Stötta i stället för att såga!

Jag menade KatrinW. Du kommer inte att ångra dig :bump:
Vi kommer säkert att träffas nån gång. Bent kursen i Umeå???
Vi är ett helt gäng från Ö-vik som åker dit. KatrinW har inspirerat många här.
 
Du hade helt rätt: jag ångrade mig inte ett dugg! katrin var helt suverän och jag tror att jag kommer att kunna lära mig jätte mycket av henne.
Det finns ju inga platser kvar till den kursen. :(
Men jag ska försöka vara med på riddarproven.
 
So Antti, kan inte lata bli att le nar jag ser att du ar tillbaka har med dina sympatiska o trevliga inlagg ;) Maste bara fraga, tar du inte emot elever langre, har jag inget for o vanda mig till dig den dagen mina sma stjarnor dar hemma behover utbildas da?

For ovrigt, klart man mar battre av lite uppmuntran an kritik, men kampa vidare och sok efter det som kanns ratt, det ar vad jag gor iallafall sa det ar det enda rad jag kan ge.

Frida -on Wolf Creek Ranch, California, hos Eitan Beth-Halachmy och hans underbara Cowboy Dressage Morgan horses.
 
No, detta är nog sista kvarten på sista säsongen.
Ska vara att man nån gång i framtiden får inspiration för att göra något med hästar, kanske. Man får inte vara sämre än att man kan ändra sig.
Men nu får alla wanabees fritt fram.
 
"Men nu får alla wanabees fritt fram."
Japp så är det, för du är ju helt perfekt och kanske du är Gud också om vi nu ska ta det lite längre!
Du kan väl ta och säga det till Bent själv att du tycker det om honom och hans elever!!!!

Att du inte fattar att 99% av alla som läser dina inlägg blir spyfärdig på dig och allmänt inte orkar med dig!
 
Citat Jegra
"I den akademiska ridningens barndom (som vi nog inte lämnat än) i Sverige var det nära till källan, antingen deltog man på kurs för Bent Branderup, eller så deltog man på kurs för någon av de fåtal av hans svenska elever som undervisade. Idag har hans elever elever som har elever som håller kurser och lektioner. Man läser på forum på nätet där man inte kan vara helt säker på faktats korrekthet och försöker utföra det i praktiken. Teori och praktik är inte alls speciellt lätta att sammanföra, och det blir inte lättare när man kommer några steg från källan. Alla har vi väl lekt viskningsleken någon gång?"
 
Tja, kanske för att den visar vem som har katalogiserat vilka. Så att inte spider sprider uppfatningen att jag kallar några för något som jag aldrig har gjort.
 
Tja, kanske för att den visar vem som har katalogiserat vilka. Så att inte spider sprider uppfatningen att jag kallar några för något som jag aldrig har gjort.

Ok, nu får jag tänka till och börjar försöka pussla lite... Kan det vara så att du svara på Spiders inlägg där hon citerar dig när du säger "Men nu får alla wanabees fritt fram."?

Aha, så du menar att när jag säger "Idag har hans elever elever som har elever som håller kurser och lektioner." så har jag katalogiserat dem som wannabees?

Nope, du har fel, min käre Antti. *tar Holmes-pipan från munnen och blåser ut ett blått moln av rök* Vad jag menar är att ju längre bort från källan man kommer, ju lättare är det att missförstånd och annorlunda tolkningar uppstår. Inget annat.

Sen undrar jag bara vilka det är du klassar som wannabees i ditt inlägg som jag citerade ur ovan?
 
Hmm, var det inte en regel att inte nämna namn?
Vem som vill benämna vem som wannabee överlåter jag till den .

Men lite allvar i det hela.
En möjlig utarmning kan komma att uppstå under ett tag. För om det blir överetablering i botten skiktet så kommer kundfördelningen inte att räcka för att tillräckligt många kan ägna sig åt hästar på heltid. Det kan föra med sig att det uppstår kunskaps luckor. Om möjligheten att träna på hög nivå minskar så minskar också erfarenhetn. Kvar blir då sånna ställen som kan erbjuda andra produkter som subvetionerar hästeriet.
Även om det finns 100 tusentals hästar i landet så är inte alla sånna som vill ha träning. Om vart 10:de av dom som vill ha träning börjar träna andra så fort de lärt sig en sak så påverkar det. Det uppstår en generation tränare som enbart har tränat sin första häst. Och sakta försvinner dom som har kanske årtiondens erfarenhet. En sån lucka uppstod för inte så länge sen. Återhämtningen är inte helt klar än och den har kunnat pågå för att det har funnits tävlingspengar.
Mister vi möjligheten för tränare att livnära sig på det så blir det bara hobby tränare kvar. Kostnaderna för en anlägning är så stor idag att det svårligen går att driva. Dom som ändå försöker märker att det finns för många konkurenter om tränings tillfällena för att inkomsterna ska driva detta. Ridklubbarna brottas med höga kostnader utan att kunna höja ridavgifter. Vi bor i ett avlångt land och kostnader för att flytta tränare eller häst blir stora, kan även bli större än själva tränings timmen. Vilket då också påverkar kontinuiteten.
Ridning är en fritids sysselsättning och sker då på fritiden. Träningen sker på fritiden. Så då måste en helg inkomst betala en vecka för tränaren. Då blir det höga avgifter om det ska gå lagligt till. Vilket måste vara en förutsättning, att tränaren är laglig.
Om hobbytränare tar svarta pengar så är det ju en oerhörd kassa förstärkning, allt kan användas för eget bruk.
Så vart leder utvecklingen?
 
Sorry, mitt fel, ska redigera mitt eget inlägg strax. Rätt ska vara rätt... ;) Samtidigt så är du ju inte så jätteanonym med hemsideslänken på din profil... :D

Visst har du rätt i det du säger. Det är precis just det som händer, efterfrågan är större än tillgången. De som kan lite grand blir frågade om de kan hjälpa till och i brist på annan hjälp gör de sitt bästa. Det kanske ibland blir fel men jag tycker inte man ska anklaga dessa som försöker hjälpa. Vi hjälper varandra på tok för lite som det är redan. Med tiden kommer förhoppningvis den som hjälper lite grand och kanske gör något misstag lära sig mer och vem vet, med tiden blir det en kompetent tränare.

Det kan ses i den stora skalan med den moderna ridningen eller i den lilla med vår egen lilla ankdamm.

Att livnära sig på något som bara är en liten gren av det stora ridträdet är naturligtvis svårt. En del försöker ändå, somliga ger upp, andra strävar vidare. För att lyckas måste man vara kunnig, företagsam och uthållig, eller möjligen en jäkel på marknadsföring.

Jag envisas trots allt med att tänka positivt, livet blir så mycket trevligare då.
 
Hur bra är mina inlägg? Vilka syftar du på och varför tror du att jag tycker att de är bäst?
Och låt bli att prata om eller till mig som en 12-åring!!

Det var just därför jag skrev Bent och hans elever och inte de som är elever till hans elever.

För övrigt har jag inte hört att du är hans elev (fast jag kanske har missat det?) så då borde du också ha halkat iväg från källan eller hur?

Jag säger bara: den som vill lära sig, försöker lära sig och strävar efter att bli bättre, förstå mer om hur och varför och utvecklas i sin egen takt ska hyllas!

Att bara säga att allt är skit är ju också en inställning, men den kan inte vara speciellt kul. Speciellt inte när man tycker att det bara är man själv som är perfekt. Då måste det bli svårt att undevisa!
 
"Desto mer man lär sig, desto mindre inser man hur lite man kan"

Det stämmer väldigt bra för mig, och för många andra som vet och kan betydligt mer än mig. Det är sådana människor som hela tiden söker nya vägar och vågar ta till sig ny kunskap som jag ser upp till :)

Av att döma av dina inlägg så verkar du vara "The king of the world" på alla punkter. Någonting som jag absolut inte förstår. Du verkar ju inte respektera och förstå någon härinne :confused:

//Sofia
 
"sista kvarten pa sista sasongen" Ohh, *tolkar fritt* Tja saken ska val inte diskuteras har men jag har svart o tanka mig att du lamnar hastfronten helt o saljer allt i hastvag..

Hursomhelst, for att halla sig till amnet nar jag ando ar har. Jag undervisar garna, har haft elever hemma i manga ar, av varierande sorter och kunskapsnivaer. Jag ar langt ifran nagot profs och ej god nog att kalla mig tranare, dessutom ojdmjuk nog att inse det ;)
Jag kan inte ge nagon en grundlig utbildning upp till hog niva, varken hast, ryttare eller ekipage. Men jag kan med gott sjalvfortroende och bibehallen odmjukhet anda saga att jag kan ge mer an de ridskolor jag har i mina hemtrakter. Med de relativt stora, eller sma, erfaretnheter jag hunnit skaffa mig inom de dicipliner jag tranat inom, for auktoriserad och vitt jobbande tranare, hopp, dressyr, western, AR och bra horsemanship. Mina elever, manga av dem "skogsmullar" som inte ridit for tranre tidigare, har gjort stora eller sma framsteg, en del har bara haft en kul stund i veckan att se fram emot. Jag alskar att se smabarnens leende nar de kommer, hur stolta de ar nar de lart sig nagot nytt, jag alskar att sitta pa en ung hast som for forsta gangen mjuk bojer sig runt en skankel, slappnar av, sanker nacken o soker kontakt med bettet. Det ar sanna stunder som ar livskvalite for mig, att kunna hjalpa folk o hastar, gora dem nojda. Mojligt att de kunde hittat en battre tranare, men det kan man val alltid, alla har dock ej varken tid eller pengar att soka sig nan annan stans, och varfor skulle de sa lange traningen ger nagot och de har kul?
Visst jag arbetar svart, visst gor jag det. Men med de laga summor det ror sig om, sa ar det val helt okej. Jag kommer anda aldrig upp i de sexton tusen pa ett ar som kravs for att betala skatt!
Mitt stora mal o min ambition har i livet ar att arbeta med hastar, hjalpa ryttare och ekipage att finna en sund och meningsfull komunikation. Jag tror mig se en vag dit, om an oklar annu.

Varfor skulle jag inte kunna fa undervisa redan nu, sa lange jag kanner att jag har nagot att erbjuda andra, svara mig pa det!

Jag ma handa vara elev till en av Bents elever men det har gett mig mycket. Jag ma handa aven ha varit elev till Antti sjalv, om sa bara for tva helger. Jag skams inte en sekujnd for att ga raka vagen hem o lara mina elever o vanner det jag lyckats lara mig av mina tranare, that's it!

Det finns INGET fel i att lyssna pa andra o sprida vidare den kunskap man har, vilken den an ma vara. Inte sa lange man har ett oppet sinne, en odmjuk installning, en karlek till hastarna och en vilja att alltid soka det som kanns ratt...

Frida -hos sin stora idol Eitan Beth-Halachmy, for att lara sig mer att sedan fora vidare till sina elever o vanner hemma i Sverige.
 
"sista kvarten pa sista sasongen" Ohh, *tolkar fritt* Tja saken ska val inte diskuteras har men jag har svart o tanka mig att du lamnar hastfronten helt o saljer allt i hastvag..

Rätt, det blir nog fler hästar men en annan inriktning.
När du ändå är där så passa på att se så mycket du möjligen kan. Och kolla in om du kan hitta spadebit ridning. Och ta med dig så många sadlar du kan bära, bett mm.
Sen är det inte din träning jag menar :)
Vi uppmuntrar elever att hjälpa varandra.
Utan dom som tar på sig stor titel med noll bagage.
 
Nu ska jag passa på att fråga en sak jag undrat över. Du kanske vet?
Hur i hela friden kan man komma på något sådant som att binda ihop hästens svans vid bettet för att den ska sätta bakbenen under sig? Jag syftar på Eitans hjälptygel Head to tail :mad: :mad: :mad:

Sen har jag sett hans videor, och det är inte mkt att hurra över. Mest bensprattel och show och inte dressyr. :crazy:
Felställda hästar, sänkta ryggar som ibland är S böjda, galoppombyten i serier där hästen byter fram först och bak sen mm.
Så långt ifrån akademiskt man kan komma!
 
Well eftersom du verkar angelagen om att fa svar pa dina fragor..

Eitan har lange varit en av mina stora idoler. Hans morganhastar ar otroligt vackra. Det som tilltalat mig ar friheten i det han gor. Att just kunna rida ren showridning, rida som man vill, utan ett TR att folja. Men for den som vill ha det, kan jag saga att om man tar en titt i hans sadelkammare eller hus sa finns det ett stort antal placketter, rosetter och annat som visar pa hans framgang aven inom tavlingsridning.

Morganhasten ar en fantastisk skapelse, de har kroppen och de har rorelserna som kravs for en dressyrhast, om det sa mar vara showdressyr, western pleasur, vad de har kallar "hunter riding" eller vad jag kan tanka mig att anvanda en morgan till, AR. Jag vill dock aldrig bli fast inom en diciplin, det hindrar mer an et ger. Jag vill kunna rida hur och vad jag vill med min hast, mangsidighet visar pa en riktig horseman.

Eitan har aldrig utgett sig for att rida akademisk dressyr, tro mig :) Kan handa att du har ratt i vad du skriver, om felstallda hastar, och nagot byta som inte skett helt rent, men Who cares!? Skulle detta ha forekommit sa har jag missat det da jag varit helt hanford av skonheten och friheten i hans framtradanden, att se hans okade trav ger mig gashud. Den ma inte vara teoretiskt korrekt, han later hasten bara sitt huvud fritt och ryggen ma vara sankt imellanat, men jag ser en hast som alskar det han gor och vet att han ar en av varldens vackraste skapelser, en hast och en ryttare som alskar det dom gor.

Det ar frihet och ett underbart samspel mellan hast och ryttare, se hur hasten i varje galoppsprang ar med sin ryttare och beredd pa att byta tempo, gangart och riktning.

Hur manga ryttare kan, oavsett diciplin, rida galoppiruetter at forst ett hall och sen det andra, byta i serier, galoppera rakt i sidled, presentera en fantastisk okad trav for att i nasta stund gora en slidestop och spinna i forst den ena riktningen och sen den andra, galoppera pa staellet, piaffa, visa en salad galopp pa staellet, och allt detta pa i stort sett hangande tygel och en hast som alskar det han gor?

Detta ar cowboydressage for mig, and that's why I am here :)

Svans och huvud-inspanningen ar inte Eitans uppfinnig, det ar en gammal metod som han dock anvander hyffsat mycket. Tanken ar att hasten fri fran ryttare och longerlina ska lara sig att inte bara boja sig i sidan utan ocksa slutligen ge efter framat nerat. Du far tycka vad du vill och jag haller mig neutral, men vad som ar sakert ar att hastarna lar sig detta mycket snabbt. Varfor skulle det vara samre att fasta en inspanning i svansen an i en longergjord, vi vill ju bojning genom hela hastkroppen och inte bara i framdelen, eller hur? Utan att sitta pa ryggen ar det svart att paverka hastens bojning i bal och bakdel, denna typ av inspanning gor ganska bra resultat.. Att en inspanningstygel skulle fa hasten att satta bakbenen under sig vet alla som har lite koll att direkt sa funkar det inte (mojligtvis med en inspanning i svansen da detta skulle kunna fa hasten att dra in rumpan ;) ) Med langre sikt sa kan det val inhalla en viss sanning, da en hast som lar sig att soka sig framat nerat lar sig att bara sig over ryggen vilket ar forsta steget mot direkt samling, det stammer val med laeran, inte sant?

Som sagt, cowboydressage ar mangsidighet (ger motivation att trana) och frihet.

Men visst, fortsatt att skritta oppnor hemma i padocken, det ar freedom det med ;)

Frida
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 910
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 567
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 789
Senast: Happimess
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 321
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp