Stolpar längd?

mars

Trådstartare
Vad köper ni för längd på stolpar? Som ska vara lämpliga till 3 eltrådar. 175,180,250 cm? Eller annan längd?
Vilken grovlek gillar ni bäst?
 
Hur många trådar du ska ha spelar väl mindre roll, det viktiga är vilken höljd du vill ha dem på.

De stolpar jag brukar köpa är runt 180 cm och det funkar bra till mitt staket där översta tråden är 120 cm. (jag har 5 trådar, för övrigt...)
 
Jag brukar köra med 175 cm stolpar till mina hästar, staketen blir då ca 125-130 hög. Ska tillägga att vi har max 10 cm snö här så det spelar inte in.

Köpte 250 cm stolp till hingststaket en gång, men det blev överkurs... Brukar istället använda förlängerisolatorer på de vanliga stolparna.
 
Jag har två trådar på ca 55 respektive 110 cm. Köper jag nya stolpar brukar jag köpa de som är 180*8 cm, tycker det är rätt lagom, man trycker ner dem en halvmeter i backen så har man 130 cm kvar att spänna upp trådar på. Sedan har jag en del gammal stolp i en bod som jag använder vid behov och där är det ganska varierande längd. Egentligen räcker det nog med 6 cm-stolp, de ska ju bara hålla upp tråden, men det ser lite rejälare ut med 8.
 
Hur många trådar du ska ha spelar väl mindre roll, det viktiga är vilken höljd du vill ha dem på.

De stolpar jag brukar köpa är runt 180 cm och det funkar bra till mitt staket där översta tråden är 120 cm. (jag har 5 trådar, för övrigt...)
Jo anser det va relevant att upplysa om det för lättare att ge vettiga råd då. Kunde ju likaväl snackat stolp till att ha 4 rader trästaket.
 
De flesta vi köper är 180X8 men köper kraftigare till hörn och grindar, där har minst 2 m på längden och minst 10 cm på bredden. På mer utsatt ställen har vi grövre.
Nu har vi väldigt långa staket med tre trådar, det handlar mil när man mäter längden.
Tror att viktigaste när det gäller längden på stolpen är hur marken är och vilken utrustningen man har för att få ner den. Har man mycket sten och bara en slägga är det fruktansvärt jobbigt med långa stolpar. Är det stenfritt och man har tillgång till en lastmaskin att trycka med är hur lätt som helst. Nästan så lätt att man kan behöva lite längre stolpar om man inte är van, så man inte får ner dom för långt.
 
Vi trycker ner med maskin och vill ha långa stolpar så 180X8 tycker jag blir hållbart och bra. Vi har ”båge” över stolparna för dubbelstaket mellan hagar och då kan du få upp det på 130 + med översta tråden vilket blir rejält och bra för större hästar.
 
Vi har 80*2500 förutom i grindar och hörn där vi har 80*3000. Trycker ner med maskin och under barmarksperiod sitter trådarna på ca 700-1100-1700. Har rätt mkt snö på vintern och nedersta tråden nu sitter strax ovanför snön.
 
Kommer inte ihåg riktigt men ca 1800 förutom hörnstolparna som är längre, har borr på traktorn.
Det viktiga är ju att ha bra stolpar där det är en vinkel på hagen då det är där belastningen är och övriga stolpar bara håller upp tråden.
 
Vi trycker ner med maskin och vill ha långa stolpar så 180X8 tycker jag blir hållbart och bra. Vi har ”båge” över stolparna för dubbelstaket mellan hagar och då kan du få upp det på 130 + med översta tråden vilket blir rejält och bra för större hästar.
Hur menar du?
 

Slarvigt skrivet /förklarat av mig. Jag menar avdelare som går ”som ett V” som gör att du får dubbelstaket med två trådar i bredd överst, så hästarna inte kan nå varandra eller fastna i staketet om de vevar med frambenen, samtidigt som du bara har vanlig enkelradig stolp.
 
Slarvigt skrivet /förklarat av mig. Jag menar avdelare som går ”som ett V” som gör att du får dubbelstaket med två trådar i bredd överst, så hästarna inte kan nå varandra eller fastna i staketet om de vevar med frambenen, samtidigt som du bara har vanlig enkelradig stolp.
Ah ok. Ja det är smart! :)
(Tänkte att jag kanske hade missat någon ny grej.)
 
Slarvigt skrivet /förklarat av mig. Jag menar avdelare som går ”som ett V” som gör att du får dubbelstaket med två trådar i bredd överst, så hästarna inte kan nå varandra eller fastna i staketet om de vevar med frambenen, samtidigt som du bara har vanlig enkelradig stolp.
Har ni gjort ett V själva eller köpt färdiga stolpar?
Skulle gärna se bild :)
 
Har ni gjort ett V själva eller köpt färdiga stolpar?
Skulle gärna se bild :)

Vi gör egna . Har någon bild nånstans men väldigt väldigt länge sen jag fotade staket 😅 kan försöka hitta den . Men oavsett är det inte så unikt eller komplicerat.

Det är en stadig tvärbräda (måste vara stadig och bred liksom stolpen ) som skruvas i stolpen och sen som stöd för den har man i ”ett V” under i form av tvärbrädor som hindrar att den bärande brädan blir ostadig.

Blir väldigt tåligt och ffa säkra staket mellan hagarna 👍 Inte ovanligt och många gör så 😄
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 178
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 550
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 600
Senast: Johannna1
·
Kläder & Bli fin Jag har i ett svagt ögonblick bokat frisör på måndag. Det var länge sen jag klippte mig, säkert 8-9 månader sen.. Jag gillar inte att gå...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp