Stolpdiameter

Nordstjernan

Trådstartare
Är i färd med att beställa stolpar till ny sommarhage. Har hittills haft 10 cm diameter på allt men funderar på att gå ner till 8 cm. 6 cm känns lite för smalt. Men kanske snålheten bedrar visheten om man vill ha det stabilt? Kanske man borde ta 10 cm ändå... Vad brukar ni ta? Det ska bli 3 rader, eltråd. Unghästar kommer att gå där.
Hur har ni fått ner stolparna? Förra 70 stolparna vi satte ner hyrde vi jordborr för, tog två arbetsdagar.... Och ont av vibrationerna och risk att slå av tumligament...
 
det är ju beroende på hur högt du ska ha ditt staket, men jag tycker 8 är tillräckligt grovt till 1,20staket.

Jag håller med om att 6 stolparna är för smala, jag använder mest 8 stolpar- tycker de är lagom för min del, i hörn och där hagen svänger och det är extra belastning och vid grindhål eller om det är väldigt mjukt i marken är 10 stolparna bra att ha.
 
8 cm räcker tycker jag.
Vi brukar trycka ner stolparna med lastaren på traktorn. Spett och slägga om det är enstaka stolpar. När vi skulle få ner 70mmx70mm (fyrkantiga) så hyrde vi jordborr.

Tips: Stolpen vi har nu är A-staketets plaststolp (finns i vitt och svart) + tre rader elrep. Dessa har varit lätta att få ner (i sandjord) och nu har de stått i 8 år utan att vi har behövt göra något annat än att sträcka elrepet ett par ggr. Elrepet fungerar också fortf (10 mm, UV-beständigt). Rekommenderas!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 218
Senast: Karamello30
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 019
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 207
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp