Stofamilj (40)

Sv: Stofamilj (40)

vickis_82 skrev:
Hej!
Vi har en häst i stallet som heter Pilea. Hon är e: Krevad u. Ackvileja ue:Herkules. Hon kanske hör till den familjen hon med. Vad vet jag?!?! Har iaf gått Georg D, 130 H, och fälttävlan för länge sen.

Kan inte hitta Pileas mamma i stamboken, men det kan ju vara en blom-häst...
 
Sv: Stofamilj (40)

Görel skrev:
Men titta på hur många indiver familj F.2 innehåller kontra t ex 40 eller 46, som båda varit väldigt framgångsrika tävlingsfamiljer. Det är procenten framgångsrika hästar som är intressant, inte antalet.

Tack, Görel! :)
Du hann före mig.
 
Sv: Stofamilj (40)

mango skrev:
Min häst kommer också ur stofamilj 40! Han är e.Rocky 770, u.Anemone (40) 20163, ue. Astronomer (xx), uu. Rödklint, uue.Rote Boldt, uuu. Jungfrubär, uuue. Jovial, uuuu.Nejlika, uuuue.Novarro...
Han föddes 1992 och jag har varit med i hans liv sen han föddes (dock blev han inte min förrän han var 3 år). Vi har startat lättare klasser i hoppning, dressyr och fälttävlan.

Jag upptäckte nyss att min (eller hästens...) förra hemsida blivit uppmärksammad här i tråden (fast för 1,5 år sedan...).

Jag har hans namn. :)
 
Sv: Stofamilj (40)

Någon dag kanske det kommer en uppdatering av vad jag hittills hittat, men inte just nu för min dator är dum ( :mad: ) och jag är för trött ( ;) ).
 
Sv: Stofamilj (40)

sussisus skrev:
Den så kallade blomfamiljen från Sixten Pohl.
Visst är det väl den stofamilj inom halvblodsaveln som har haft överlägset flest hopp/dressyr-hästar? :confused:

Må vara att jag inte vet allt om våra stofamiljer men svenska språket kan jag. Frågan ovan tolkar jag som: Vilken familj har haft FLEST tävlingshästar.
Inte vilken familj har haft flest tävlingshästar i förhållande till antalet individer. Tittar man så är sannolikt inte 40 den bästa heller eftersom den trots allt är ganska stor den också. En mycket liten familj med några ordentligt bra avkommor kommer sannolikt att ligga i topp på en sån lista.

Innan någon annan vet bättre så är svaret på frågan fortfarande: Spinda familjen är Sveriges mest framgångsrika stofamilj.
 
Sv: Stofamilj (40)

Om du tittar en 30-40 år bakåt var Hoby-familjen (5) Sveriges mest framgångsrika stofamilj.
 
Sv: Stofamilj (40)

Ja..Cikoria, Cinnea, Hortensia, Negrittella, Mistel.. alla från stofamilj (40)

Kommer dock ej ihåg stammen på dessa.
 
Sv: Stofamilj (40)

sussisus skrev:
Den så kallade blomfamiljen från Sixten Pohl.
Visst är det väl den stofamilj inom halvblodsaveln som har haft överlägset flest hopp/dressyr-hästar? :confused:


vad menar du med lämnat flest hopp/dressyrhästar?? inom svår klass lr?? kvantite eller kvalitée????:crazy:
 
Sv: Stofamilj (40)

Stofamilj 40 Var till sixtens dotter siri strandberg 1988 och köpte Cikoria 1988 då fanns där Rödplister e Roteboldt Iris e Isop Forsythia e Fallör Tallurte e Torboldt Tasette e Torboldt . Det är Lena Storvik utanför Östersund som fött upp de flesta hästar jag läser om hon hade Calla e Chick-Alcazar-Novarro som stamsto en del hästar som kommer up i min järna är Lotus Lavendel Lackviol Lupin Lappljung Lappspira Liguster Alla e Landru xx sedan Fjällbrud Praktnejlika Rödeek Callaminta Calathea Ljung Rododendron Arnica och många många fler. Även Stig Nordqvist Karlsdal hade ett stamsto från Sixten hon har i sin ätt lämnat bland annat Linnea e Utrillo- Dragon som är mor till Löjtnantshjärta fälttävlan och Pelargon svår hopp i USA har själv hennes barnbarn Nigritella och hennes dotter Hortensia har även själv ägt Cinnea som tävlade msv hopp. Jättekul att läsa om stammen . Många av hästarna jag räknat upp har tävlat framgångsrikt i både hopp och dressyr. Glömde den godkände o`den som gick fyrspann var efter Optemist
 
Sv: Stofamilj (40)

Både kvantitet och kvalitet!

Familjen har haft en ovanlig hög procent tävlande medlemmar som nått toppen både inom hoppning och dressyr. Gissar att den endast kanske är slagen av familj 46 vad gäller procent tävlande medlemmar som varit framgångsrika. Skillnaden är att 46 nästan bara producerat hopphästar, kan inte komma på en endaste dressyrhäst i svår klass just nu, men det finns kanske?
 
Sv: Stofamilj (40)

Funderar lite på stammarna du ska få lite fler tävlingshästar
Calypso -81 e Caruso u Rödplister e Roteboldt plasering hopp vet ej hur högt, Cinnea -82 Caruso u Rödplister pl msv hopp, Rododendron e Rockad u Calla - Chick pla msv Hopp Callathea e Ceylon u Calla pla hopp, Tusensköna e Toddhurst xx u Daggkåpa ( helsyster med Dahlia, Orkidee, Duneurte nf) e Drabant pla msv hopp, På Solna ridskola har det stått flera och vet att dessa är tävlade,På färgsidan så är det Dragon som spökar i och med Stig Nordkvist köpte Dahlia Drabant u Edelveiss- Effendi av Sixten och avlade på sina stationshingstar , det är därför det finns mycket efter Herkules Pascal, Kom plötsligt ihåg Citrus ePascal u Helexine e Herkules tävlat minst lätt hopp finns i Östersunds trakten. Synd att inte fler behåller hingstens begynnelsebokstav när de döper fölen då är det lätt att komma ihåg stammen.
 
Sv: Stofamilj (40)

Jag tycker att det är synd att de inte både behåller hingstens begynnelsebokstav och döper hästen till en växt på denna;)
 
Sv: Stofamilj (40)

*KL*

Det är helt otroligt...jag kände Stig. Han hjälpte mig massor med min unghäst när hon var under året.

Jag förstod att han var en kunnig man men...sååå "insyltad":p
Jag kan bara vara glad över att jag fick chansen att lära känna honom.
 
Sv: Stofamilj (40)

Okej...frågor...(det är ju skitcoolt det här...jag har suttit framför datorn hela dagen...skolan...ja, den gör vi nån dag:))

Jag har ju en annan tråd uppe om lämplig hingst till mitt sto.
Görel berättade för mig att hon är från denna stofamilj...40 alltså som vi "pratar" om. Varför har inte min häst och hennes mamma den siffran bakom sina namn?

Och varför är min häst just stofamilj 40? Milda Matilda som är min hästs farmor är stofamilj 26 om jag förstått det hela rätt...är det så att denna "beteckning" alltid följer mammans linje s a s...att eftersom mormorsmor är stofamilj 40 så är även min det?

Det heter ju iofs STOfamilj så det kanske är självklart...men jag måste ju fråga så jag vet säkert..:)

Nu kollade jag lite längre bak och ser att inte alla ston har 40 bakom namnet...varför?
 
Sv: Stofamilj (40)

Är ditt stos mamma stamboksförd så är det en miss att det inte står (40) efter hennes namn, annars så tror jag att det är slarv.

Stofamiljen ärvs från stoet till hennes avkommor, oavsett vilken familj pappan tillhör.
 
Sv: Stofamilj (40)

Det går inte att ändra i det jag skrev:mad: så jag får tillägga här att (40) bör stå efter namnet på din hästs mamma, mormor, mormorsmor etc. De andra stona i stammens familjetillhörighet påverkar inte vilken familj din häst tillhör.
 
Sv: Stofamilj (40)

Ja mamman är, såvitt jag vet, stamboksförd.

Men, om jag nu skaffar ett föl undan min egen...och det blir ett sto...räknas hon till stofamilj 40? Och kan hon då föra den vidare?

Min förhoppning är att kunna få ett stoföl som då får vita papper och om den visar sig lämplig även betäcka den och då kunna få gröna papper.
 
Sv: Stofamilj (40)

Självklart tillhör hon (40) och självklart för hon den vidare! Det spelar ingen roll vem som är pappan för familjetillhörighet går via mamma:)

Det behövs tre led godkända hingstar för gröna papper, d v s ditt sto kan bli mormorsmor till en häst med gröna papper.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 154
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 871
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp