Stolt över mig själv stod upp för mobbad

Anonymitet122

Trådstartare
Väljer att använda anonymt nick på grund av känsligt läge och jag vill inte att det ska kunna kopplas till den stad jag bor i då jag inte är jätteanonym på buke.

. Idag stod jag upp för en arbetskamrat som blir mobbad av andra på jobbet. Jag stöttade hen och vi pratade båda med chefen om situationen.

Själv har jag varit varit gravt mobbad under min skoltid. Har svurit på att jag aldrig ska låta någon sån situation gå obemärkt. Jag ska göra det som INGEN gjorde för mig under mina skolår inte ens lärarna valde att se. Har alltid undrat vad lärarna trodde när de såg att jag blev slagen av två och fasthållen av två andra och resten av klassen stod runt omkring mig och skrattade och hejade på. Att jag var där frivilligt?

Jag ska finnas där jag ska stå upp för den personen och jag ska göra det jag kan. Jag är glad att jag orkade och vågade när det kom till skarpt läge för sånt här ska aldrig få förekomma i något sammanhang jag finns i. Ingen ska behöva bli utsatt. Ingen.
 
Väljer att använda anonymt nick på grund av känsligt läge och jag vill inte att det ska kunna kopplas till den stad jag bor i då jag inte är jätteanonym på buke.

. Idag stod jag upp för en arbetskamrat som blir mobbad av andra på jobbet. Jag stöttade hen och vi pratade båda med chefen om situationen.

Själv har jag varit varit gravt mobbad under min skoltid. Har svurit på att jag aldrig ska låta någon sån situation gå obemärkt. Jag ska göra det som INGEN gjorde för mig under mina skolår inte ens lärarna valde att se. Har alltid undrat vad lärarna trodde när de såg att jag blev slagen av två och fasthållen av två andra och resten av klassen stod runt omkring mig och skrattade och hejade på. Att jag var där frivilligt?

Jag ska finnas där jag ska stå upp för den personen och jag ska göra det jag kan. Jag är glad att jag orkade och vågade när det kom till skarpt läge för sånt här ska aldrig få förekomma i något sammanhang jag finns i. Ingen ska behöva bli utsatt. Ingen.
Grymt bra jobbat!!! Medmänskligheten - onskan: 1-0 ❤
 
Bra gjort.

Under skolloven har vi ungdomar som jobbar på mitt jobb (bensinstation med biluthyrning samt mycket fiske- och turism i vårt sortiment).

Märkte att en ny kille, 13 år, sprang undan när tre andra grabbar i samma ålder kom in i butiken för att kolla på fiskeprylar.

När de gått igen letade jag upp killen och fråga och då berättade han att dom grabbarna mobbar honom på färjan till och från skolan på fastlandet.

2 timmar senare kommer grabbarna in igen. Nu kan inte min nya unga kollega gömma sig då han var i klret med dammsugning.

Grabbarna ser honom och börjar på ett "skämtsamt" vis ropa ut hans namn över butiken.

Då gick jag fram till dom och sa att här inne arbetar han och jag tänker inte acceptera mobbning här inne. Här inne behandlar ni honom och all personal och andra kunder med respekt eller så kommer jag se till att ni blir bannade härifrån!

Dom försökte säga nåt men jag avbröt dom och sa Är det förstått?!

Ja sa dom och strosade lite till i butiken, köpte nåt godis och gick...


Nu vet jag inte om detta hjälpte eller skälpte killen i det långa loppet och på färjan i fortsättningen. Men när han jobbar vill jag att han ska känna sig trygg.
 
Bra gjort.

Under skolloven har vi ungdomar som jobbar på mitt jobb (bensinstation med biluthyrning samt mycket fiske- och turism i vårt sortiment).

Märkte att en ny kille, 13 år, sprang undan när tre andra grabbar i samma ålder kom in i butiken för att kolla på fiskeprylar.

När de gått igen letade jag upp killen och fråga och då berättade han att dom grabbarna mobbar honom på färjan till och från skolan på fastlandet.

2 timmar senare kommer grabbarna in igen. Nu kan inte min nya unga kollega gömma sig då han var i klret med dammsugning.

Grabbarna ser honom och börjar på ett "skämtsamt" vis ropa ut hans namn över butiken.

Då gick jag fram till dom och sa att här inne arbetar han och jag tänker inte acceptera mobbning här inne. Här inne behandlar ni honom och all personal och andra kunder med respekt eller så kommer jag se till att ni blir bannade härifrån!

Dom försökte säga nåt men jag avbröt dom och sa Är det förstått?!

Ja sa dom och strosade lite till i butiken, köpte nåt godis och gick...


Nu vet jag inte om detta hjälpte eller skälpte killen i det långa loppet och på färjan i fortsättningen. Men när han jobbar vill jag att han ska känna sig trygg.
Oavsett hur just din markering hjälper på lång sikt så tror jag att det viktigaste är en utsatt person får att se att någon bryr sig, reagerar och står upp för en. Det sätter sig i hjärtat.
Bra gjort!
 
Tack för svaren det värmer i hjärtat att ni tyckte jag gjorde rätt. Bra gjort av dig @Seabaz önskar verkligen att det fanns fler vuxna som säger ifrån och visar civilkurage, det behövs verkligen särskilt viktigt när det gäller barn de behöver någon som ser dem, som finns där för dem och inte utelämnas åt mobbarna. Hade en enda vuxen gjort det för mig när jag gick i skolan kanske mitt liv sett annorlunda ut. Mitt liv har tyvärr blivit väldigt påverkat av min skoltid i väldigt negativ riktning. Därför ser jag det som så oerhört viktigt att finnas där för någon annan ingen ska behöva stå ensam i den situationen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 737
Senast: monster1
·
Relationer Anonymt nick. Jag har en sak som skaver hos mig, och har gjort i många år. Nu värre än på länge då personen har börjat höra av sig...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 175
Senast: hermy
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 930
Senast: Tranan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 085
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp