Stötta i stället för att såga!

*Nyfiken* Jaja, jag kanske hor av mig om ett par ar sa far vi se om du arndrat dig eller inte..

Japp, ska se sa mycket jag hinner med, finns en hel del. Nagot tips pa vart jag finner spadebit??

Transportforetagen kommer att jubla nar jag ska frakta hem alla mina inkop :)

Frida
 
Svar till Antti.
Jag tror du har missuppfattat tränarna lite. Visst finns det de tränare som gör allt för att det är mode men långt i från alla - Det handlar faktiskt om en minoritet och dessa ska man akta sig för. Däremot varför alla inom akademisk ridning verkar gå långa och låga handlar faktiskt o just den saken att många av oss är nya inom denna typ av ridning. Steget för att få en hög och bärig häst kommer men det krävs ett gedigert arbete bakom och start är just lång och låg.
En bra tränare är den som väljer metod efter häst och utbildningsnivå inte efter mode!
/ H
 
Och Antti jag glömde tillägga en sak! Man är aldrig så duktig så man kan stå utan tränare! Men vem vill träna en stöddig förståsigpåare?
 
Tack för svaret.

Då antar jag att "nose to tail" är ett redskap som används då tränarens kunskaper inte räcker till att böja hästen och få denne att sätta under sig. Du som tydligen tränat akademisk bör veta att det går utmärkt att lära hästen detta utan från marken utan inspännings tyglar. Kanske kan du ge Eitan en lektion, då han verkar behöva det.
För övrigt tror jag inte att denna inspänningstygel kan bli tillåten i sverige, då andra konstgjorda träningsredskap från USA som tex shackles och stretchies har blivit förbjudna.

Att Morganhästar är underbara håller jag med om. Men deras problem likaväl som min hästs problem (Saddlebred) är deras resning och höga hållning. Deras rörelser, höga benlyft och utstrålning gör dem dock till fina showhästar utan speciellt mkt träning.

Kan handa att du har ratt i vad du skriver, om felstallda hastar, och nagot byta som inte skett helt rent, men Who cares!?
När det gäller och dålig ridning så bryr jag mig, iallafall om man försöker sälja sin ridning som denne man gör. Det finns dålig ridning inom alla dicipliner, även inom AR. Skillnaden mot AR är att här har vi en mästare i BB vars ridning jag ser som exemplarisk.
Det är trots allt Eitan som skapat cowboy dressage och om inte han kan prestera bättre än det jag sett, hur ska det så gå för hans elever?

Ditt resonemang om frihet att hästarna älskar det dom gör köper jag inte. Då kan vi lika gärna släppa dem lösa i en hage för vilken häst uppskattar inte det.

Hur manga ryttare kan, oavsett diciplin, rida galoppiruetter at forst ett hall och sen det andra, byta i serier, galoppera rakt i sidled, presentera en fantastisk okad trav for att i nasta stund gora en slidestop och spinna i forst den ena riktningen och sen den andra, galoppera pa staellet, piaffa, visa en salad galopp pa staellet, och allt detta pa i stort sett hangande tygel och en hast som alskar det han gor?
Kanske är det inte många som har den bredden, men jag har sett ekipage i sverige utföra bättre slidestops och spins än Eitan likaväl som jag sett ryttare utföra bättre piaff och passage. Det är väl ingen idé att mixa ridstilar om man då bara ska göra det halvdant?

Nåväl, alla får bli heliga på sin sak.
 
Var tvungen att titta efter vad det var som var så vidrigt. Inget.
Hästen ger sig själv eftergift när den vill och kan inte dra sönder sig mot taglet. På alla sätt bättre än klåpare till ryttare.
Och så såg det ut som ett Baucher bett i munnen och den är verksam just til böjning.
Motsvarande tekniker har använts länge och är till för att låta hästen själv lära sig att böja för tygel. Har inget med samling att göra.
Bli tillåten i Sverige :) den är nog det redan då den inte är förbjuden.
Så medans hästen knallar omkrig och böjer sig själv i lung och ro så sitter man avspänt och ser på. Tar bara minuter.
Sen vad Eitan gör vet jag inte och tar ingens ställning för eller mot honom.
 
Då får det stå för dig, helt klart är det många som tycker det är ok. Annars skulle det inte finnas en sådan tygel.
Vad händer om hästen inte orkar gå böjd längre? Om den vill gå ur böjningen av den anledningen att den inte orkar längre. Är det en människa som håller i tygeln får man hoppas att han har rätt känsla för de signaler hästen ger och kan låta denne räta ut sig. Men sitter hästen fast i sin egen svans kan den inte det utan att göra sig illa i svans eller mun. Och vad händer om hästen får panik och rycker till? Det är den biten jag inte tycker om.
Det ska nog till en riktigt duktig tränare för att använda denna tingest, och är man duktig behöver man väl knappast det?

Jo tillåten är den säkert för tillfället, eftersom den mig veterligen inte används.
Anledningen till att jag mycket väl kan tänka mig att den inte blir tillåten i sverige är att de hittils stoppat användningen av div amerikanska träningsredskap. Till exempel stretchies som används för att träna upp musklerna i hästens bogparti. Har ingen aning om hur insatt du är men stretchies är ett gummiband som du sätter emellan frambenen på hästen, vill hästen så kan den ta högre steg och därmed få ett motstånd i gummibandet och på så vis träna sig. Vill den inte ta höga steg så behöver den inte och då kommer gummibandet inte att användas.
 
Exterm metoderna och extrem hästarna kan stanna i USA. Dom behövs inte.
Men sen att tycka om redskap eller inte, tja.
Rätt gjort så är böjnings övningen mycket lindrigare än att ha ryttare på.
 
Exterm metoderna och extrem hästarna kan stanna i USA. Dom behövs inte.
Men sen att tycka om redskap eller inte, tja.
Rätt gjort så är böjnings övningen mycket lindrigare än att ha ryttare på. Men det är med detta som med annat. Man måste ha kunskap. Att bara härma det man sett är dumt.
Tex. en gång var det en och kollade när jag hade en svår häst på träning. Han kom i det ögonblick hästen gick sadlad med en plast på sadeln. Detta så bra ut så han åkte hem och sadlade en orörd häst, satte plast på den och släppte. Hästen avilvades en stund senare för skadorna den fick av att skena igeon stenmurar.
Kunskap först.
 
Har bara sett Eitan på video, och av vad man kan döma av det så använder han vissa knep och det syns på slutresultatet.

Såg först videon från hans shower och blev aningen förbryllad över att vissa saker som inte borde funka funkade, när saker som borde funka för att få dem att funka inte riktigt funkade som de borde.

När man sedan sett träningsvideon fick man en hel del förklaringar när knepen visades. De är i vissa avseenden effektiva och jag kan förstå varför han använder knepen. De knepen var inte uppenbart dumma mot hästen, men jag personligen skulle avstå ifrån dem efterom de inte ger önskad kvalitet jämfört med om man klarade sig utan dem.

Sen blir jag lite förbryllad av att binda i svansen används för att lära hästen att söka framåt/neråt. Sitter inte svansen baktill på hästen?

I övrigt tycker jag att det är kul att Eitan har hittat sin egen stil och kör den fullt ut, det behövs lite mer cowboyhattar bland alla pudrade peruker :angel:
 
Ser vid genom läsning att det står fel på bett namnet.
Det är inget Baucher bett, men kan inte just nu komma på vad den heter. Så det får väl bli ett bett med en parerstång :)
 
Wow, sitter svansen bak. Sitter ryttaren framför kanske vid böjning?
Samma gäng som böjer hästar med stålbitar över nosen förfasar sig över en rem till svansen.
Fel använt så ger den bara djupa sår över nosen men ingen här vill väl bli förväxlad med den typen av metod. Så även med att stå på marken och låta hästen böja sig själv.
 
Jovars, ingen orsak :) Tack for ditt trevliga och sympatiska mothugg :D

Vad galler head to tail metoden sa har Antti gett ett fullgott svar o jag har inget att tillagga. Sen ar det sjlavklart upp till varochen vad man vill anvanda, ar man minsta tveksam sa bor man garanterat lata bli!

Har pa ranchen ar det enbart morganhastar, av skiftande typer. Vi arbetar dom mycket i roundpen utan utrustning och det ar langt ifran alla som har de hoga benlyften eller huvudhallnignen.
Men visst jag forstar vad du menar och haller till stor del med om att det ar tacksamma hastar att rida showridning pa utan att lagga artal av arbete.

" När det gäller och dålig ridning så bryr jag mig, iallafall om man försöker sälja sin ridning som denne man gör. Det finns dålig ridning inom alla dicipliner, även inom AR. Skillnaden mot AR är att här har vi en mästare i BB vars ridning jag ser som exemplarisk.
Det är trots allt Eitan som skapat cowboy dressage och om inte han kan prestera bättre än det jag sett, hur ska det så gå för hans elever?

Ditt resonemang om frihet att hästarna älskar det dom gör köper jag inte. Då kan vi lika gärna släppa dem lösa i en hage för vilken häst uppskattar inte det."

Nu tycker jag att det borjar bli lite val kinkigt och Besservisser stampel pa diskussionen. Att kalla Eitans ridning for dalig ar ett han mot alla de som rider samre an han och det ar ett valdigt stort antal ryttare :rofl:
Jag haller inte med dig om att man inte bor mixtra ridstilar, det skadar inte det minsta sa lange man har en filosofi o en helhet att utga ifran. Du far det att lata som att Eitan och alla de som rider samre an honom borde slappa sina hastar i en hage istallet for o trana med dom, well mina hastar skulle bli relativt omotionerade :D

Att inte vaga mixa nagot eller nagonsin ga sin egen vag utan strikt folja en lara, tja.. inte vet jag vad det tyder pa men det klingar ju inte positivt i mina oron iallafall :confused:

Jag haller med Svea om metoderna och knepen, det finns en hel del av dem har, men imellanat varvat med riktigt trevlig ridning. Cowboydressage har valdigt fa likheter med den akademiska ridkonsten, men jag gillar det Etian gor och det finns helt klart mycket att se och lara har aven om jag redan ar pa det sakra med att det inte ar detta jag kommer att syssla med nar jag kommit hem. Jag stannar sa lange jag tycker det kanns givande, sen aker jag hem, plockar in ett par unghastar fran deras vildhastliv och kor mitt eget race :d

Helig ar synd att bli, iallafall om man ar ojmjuk nog att inse att det inte bara ar en vag som bar till Rom och att man lar sa lange man lever :banana: :banana: :banana:

/Frida
 
"Samma gäng som böjer hästar med stålbitar över nosen förfasar sig över en rem till svansen."

Måste få protestera lite där, jag tillhör faktiskt sidepullfalangen :eek:

Binda i svansen - metoden är bra för att få hästar att ge efter för bettet. Men när jag gör det inledande arbetet med böjning så är det minst lika mycket sträckningen framåt/neråt som ska tränas. Ofta kan det också vara så att man inte kommer åt att få rätt sorts eftergift från hästen om den inte tillåts sträcka framåt neråt så att den öppnar upp mellan ganascherna, gäller särskilt kallblod och ponnyer som kan vara trånga i det partiet.

En inspänning, oavsett om det är "vanliga" inspänningstyglar eller binda i svansen, ger inte utrymme för att ge tillräckligt stor eftergift tillräcligt snabbt.

Mitt intryck är att det finns någon form av reflex eller naturlig respons av hästen att som en reaktion på att den har gett efter i nacken och kroppen precis på det sätt jag vill att den ska göra, länga ut och välva sin överlinje samtidigt som den söker framåt - neråt. Och den reaktionen är jag otroligt rädd om, för den behövs för en häst som, som du brukar uttrycka det, ska vara on the bit, inte off the bit.

Om man binder fast hästen med inspänningar så är jag mycket orolig för att man bryter detta samband genom att hindra den fulla sökningen. Personligen vill jag inte riskera det, även om resultatet även med denna metod ger en häst som är väldigt lätt i handen och kan ge ett väldigt flashigt intryck.

Har själv fått binda i svansen-metoden förevisad för mig på en häst som i övrigt var väl förberedd, det var ganska odramatiskt. Men, som sagt, själv avstår jag från inspänning, man får bra resultat på samma tid ändå utan.

Jaha Antti, det var ju i alla fall skönt att vi kunde reda ut det där med om man ska sitta på ytter eller inner sittben i alla fall en gång för alla. Svansen ska, som du nu har lärt dig, vara bak, och då stämmer allt helt plötsligt :rofl: :rofl: :rofl:
 
Glömmer vi inte bort en viktig del i det hela; själv inlärningen. Jag tycker det är väldigt roligt och stimulerande att lära min häst något, att vara själva impulsen och se hur jag senare i utveckligen kan dra nytta av att det är positivt att jobba med den där knasiga människan med hennes alla påfund. För mig är inspänningar en genväg. Ibland kanske de kan behövas (fast jag har hittills alltid hittat en för mig bättre utväg när det har känts som inspänningsdax).

Kan bara tala för mig själv när jag medger att jag ser det som en oerhörd förmån att få vara med under det att min häst utvecklas - om än aldrig så lite - i stället för att stå utanför paddocken och titta på... Call me crazy?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 919
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 572
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 789
Senast: Happimess
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 321
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp