Stötta i stället för att såga!

U

Uddi

Det kommer ibland trådar där man hamnar på diskussioner om hur illa det står till med alla "barockryttare" som på olika sätt gör fel - cirkuskonster, överböjning, storhetsvansinne, stångmissbruk eller vad det nu kan handla om för tillfället. Det kan bli rätt sarkastiska kommentarer om hur kassa vi är som håller på med det här, och man (jag) kan få känslan av att jag inte borde få närma mig en häst över huvud taget om jag inte kan göra allt perfekt.

Det är alltså inte allmänt kritiska/analyserande inlägg och självgranskning jag menar - det behöver alla ägna sig åt, för att inte få hybris, och det ska uppmuntras tycker jag! Men - jag tror det finns rätt många med mig som i den akademiska ridningen tror sig ha hittat ett nytt, mjukare och mer eftertänkt sätt att närma sig ridningen och hästarna, och är glada för det. Vi är inte proffs, och det går inte jättebra, och vi tror inte vi är bäst. Vi behöver uppmuntran och hjälp, inte sarkastiska kommentarer.

Vad jag vill komma till är - ni som skriver lätt ironiska inlägg om hur otroligt illa allt ser ut - ni kan nog lätt få oss på lägre nivåer att misströsta och lägga ner. Alternativen är väl att gå tillbara till den "vanliga" ridningen, eller lägga av helt, vilket verkar bäst?

Jag tror att det alltid kommer att finnas bättre och sämre ridning inom alla discipliner - men inte behöver man väl totalsåga alla utom de tre bästa för det? Kom med goda råd i stället för att hacka på oss! Vi är många som är nya inom den här ridningen och vi gör så gott vi kan med förhoppningen om att en dag komma till någorlunda bra ridning.....
(Och ni som är emot akademisk/barockridning helt - ni kanske är på fel forum? :smirk: )
/Uddi
 
"Alternativen är väl att gå tillbara till den "vanliga" ridningen, eller lägga av helt, vilket verkar bäst?"
Är inte denna komentar fördömande på något sätt?
Här ligger en del av problemet. Man utgår från att om man inte kallar sig för AR så görs allt fel eller det mesta.
Finns inget som förbjuder mjuk ridning. Hur det ser ut i allmänhet beror på instruktörs kvaliten och häst materialet.
Ingen här skulle kalla sig för westen ryttar. Men ändå så rider man lika. Hästen off bit och på bogarna. Sommarens mode är att ha dom långa och låga. Tidigare så var det höga och sänkta. Från ena ytterligheten till den andra.
Dom ska vara i balans långa och låga. Dom ska vara bäriga höga. Målet måste vara kristall klart. Att det sen tar ett tag för varje ryttare att komma dit är helt normalt. Men under tiden ska man vara försiktig med att säga att detta är rätt.
Tränarna för dagen kan bara en sak åt gången, de saknar helhets bilden. Så då åker dom runt och lär alla högt och sänkt för de har sett denna position. Sen åker dom runt och lär långa och på bogarna för dom har sett denna position. Vad blir näst års mode? Gissar att det är ökningar.
 
--- "Alternativen är väl att gå tillbara till den "vanliga" ridningen, eller lägga av helt, vilket verkar bäst?"
Är inte denna komentar fördömande på något sätt?"---

Jag förstår hur du menar, men för mig som har ridit "traditionellt" i 25 år eller mer känns det ändå som om jag har hittat en ny attityd till hästeriet i och med denna "nya" stil. Här har jag hittat teori och filosofi och en "förstående attityd" gentemot hästen. Jag tror visst man kan vara mjuk och rida för ridningens skull (inte primärt tävling) etc etc i den traditionella dresyren, men jag personligen har inte hittat dit förrän jag hittade hit, om man säger så! :)
Hoppas du förstår hur jag menar?
/Uddi
 
Kollade lite på dina bilder och dom går att anlysera för att som du säger stötta.
Men det är du ändå inte intresserad av.
Det finns ett fel som går igenom i alla bilder. Felt ställer till dom problemen du har. Åtgärdas på ett ridpass max 30 min.
Innan detta är åtgärdat så kommer det inte att ske några framstag utan ni harvar på samma ställe.
 
Men det är du ändå inte intresserad av.
Det finns ett fel som går igenom i alla bilder. Felt ställer till dom problemen du har. Åtgärdas på ett ridpass max 30 min.

Men det är ju precis det här jag menar! I stället för att skriva ospecifik negativ kritik (så man deppar ihop), kan du väl PM:a till IngelaH och tipsa om vilket huvudfelet du ser? Jag skulle bli överlycklig om jag fick ett sånt - konstruktivt - PM!! (Såvida ni inte har någon gammal historia ihop som jag inte vet om...)

(Förlåt IngelaH att jag talar för dig...)
 
Det ena behöver väl inte utesluta det andra egentligen. Se det som gymnastik och komplement.
 
Som jag har sagt till tidigare "expertutlåtare" här på bukefalos. Du är väldigt välkommen till Örebro, för att ge mig en gratislektion. :D

Jag har ett medfött handikapp, klena muskler, överrörliga leder och problem med koordinationen tack vare detta eftersom jag inte är tillräckligt snabb att ge efterföljande hjälper i tid. Ryggmärgsskadan jag fick för fyra år sedan gör att jag har lite felaktiga känselförnimmelser och detta gör att jag inte alla gånger KÄNNER hur jag sitter, eller att handen inte sluter om tygeln, eller att handleden "faller i sär" o så vidare. :(

Jag kan inte ta åt mig skrivna kommentarer från ett foto, utan måste ha förklaring på plats av instruktör, som kan stanna upp mig, be mig andas *S* och visa hur han/hon menar. Rätta till hand och sits så jag känner hur jag ska sitta och sedan hjälper mig att repetera det varenda gång han/hon dyker upp. För jag kommer säkert "tappa tråden" om det dröjer för länge till nästa besök. :confused:

Jag har harvat och stampat på samma ställe sedan jag köpte Tima i november 2001. Men i slutet av maj, början av juni i år, flyttade jag till ett nytt stall och fick tillgång till instruktörshjälp i AR. Så det är bara på dessa få månader, som min ridning kommit igång igen och min utveckling nu känns inte som det stampar utan jag utvecklas sakta men säkert.

I höst och vinter kommer jag nog tidvis gå tillbaka till "vanlig dressyr" eftersom granntjejen är instruktör på ridskolan, men har en hel del "kroppsmedvetna idéer". Jag kommer rida upp till hennes paddock då och då när hon är ute och tränar sina unghästar och sin S:t Georgehäst före kvällens jobb på ridskolan. Hon har nämligen lovat att hjälpa mig lite. :)

Som sagt, du är hjärtligt välkommen! :bump:

Mvh
 
Jo så är det ju. Få det fixat gratis. Nä, där spårade du ur helt. Fortsätt med dina betalda tränare och bibehåll felt.
Eller så lasta och åk ner hit för 30 minuters lektion.
 
Där spårade det ur helt. Jag är sjukpensionär sen fyra år tillbaka och efter att ha lyssnat till alla andra expertutlåtare här på bukefalos, så har de flesta pengar jag fick för Timas fölunge när jag sålde henne gått, till veterinär, hovslagare, massör, munkoll, med mera med mera... Så nu tänker jag ta det lugnt ett tag.

Dessutom har jag ingen egen bil och transport.

Jag tycker det är lite tråkigt med alla expertutlåtare som inte kan låta bli att få en hästägare att få dåligt samvete, så att man är villig att panta sig ur lägenheten för att få ekonomin att gå ihop. Det vore schysstare mot hästen tycker jag om de erbjöd sig att hjälpa till om det nu är så lätt som ett trettio minuterspass att få det att bli bra. Jag trodde att bukefalos expertutlåtare, såg till hästens bästa och inte enbart plånboken... men men... :smirk: Det finns visst olika sätt att värva kunder... :devil: Har du provat att annonsera? :rofl:
 
Naturligtvis finns det alltid folk som gläds åt att "såga" andra, men jag hoppas att du inte menar att alla kritiska inlägg är av den sorten.

Jag skrev inlägget om "utvecklingen" inom AR därför att jag tycker att det är viktigt med en diskussion kring var den här genren av ridning är på väg.
Jag rider själv AR och ser definitivt inte ner på den typen av ridning, men jag tycker ändå inte att det är fel att ifrågasätta när man se något anmärkningsvärt. För mig är AR harmoni. Att ge hästen (och ryttaren!) tid att utvecklas. Att bygga upp ett ekipage i styrka och smidighet. Att skapa en självbärig häst.
INTE cirkuskonster och de snyggaste betten. Att välja bett efter funktion är en annan sak. Och visst, snygg utrustning är väl alltid trevligt, men har just inte så mycket med utbildningen att göra.

Kritiska inlägg gentemot personer tycker jag är förkastligt. Jag håller med dig om att lite konstruktiv kritik och uppmuntran vore trevligt i många fall. Vi strävar ju trots allt på samma väg och förhoppningsvis har vi mer gemensamt än vad vi har saker som skiljer oss åt i filosofin. :)
 
Håller med dig helt & fullt!! Just den analyserande och fundersamma (självkritiska) inställningen är något av det jag gillar med AR, och jag tycker du skrev en väldigt BRA tråd om utvecklingen! Vi ska inte drabbas av hybris, utan fortsätta fundera på vad vi gör och hur.

Det jag reagerar på är just - som vi verkar överens om - den typen av kritik som inte leder framåt utan bara dödar glädjen...
 
Mmm... jag lägger gärna ut bilder emellanåt, när jag tycker att det gått lite framåt i mitt och Timas teamwork.

Jag har ALDRIG bett om kommentarer eller kritik angående min ridning. Utan har hela tiden förklarat att jag på grund av mitt handikapp inte kan ta åt mig via det skrivna ordet utan måste ha instruktören på plats. För närvarande har jag ju ridit så här i tre månader och ser att vi utvecklas sakta men säkert.

Tima har blivit lugnare i temperamentet och jag har fått tillbaka mitt självförtroende och förstår att "jag vill, jag kan och jag törs".

Det är tack vare att man inte blir trampad på, utan får jobba på det sätt man anser känns riktigt för sin häst och sig själv. Samt tack vare mina fantastiska AR-instruktörer, som jag kommer sakna skarpt i vinter.

Det är liksom den glädjen jag vill dela med mig av och inte få kommentarer som, "Om jag fick trettio minuter med dig skulle jag kunna lösa ditt huvudproblem som gör att du kommer stå och stampa på samma ställe"...

För närvarande vet jag om en del småproblem. Några av dem ska jag försöka lösa med hjälp av sjukgymnast nu i höst. Jag ska bland annat prova ut ett par handledsskydd och se om jag kan få lite stadga i mina handleder när jag rider. Och sen är det gångträning på "löparbana", samt benträning i "bensparkningsmaskin" och magträning i "magträningsmaskin" och lite "axellyft" också... Min hållning har rasat en hel del, men nu ska det bli ordning på torpet.

:bow: Mvh
 
Jösses, värvar inte kunder. Tvärtom, tar inte emot några. Alla som frågar får nej. Dom som är tänkbara kommer in på rekomendationer från andra.
Du hade fått lösningen i PM helt gratis om du inte hade skrivit som du gjode. Begärt gratis.
 
:rofl: Det låter det.... först behöver du en halvtimme med mig och Tima tillsammans för att lösa vårt genomgående problem... Men när jag erbjuder dig att komma hit och hjälpa oss, blir du putt och säger att du hade tänkt skicka ett PM.

Sorry vännen, men jag har gått ur ett antal mejlinglistor tack vare dig. Jag tröttnade på att alla mejl till slut var från dig. Snacka om envägskommunikation, så det där tror jag vad jag vill om.

:bow: Mvh
 
Ha ha.... Och vem tror du att du är då :devil:
Jag har hört om dina lektioner, och det vart inte så mkt att komma med, kanske intressant för dom som harvat runt på en ridskola i ett år :angel:
 
Antti skrev:
"Hur det ser ut i allmänhet beror på instruktörs kvaliten och häst materialet."
Det är bra mycket upp till varje ryttare också, betydligt mer än upp till häst och lärare. Sunt förnuft ska ju råda inom all ridning, man kan aldrig lasta nån annan för sin felaktiga ridning.

"Ingen här skulle kalla sig för westen ryttar. Men ändå så rider man lika. Hästen off bit och på bogarna."
För det första, varför skulle det vara nåt fel på westernryttare? Jag kallar mig inte det men det betyder ju bara att jag inte ÄR det! Och att ridstilen är samma, då undrar jag bara vilka i hela friden du jämför mellan? Jag har vart på flera westernclinics eftersom jag är öppen för allt och dessa clinics (för de bästa tränarna i landet) är miltals ifrån den AR jag tränar. Det innebär inte att jag fördömer den stilen utan bara väljer bort den.
Hästen off bit och på bogarna??? Jösses vad du är fel ute!

"Sommarens mode är att ha dom långa och låga. Tidigare så var det höga och sänkta. Från ena ytterligheten till den andra."
Att arbeta hästarna långa och låga är en förutsättning för att de sedan ska bära sig i en högre, mer samlad form. man ska dock undvika att rida i den för längre eftersom det itne är en ändamålsenlig form, det är inget mål att rida så.
Att rida hästen samlad i högre form är inget man gör genom att resa upp hästen utan den högre formen kommer genom mer samling, men sökningen framåt nedåt ska alltid finnas där!
 
Det är ingen idé att diskutera med honom. Han lyssnar inte på någon annan än sig själv ändå!
 
OK, förstår! Såg förresten att vi har samma tränare nu ;-)
Hon är :bow:
 
Då kanske vi kommer att träffas någon gång. Jag ska rida för henne för första gången imorgon. Jag har dock ännu inte fixat till det med en transport. :crazy:
det börjar kännas lite väl kritiskt.
Fast det kanske var CE du tränar för? Henne har jag tränat för i ca 2år, men nu har jag flyttat så nu blir det allas vår KatrinW som jag kommer att träna för.

Det kommer säkert att vara folk som blir lite putt på mig efter att jag skrev det inlägget (ovan), men jag tror nog att alla förstår att jag är rätt förbannad! :mad:Så jag får väl hoppas att ni har överseende med det hela.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 760
Senast: Happimess
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 297
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp