Stofamilj F.2

Bapelsin

Trådstartare
Inspirerad av de fantastiska svaren i tråden om stofamilj 62 gör jag som @Görel föreslår och startar en egen tråd.

Vad finns det att säga om stofamilj 2?
 
Det finns nog väldigt mycket att skriva om den familjen :) Stofamiljen går tillbaka på ett hannoveransto Spinda som Flyinge importerade i samma veva som stoet i den tidigare tråden, i början på 1920-talet, och var dräktig när hon kom till Sverige tror jag. Ett sto Flyinge satsade på och de behöll i princip alla stoföl själv för avel och även många i nästa generation. Familjen är stor med många kända hästar.
 
Jag ändrar rubriken :)

På 1920-talet när Flyinge skulle bygga upp sitt stuteri igen importerade man flera ston, främst hannoveranare, och köpte in några svenskfödda. Några av dem blev så utbredda att de numrerades som stofamiljer. På Flyinge uppstod egentligen sju stofamiljer men eftersom den ena stammade från ett svenskfött sto Zaida och det fanns en mindre gren utanför Flyinge fick den nummer (1). De sex Flyingelinjerna fick alla nummer med F. framför.

Det mest framstående stoet som importerades var Spinda 1866. Hon var född 1918 e Schwabenstreich u Kadmeija e Khedive u Klarata e Kinos u Nostena e Noster - Vogel II - Wardermarske xx - >Y.Boradil - Torraldo och importerades dräktig med Celle-hingsten Althof vilket resulterade i stoet Dina 2212 som idag är stammor till den största grenen av familjen. Döttrarna Ella född 1926 e Schwabliso och Fanny född 1927 e Tribun bildade varsin mycket mindre linje.

Hingsten Feliciano 823 kom från Fanny-linjen men jag har dålig koll på om det finns kvar några andra representanter för linjen.

Ella-linjen finns kvar i alla fall i en gren hos uppfödaren Per-Christer Bengtsson via Minna Teldes (numera exporterade) Isac.

Dina-linjen är den absolut största stolinjen i Sverige.

Min dator krånglar, återkommer med mer
 
Orkar inte knappa allt m mobilen men kan fota.
Spinda i stamboken, till höger ser man Zaida (1)
A0D9B91C-140A-409D-8DD2-BB9197F53894.jpeg
 

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
786
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 492
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: Tulle_2022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp