Stolpar på berg

TomasN

Trådstartare
Hur gör ni när ni sätter fast stängselstolpar i berg? Vem säljer bra produkter till detta?
 
Tipps du kan juta stolpen i ett bildäck så är de flyttbara tunga dock! Men de kan ju vara nått?
 
Jag skulle borra ned dem i berget, med en bergborrmaskin eller en hilti
 
Jag använder 2 tekniker.

1. Fot a'la hinderstöd med några stenar på. Bygger man foten tryckimpregnerat virke, så håller det jättelänge.

2. Borrhål och stolpe/pinne av fjäderstål.
Fungerar också bra jättelänge.

Båda dessa lösningar är nu 11 år gamla och ser ut att hålla lika länge till.
Galvad trallskruv är bra.

Jag skulle vilja prova borrhål och glasfiberstolpe nästa gång.
 
Mitt mål är att kunna fästa trästolpar i järndubbar som fästs i berget. Jag har hittat gamla järndubbar på ett ställe och jag gissar på att de är 50-100 år gamla. Stolparna var sen länge borta men det var bara att fästa nya stolpar igen! Så det verkar vara en lösning som håller.

På vissa ställen där man har raksträckor så kan man ju sträcka tråden hårt och sen låta stolparna mellan hållas uppe av tråden.

Jag är tacksam för alla tips!
 
Det finns s.k. stolpskor att köpa.

Såväl Järnhandeln som Odal/Granngården hade det då det då det var aktuellt för min del.

Sen är det bara att fixa ett bergborr ;)
 
Grannen har använt stolpskor till sitt stängsel. Borrat hål i berget först och sedan gjutit fast stolpskorna. Skruvat fast stolparna med trallskruv.

Har också en bit som varit bete en gång i tiden där en del är berg i dagen. Funderar på att göra som grannen då. Tyvärr ligger det även en stor sophög (tomburkar) :crazy: på det aktuella området så det behöver göras något åt först. .
 
Mitt mål är att kunna fästa trästolpar i järndubbar som fästs i berget.
Det låter bra, men jag har ingen erfarenhet av sådant.

Jag har hittat gamla järndubbar på ett ställe och jag gissar på att de är 50-100 år gamla.
Ball, men då så är det väl bara gammalt vanligt "blötjärn"/"Bonnjärn" så det går väl att banka ned i princip vad som helst i hålen. Om 50-100 år så behöver du nog inte bekymra dig om hållbarheten längre.
 
Du jag kom på en sak.

Man kan ju göra som när man fäster ringar i berget till att göra fast båtar i.
Då så värmer man järnet i en ärsa/äscha/äsh hur stavas det, varmsmider i alla fall ned järnet i hålet i berget.
Då så sitter det som berg, ja, eller vad man skall säga.
 
Du kan såga upp dubben en bit och ha en metallkil i Och slå med ett knoster/slägga, då blir det en förankring i berget.
 
Kan du borra hål i berget så finns det gjutmassa som består av svavel.
har gjort detta för flaggstång , borra hål och sätt ned vad som behövs i hålet tex. gängad stång eller stolpskor , sen är det bara värma upp svavelpulvret i ett kärl till en flytande massa och hälla ned i hålet runt det som du har där.
När det har stelnat så sitter det som fasiken..

// xeexex
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad gör man om man blir utbränd av omständigheter kring sin häst och bästa vän? Vad gör man när man inte vill vakna till nästa dag då...
Svar
5
· Visningar
1 112
Senast: Squie
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
401
Senast: Fideli
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 651
Senast: Badtz Maru
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 914
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp