Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Stofamiljer

S

Sophie

Finns det något allmänt sätt man brukar skriva stofamiljer på? Brukar man ställa upp de på något vis eller gör man aldrig sådant?

C

Cillavan

Om du menar inom halvblod så brukar man sätta ut stofamiljens nummer inom parentes efter namnet på stoet, tex Ramona (36). Ibland står det F och 1-6 och det är Flyinges stofamiljer. De andra stofamiljerna numreras 1-50 har jag för mig. En del stofamiljer uppkallas efter stamstoet. Tex stofamilj 36 som vi har ovan kallas Amuratha-familjen. Ibland kan man även uppkalla familjen efter ursprungsgården, tex Widtsköfvle-stammen (kommer dock inte ihåg vilket nummer denna har).
Jag vet att det finns de som har gjort stamträd på stofamiljerna, men det finns nog inga officiella sådana att tillgå. Men det ska komma ut en bok om svenska halvblodens stofamiljer av en tjej som brukade vara här på Buke mycket förut. Vi får väl se när den kommer.

S

Sophie

Jo jag vet hur hon brukar lägga upp de stammarna. Men om jag nu skulle vilja lägga ut en stostam så skulle jag vilja veta om det finns något system som brukar användas, jag vill inte kopiera någon annans system som hon kanske har hittat på själv, det är det som är problemet. Så därför undrar jag om det finns något system som är "allmänt känt" eller om jag måste försöka att hitta på något eget sätt. Vilket kanske inte är det lättaste att få det snyggt och smidigt :)

hej, med detta ämnet..
ville jag fråga om just detta med stofamiljer.
tillhör alla ston en familj?
var i kontakt med en häst som ägaren fött upp själv, och dens mammor oxå rätt långt tillbaka i tiden. han sa att hon tillhörde en stostam. hur vet man det?
mamman heter ursa stofamilj (47)
nån som vet var den uppstod?
hur uppstår en stofamilj och vem bedömer det?
/jenny

Görel

Moderator
Alla ston tillhör inte en stofamilj!

En stofamilj uppstår när ett sto får flera döttrar i aveln, som i sin tur får flera döttrar som i sin tur får flera döttrar.

Det finns en bok från 70 talet som heter "Våra stofamiljer" där alla stofamiljerna och dess ursprung är noga beskrivna.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6328 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Avel Sitter i sista minut med möderneinformation om min treåring som jag ska visa i helgen. Hittar inte riktigt att han hör hemma i någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 069
Avel Inspirerad av de fantastiska svaren i tråden om stofamilj 62 gör jag som @Görel föreslår och startar en egen tråd. Vad finns det att...
Svar
11
· Visningar
1 377
Samhälle Jag tillhör dom som aldrig ställer privata frågor till nya människor men har märkt att en del frågar vad man jobbar med första gången...
11 12 13
Svar
247
· Visningar
13 710
Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar