk: Hästen var sjöblöt av svett, bara stod vrålade o snurrade runt runt o ryttaren helt slut... :crazy:
Men hon tog korta turer o ökade på varenda gång, helst flera turer per dag, men behöver ju inte rida, man kan ju gå brevid o tillslut gav hon med sig, insåg att den nya är kvar då dom kommer hem. :)
Nu minns jag inte hur lång tid detta tog, men det var nog ett tag, tålamod, tålamod. :smirk:
 
Det verkar vara bra tips även om jag inte har möjlighet att gå med henne flera gånger om dagen kan jag ju iallafall göra det vid in och utsläpp morgon och kväll. :idea:

Det verkar som din kompis, Cosmics alltså, hade samma problem och det känns ju alltid skönt när man inte är ensam om konstiga pållar! ;)
 
Nä gör det ofta du har tid bara så kommer hon nog snart att inse att hon alltid får komma tillbaka till kompisen o att det inte är något att stressa upp sig över. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 882
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp