Stofamilj (40)

sussisus

Trådstartare
Den så kallade blomfamiljen från Sixten Pohl.
Visst är det väl den stofamilj inom halvblodsaveln som har haft överlägset flest hopp/dressyr-hästar? :confused:

Jag håller på med ett register över familjen, så om nån minns nån (tävlings)häst... ;)
Ajax vet jag redan om, han kan man inte missa. ;)
Tävlade Rote Boldt?
 
Tja, Corrado WL 919 har du säkert inte heller missat :). Corrados mamma och mormor är tävlade upp till msv hoppning om jag inte minns fel, men du kanske vill ha "kändis" tävlingshästar?
Jag har för mig att Rote Bolt tävlade i hoppning?

Kul med ett register över 40:an!

//Kristin
 
Har visst inte kommit till Corrado än... :o
Vet om hingstarna:
LA Baltic Sun och hans helbror LA Baltic Moon
O'den 580
Magi 619
Uttini 733 - han har ju tävlat i körning. Är väl läromästare nu när han gått i avelspension.

Jag vet att det finns en del ej godkända hingstar i familjen
Isop, Oncidium, Jägermeister.
Isop vet jag inte om han tävlade, men det borde han ha gjort för han ägdes av Ulla Håkanssons man...

Har inte kommit så långt än - 287 hästar inskrivna, varav jag hittat namnet på 217. Har dock inte tänkt på att skriva i vilken gren hästarna eventuellt tävlat i - borde kanske göra det :smirk: (men det blir sååå mycket som ska vara med :crazy:).
Har bara tittat "seriöst" i första stamboken (den från 1938). :smirk:

Sixten Pohl gjorde så (för det mesta i alla fall) att han döpte sina föl med blomnamn och första bokstaven i fölets namn var samma som pappans - t.ex. Jungfrubär 7184 (Corrados mormor) var e Jovial.
De flesta (40)-uppfödarna följer samma mönster, vilket är ganska roligt. :)
 
Jägermeister är inte samma som Jägermeister 882!
Jägermeister 882 var född 1988, brun, Irco Marco - Furioso III. Tillhör stofamilj (16).
"Min" Jägermeister är född 1985, brun, Napoleon - Excellens
 
Ingen annan som känner en blomhäst?
Det finns många därute, det vet jag - så nån här borde vet om nån.
Jag har ju till och med hittat en skäck ( :eek: ) som tillhör familjen (ett sto född 1966).
 
Är Edelweiss (finns väl en 1:a och en 2:a tror jag...?) och Duneurte kanske? Vet inte, de bara poppade upp i minnet sådär när jag hörde frågan...

Förresten, finns det inte en "bloomfamilj" inom fullblodsavlen också? Bloomerforce, Bloomeraire, etc.
 
Den familjen heter ju "bara" Bloom. :smirk:
Jo, Duneurte tävlade i alla fall.
Såg i senaste Ridsport bild på skimmelhingsten Stonefire, han tillhör familjen. Han har ju visserligen inget blomnamn ( :mad: ), men blir nog en bra tävlingshäst när han blir stor. :)
Han kom ju trea i Breeder's Trophy-finalen (dressyr) för 5-åringar!
 
Aha, ännu en missad häst! Tackar. :bow:
Fick reda på att han dessutom hette Jordgubbe innan Flyinge köpte honom. De skulle ha behållt namnet. :D
Ja, ja har man en mamma som heter Jordrök så... ;)
 
Det verkar som jag smittat andra. :devil:
Skämt åsido (som det så fint heter :smirk:) jag tackar för hjälpen! :bow:
Den sidan är dock redan hittad, och gav mig lite mer namn+info.

Ja, Elymus är en blomma - morbror till Kadett och systerson till bl.a. Ajax och Rote Boldt.
 
Några tävlingshästar:

REX f45 eTirpitz uEfrosyne 3043 - svår H
NATTSKATTA 5055 - svår H
CAMBRIA 17114 - msv H
KULLATÖSEN f90 eIrco Mena uCambria - svår H
CATCH THE STAR f91 eRobin Z uDisa 13993 (som väl också gick F) - svår F
BEACH STAR f92 eBeach Boy uDisa - svår F
ELYMUS - svår D
AJAX - svår H och D
JUNGFRULIN (helsyster t Ajax) - svår H
YAKI LEE 16493 - msv H
CORRADO WL 919 - svår D
ROTE BOLDT 425 - jag har uppgift om att han startade svår H
ESKAPAD 5934 - svår H
ESQUIRE f63 eGaspari uEskapad - svår H
ELOUISE 11238 - msv H
ESTER ZETA f88 eRobin Z uElouise - svår H
FAQ f46 eTokajer uEdelweiss 3042 - svår H
ORCHIDEE 6983 - svår H, hon är väl mor till svårklasshoppare också?
ORIENT I f57 eJovial uEdelweiss 3042 - svår H
LA BALTIC SUN har väl gått svår D?
CHEROKEE f92 eChirac uPandora 16911 - har väl gått minst msv D, exporterad

Ja, det var de jag hade uppskrivna, finns ju många fler... :)

Mvh Cissi
 
:bow:
Jag har ju hittat många i din lista, Cissi, men inte svårighetsgraden på deras tävlingsmeriter.

Orchidé 6933 heter hon tydligen, men ja hon är mamma till Orchis Boy, Grey Orchid och Orchis Pretender.
Just nu vet jag bara att de tre var "framstående prishoppningshästar" (står så i stamboken om åtminstone GO o OP, har läst nån annanstans att OB hoppade).
 
Cannabis (f -96 tror jag), brunt sto e: Chapman u: Jordwiva - Judex xx. Gångartsdiplom som 3-åring. Har en fin 3-årshingst som visades på förberedande i höstas (-02) med goda vitsord, tror att han kanske kommer med på bruksprovet i vår. Heter Lennart Ljung, e: Lavirco.
 
"Charmigt", eller hur? Har visst att göra med någon bekant till uppfödarna (fam Richthoff som nu även äger Cannabis igen). Hade bara hört namnet "Ljung" tills dess jag såg hans namn bland listorna efter förra höstens förberedande hingstvisning.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 122
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp