Stoföl och hingstföl tillsammans.

Kassiopeja

Trådstartare
Hur länge kan stoföl och hingstföl gå ihop utan risk för oönskade avkommor? Jag och min kompis har båda fått föl i år. Hon ett stoföl och jag ett hingstföl. Jag har möjligheten att få ställa mitt hingstföl hos min kompis efter avvänjningen. Fölen skulle då gå tillsammans med kompisens väldans trevlige, genomsnälle valack. Han är redan en perfekt lekfarbror/uppfostrare till hennes fölis, så det borde funka alldeles utmärkt. Om de kan gå tillsammans vore det en idealisk lösning för mig som annars bara har mamman och ett äldresto (som också har fått föl) hemma.
Frågan är nu bara från vilken ålder som stoföl riskerar att bli dräktiga? Hingstungen ska kastreras så tidigt som kan tänkas vara lämpligt och vi undrar främst om de kan gå tillsammans till nästa betessläpp? Båda fölen är födda i maj (rätta mig om jag har fel, Alex?) och båda är arabföl (om det nu har någon betydelse?).
 
Jag skulle nog inte rekommendera att ha dem ihop ända tills betessläppet...
Vet ett större travstuteri som har alla föl tillsammans så länge, MEN de sprutar också ALLA stofölen mot dräktighet när de delar på dem. Och i maj, det år jag var där, var stona brunstiga och hingstungarna betäckte för glatta livet...

Jag hade halvblodsföl av olika kön tillsammans till i mars ungefär, när det senast begav sig. Och det kändes DÅ som att DET var på gränsen till för länge.
Nu skiljer jag bort hingstungarna från stoflocken vid installningen på hösten (november), så får hingstfölet/-n gå i den övriga hingstflocken över vintern.

Skulle jag ha fölen ihop så skulle jag nog dela dem åtminstone senast nyår...
 
Det är ju väldigt 'individuellt' hur tidigt de blir könsmogna.. de små 'barna', men jag har nog haft mycket tur med mina som gått tillsammans nästan ända till Feb-Mars (om de fötts ca April-Maj)! Har själv araber, och de flesta ston har inte visat brunst förrän 'runt 1-årsåldern' fast oftast senare, medans viss hingstar börjat 'klättra' redan vid 8-10 mån. ålder, mest på hingstkompisarna.. o mest på lek!
Skulle nog rekommendera att kastrera (om det går)
senast i slutet av Jan - början av Feb, men hålla 'stenhård koll på stoet innan, ifall hon kommer i tidig fertilitet!
Vet ej om det har hänt något sto under 1-år att bli dräktig?? Ve o fasa :o!!!

Mvh
Bia
 
Jag vet ett sto som blev dräktigt när hon var 10 månader gammal, hingsten var lika gammal.. Jag hade INTE haft fölen ihop!!!!
 
Har också hört att man helst ska vänta med att kastrera hingstföl tills de åtminstone är 1 år... Någon som har någon kommentar om det? :confused:
 
Och förutom att småmärrarna får en bökig hingst på ryggen i ett kör så finns det ju risk att att lillen blir sparkad.
Och förutom det så kan lillen bli helsnurrig innan ett år.

Fattar heller inte att man kan ha dom små blandade så där, men vet att en av dom största travstuterierna har på det sättet.

Näää, vi har skilda lösdriftar och chansar inte.
Efter nyår så ökar riskerna mer och mer.

AM
 
Min 'gamla' veterinär (på 80-talet) som också själv var uppfödare, kastrerade vissa av sina egna (de som hade 2 'kulor') redan på hösten samma år de fötts!

Han tjatade mkt på mig då... att, varför vänta till 1/1½/2 års ålder om de ändå skall (och kan) kastreras tidigare, hans ungar klarade ju detta 'alldeles utmärkt'.. ingen skillnad på dom i tillväxt/exteriör/temp. mm, jämfört med äldre kastr. då de blivit vuxna!!??

Jag ville inte lita till 100% på *hans rön*, behåller alla mina hingstar *som hingstar* så länge det går, dessutom.. tänk om just min uppfödning *kan bli* avelshingst, varför avlar jag annars.. faktiskt inte bara för att få en massa ston & valacker, hingstar måste ju också fram!!!

Sååå.. slutsatsen är: Det går alldeles utmärkt att kastrera en hingst redan efter 6 -7 -8 månaders ålder, enligt den veterinären (har däremot ingen egen erfarenhet av det!!)

Mvh
Bia
 
Jag blev "tvungen" att snöpa min vid 10 mån ålder, pga praktiska skäl samt en extremt hingstig unghäst. Han är 1½ idag och jättetrevlig. Hur/om han utvecklas annorlunda pga av kastreringen är för tidigt att säga, men skulle inte tro det.
 
Jag pratade med veterinären just om detta . För jag har bara mamman och en skettis vallak.
Han sa att en ettårig hingst inte kan göra stot dräktigt.
Det brukar inte bli något sa han . :banana:
 
STOPP STOPP STOPP...jag vet ettårshingstar som gjort mer än ett sto dräktigt (äldre ston, inte jämngamla). Mer än en ridskola eller annat större stall har hastigt och lustit fått föl efter att ha haft hästarna på bete med unghingstar.

Så din veterinär har FEL. Sen kanske det är vanligare att det INTE blir något än att det blir något, men jag vet tillräckligt många fall där det blivit föl för att våga.

Och det var därför jag poängterade att jag (och Jessica) undrade hur det är med föl + föl. Att unghingstar kan göra ÄLDRE stin dräktiga är ett välkänt fenomen, men jag har inte hört något 1-årigt sto som blivit dräktigt.
 
Mollys Mysterys pappa var bara ett år när han tillverkade henne ihop med en tvåårsmärr.
Så din veterinär är ute och cyklar.

AM
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 372
Senast: Cornelia
·
Avel Jag har en fundering och det är när ni bruka dela på sto och hingstföl?? Jag har nämligen bara ett sto och ett hingstföl och jag skulle...
Svar
14
· Visningar
6 383
Hästhantering Mitt russto går i väntans tider, innan hon skickades på betäckning gick hon med sin kompis; min andra häst som är en travare. De kommer...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: mackan
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 625
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp