kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Ni som har eller haft stoföl. Hur har ni stallat upp dom vid 0-3års åldern? Svårt att hitta lösdriftsplats med jämnåriga tycker jag jämfört med hingst.
Ska eventuellt köpa en och ta hem i nov, beroende på om jag hittar en bra lösning,

Vart gjorde ni av dom?
Nuvarande stall har inga jämnåriga dock bra lösdrift överlag.
 
Lösdrift/bete i flock med minst en jämnårig fram till 2,5 års ålder. Nån har inte haft jämnårig kompis efter betet som 1 åring och fram till betet som 2 åring.
 
Lösdrift. Den ena tio mil ifrån mig, den andra tjugo mil. Långt för mig att åka men det viktigaste var att de mådde bra. Tog hem dem våren när de var två.
 
Lösdrift, åkte ut en eller ett par gånger per vecka för lite pyssel och för att titta till henne. Kördes in som 2-åring och reds in som 3-åring. Van med både box och lösdrift mer går i huvudsak fortfarande på lösdrift.
 
Hej!
Ni som har eller haft stoföl. Hur har ni stallat upp dom vid 0-3års åldern? Svårt att hitta lösdriftsplats med jämnåriga tycker jag jämfört med hingst.
Ska eventuellt köpa en och ta hem i nov, beroende på om jag hittar en bra lösning,

Vart gjorde ni av dom?
Nuvarande stall har inga jämnåriga dock bra lösdrift överlag.

Jag gör ingen större skillnad på om hingst eller stoföl. Första året har det hänt (tex i år) att jag haft hingst och sto tillsammans men hingstar leker ofta mkt hårdare tycker jag så jag föredrar egentligen att inte ha hingst och sto ihop och givetvis inte när de börjar närma sig att bli könsmogna.

De som trivs och funkar på lösdrift går på lösdrift och de som inte funkar med lösdrift står på box på nätterna med lång utevistelse. Det har inte varit någon som helst skillnad på dem. Alla har inte haft jämnårig kompis heller utan ibland har det tex varit en 2 åring med 4 st 3 åringar osv. Funkat jättebra på alla sätt och vis.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 921
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 236
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp