Asa_S

Trådstartare
Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt ihop dem igen (de gick tillsammans från augusti till maj) men jag har lite funderingar som jag önskar lite input på. Det jag vet är att stoet fått ett föl som yngre, hon är nu 13 år. Hon är 175 cm hög och hingsten ponny så när vi betäckte gjorde vi det med höjdskillnad men troligtvis för sent i brunsten, hon var nyinköpt vid tillfället. Hingsten var 2 och kanske inte tillräckligt gammal heller, och i hagen sedan har han knappast nått upp.

Nu till mina tankegångar: jag har tittat på dem i hagen vid utsläpp varje morgon och han springer alltid fram till henne med fart och ljud men för det mesta väjer han av sista metrarna och ställer sig vid en egen hög och sedan har de stått lugnt och ätit. Med jämna mellanrum har hon låtit honom klättra men utan det pinkande hon visade upp vid betäckningsbrunsten, detta klättrande har aldrig förekommit medan hon haft mat att äta utan jag har bara sett det på eftermiddagarna. Han når alltså inte upp vid dessa tillfällen och det har handlat om en eftermiddag varje gång, inte flera dagar i rad som vid betäckningen. I maj hade hon en eftermiddag när hon pinkade också men alltså inte före dess. För mig känns det en smula märkligt med ett sto som aldrig är brunstigt på morgonen, är detta en indikation på att hon behöver undersökas?

Jag gissar att ni kommer att svara ja på ovanstående, och då kommer nästa problem. Hon är triangelmärkt och livrädd för transporten men går förstås att transportera om de måste göras. Vid rektalundersökningen hemma blev det uppenbart att hon är ännu räddare för veterinärer, den kvinnliga veterinären fick först inte ens nudda henne på halsen, hon satte sig i ren skräck och försökt kasta sig bakåt vilket inte gick eftersom jag höll i huvudet och vi var i boxen. Efter en stund gick det men jag fick tempa henne och vi kunde också rektalundersöka henne men stackarn var någonstans mellan piaff och skräckslaget stillastående hela tiden med mig och dottern på var sin sida om flanken hållandes i var sitt grimskaft i repgrimma, veterinären stod utanför den delbara boxdörren. Jag har ingen aning om vad som kan ha föranlett detta men jag kan enkelt föreställa mig ett scenario där hon river hela stället i ren skräck om vi åker till stationen redan när de försöker sedera henne.

Stationen har bärbar ul men räcker det med det? Vilka andra undersökningar kan man ens göra hemma? Och riskerar jag något mer än tidigare genom att låta dem nu gå tillsammans igen?

Att hon inte var dräktig är inte helt oväntat även om jag med tanke på hennes ointresse för hingsten ändå hade räknat med ett föl, men jag skulle gärna vilja ha en avkomma innan jag kastrerar hingsten och hennes reaktioner igår var inget jag öht hade föreställt mig, därför är jag än så länge i ett något förvirrat stadium. Jag vill i den mån det går undvika att behöva försätta någon i en riskabel situation. Vad har jag att välja på nu?
 
Jag skulle inte vilja avla på ett sto som är sådan som du beskriver... Att ha ett dräktigt sto som är paniskt rädd för veterinärer låter inte roligt. Man vill ju gärna t.ex. göra UL för att kolla efter tvillingar, vaccinera stoet under dräktigheten, samt ha möjlighet till att låta veterinären kolla och evt. ta hand om fölet om det behövs... Alla dessa saker kommer att bli oerhört stressigt för stoet, och du riskerar ju att hon kastar om hon blir så stressad medans hon är dräktig. Mycket troligt kommer hon hellre inte att acceptera att en veterinär tar hand om hennes föl, och vad om något går fel så att veterinär behövs under födselen....?

Så om det vore jag så skulle jag skilja sto och hingst och inte ha dom tilsammans mer innan hingsten är kastrerad.
 
Stoet är tidigare tävlad i hoppning så jag utgår ifrån att hon då både vaccinerades och transporterades regelbundet och jag gissar därför att hennes reaktioner snarare har att göra med saker som hänt efter avslutad karriär. Dessutom kom veterinären från en ladugård och luktade ko och jag har inte varit i närheten av några kor med henne så jag har ingen aning om heller hur mycket hennes reaktioner har med det att göra. Till viss del misstänker jag också att hon inte riktigt är den häst som mår bäst av vila, men nu är hon ju triangelmärkt av en anledning så det finns inte så mycket jag kan göra åt den saken :).
 
Jag har idag pratat med veterinären igen och hon verkade inte lika bekymrad över stoets beteende utan påpekade mycket riktigt att rektalundersökningen trots allt gick bra att utföra utan sedering och tvångsspilta fast det var första gången för stoet, och efter det samtalet och en del funderande åt alla möjliga olika håll så har jag nu bestämt mig för att gå vidare och ul:a stoet för att se status på livmoder hur som helst. Att föda ett oanvändbart sto tomt ytterligare en vinter känns som ett alternativ jag isåfall vill fatta på informerad grund, speciellt som det verkar som om en höskörd i år mer eller mindre har regnat bort. Tack för input.
 
Låter vettigt att kolla status på livmoder och äggstockar.
Hingstens beteende låter som typiskt unghingst; han kan inte läsa av stoet riktigt och vet inte hur han ska bete sig. Kan ni ha dem i varsin hage ett tag, och när ni ser att stoet är brunstigt på allvar, då prova att betäcka vid hand? Först låta dem stå i stallet i varsin box och teasa varandra, och sedan betäcka.
 

Liknande trådar

Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 067
Senast: Nafayette
·
Foder & Strö Hej! Behöver lite hjälp av kunniga häst människor. Ska försöka göra en lång historia kort, jag köpte ett islandshäst sto för 3 år sen...
Svar
6
· Visningar
1 813
T
Hästvård HejHej!! För ca 2 veckor sen så köpte jag tillbaka min islandshäst som varit hos en seriös uppfödare i ett år ca. Hon betäcker sin...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: tinkewink
·
C
Avel Imorgon ska jag åka till veterinären och kolla stoet jag betäckt i somras. Hon är e Master ue Stanford med Chagall i tredje led...
Svar
10
· Visningar
1 142
Senast: Camaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp