Ston bredvid 2årig hingst i hage??

QueenLilith

Trådstartare
Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den 2åriga skall flytta hem efter sommaren och 1åring kastreras. Dom har gått bredvid dom andra hästarna utan problem men nu har mitt sto börjat brunsta och jag känner direkt jag blev petig. Den 2 åriga är väldigt intresserad, står och smaskar över stängslet, men inte dragit fram sin snop. Jag har varit på plats nästan hela dagen och kollade till henne.

Dom har enkelt tråd mellan hagarna och bara vita plast pinnar. (Dessa skall bytas mot riktigt stängsel till sommaren när dom byter till sommarhagarna) Så dom kan nosa på varandra enkelt. Mit sto skall dock få gå ut i en annan hage imorgon som inte är tråd i tråd med hingstarna.

Stallägaren tycker inte det är något problem. Stallet är verkligen super bra därutöver och vi trivs. Super snäll stallägare och väldigt hjälpsam.

Men när det kommer till att ha ett sto tråd i tråd med en 2årig hingst så tycker jag inte riktigt det är försvarbart när hon brunstar? Skall även komma två andra ston ditt sen. Ville höra er andras åsikter :)

När hon inte har varit i brunst har den 2årige knappt visat något intresse. Men nu så kände jag att jag blev väldigt petig.
 
Miniminivå för mig i en sådan situation hade varit ett ordentligt, stolpat staket med dubbla övertrådar (alltså två trådar i samma höjd som löper parallellt om ni förstår vad jag menar).

Vissa hästar ju fan immuna mot el och tråcklar sig igenom staket som ingenting, så jag hade INTE varit bekväm med bara plaststolp.
 
Miniminivå för mig i en sådan situation hade varit ett ordentligt, stolpat staket med dubbla övertrådar (alltså två trådar i samma höjd som löper parallellt om ni förstår vad jag menar).

Vissa hästar ju fan immuna mot el och tråcklar sig igenom staket som ingenting, så jag hade INTE varit bekväm med bara plaststolp.
Ja han verkar dock väldigt snäll och försiktig. Han beter sig lite som en stor bebis. Men jag tycker inte det känns bra att ha ett brunstande sto tråd I tråd med honom alls. Tror inte dom kommer byta ut tråd och stolpar förens till sommar. Så bästa är väl då att ha henne I en hage längre bort. Tror inte han blir så frestad då när han inte ser eller når henne.
 
Ska man nu ha hingst brevid ston så ordentliga staket är ett måste och tillräckligt höga. Även om han verkar måttligt intresserad just nu så kan de ju ändra sig på mindre en sekund.

Hade aldrig vågat faktiskt med tanke på att en "olycka" snabbt händer och dumt att ens fresta honom med brunstigt sto 🙈
 
Ska man nu ha hingst brevid ston så ordentliga staket är ett måste och tillräckligt höga. Även om han verkar måttligt intresserad just nu så kan de ju ändra sig på mindre en sekund.

Hade aldrig vågat faktiskt med tanke på att en "olycka" snabbt händer och dumt att ens fresta honom med brunstigt sto 🙈
Det är lite så jag tänker med.... nu skall hon få gå i en annan hage imorn. Jag är ju såklart mest rädd om mitt sto. Hingstägaren kommer aldrig i stallet utom den är på bete här. Tror planen är den skall vara avelshingst på sikt. Så ingen aning om hur dom tänker. Stallägaren nämnde även att hen tidigare stått i andra stall vart dom gått sto och hingst tråd i tråd? Det har jag personligt aldrig varit med om heller. Men denna tråden är ju inte direkt hållbar är ju hur enkelt för dom att ta sig igenom. Jag tycker inte heller det är så konstigt att inre ville ha sitt sto tråd I tråd med en 2årig hingst om stoet är i brunst? Dom flesta är väl väldigt rädda om sina ston??
 
Är bra att höra det inte bara är jag som är kinkig, för blev nästan så jag kände mig :) stallet och folket där verkar verkligen toppen bra, så jag vill inte ställa till "problem", men hela den grejen för mig blev bara- nej. Har haft sto innan, men ingen anläggning jag har stått på har någonsin tagit eller haft hingstar där. Stallägaren är som sagt super snäll och skötsam, men just med denna grejen tror jag vi känner lite olika :angel: Jag vill jo verkligen inte mitt sto skall bli skadat eller ha något bastard föl. :bag:

Tänkte också, dom andra stona som skall flytta in är 19 år +, men problemet i sig är väl samma även för äldre ston eller?
 
Jag hade inte velat ha några hästar tråd i tråd faktiskt och absolut inte hingst och ston. Dessutom är många rätt dåliga på hur elstaket fungerar och hur det blir bra el i trådarna. Även äldre ston brunstar och är fertila, så det spelar ingen roll.
 
Är bra att höra det inte bara är jag som är kinkig, för blev nästan så jag kände mig :) stallet och folket där verkar verkligen toppen bra, så jag vill inte ställa till "problem", men hela den grejen för mig blev bara- nej. Har haft sto innan, men ingen anläggning jag har stått på har någonsin tagit eller haft hingstar där. Stallägaren är som sagt super snäll och skötsam, men just med denna grejen tror jag vi känner lite olika :angel: Jag vill jo verkligen inte mitt sto skall bli skadat eller ha något bastard föl. :bag:

Tänkte också, dom andra stona som skall flytta in är 19 år +, men problemet i sig är väl samma även för äldre ston eller?
Ston slutar inte brunsta för att de blir äldre.
 
Jag hade inte velat ha några hästar tråd i tråd faktiskt och absolut inte hingst och ston. Dessutom är många rätt dåliga på hur elstaket fungerar och hur det blir bra el i trådarna. Även äldre ston brunstar och är fertila, så det spelar ingen roll.
Bra att veta, jag tycker inte heller det kändes bra alls. Jag vet stallägaren verkligen vill göra rätt med hästar, och jag känner ibland jag har haft "mycket åsikter" dock försöker jag mitt bästa på att inte vara jobbig. Jag vill inte komma av som värsta "besserwissern" heller, men jag är mån om min häst. Därav jag tänkte fråga här vad andra tyckte och kan ju se att alla tänker som jag. Att det inte är hållbart. Jag har svårt att tänka mig den andra stoägaren om kommer om en månad är speciellt sugen på att ha sitt sto tråd i tråd med en hingst.

Jag blev lite förvånad över att många verkar ta så lätt på det med hingstar och ston, för det har jag aldrig upplevd innan tvärtom har jag mer upplevd motsatsen att folk inte vill ha hingstar av samma anledning, för det kräver för mycket. Så att ta så lätt på det gav mig lite dålig känsla i magen,.
 
Bra att veta, jag tycker inte heller det kändes bra alls. Jag vet stallägaren verkligen vill göra rätt med hästar, och jag känner ibland jag har haft "mycket åsikter" dock försöker jag mitt bästa på att inte vara jobbig. Jag vill inte komma av som värsta "besserwissern" heller, men jag är mån om min häst. Därav jag tänkte fråga här vad andra tyckte och kan ju se att alla tänker som jag. Att det inte är hållbart. Jag har svårt att tänka mig den andra stoägaren om kommer om en månad är speciellt sugen på att ha sitt sto tråd i tråd med en hingst.

Jag blev lite förvånad över att många verkar ta så lätt på det med hingstar och ston, för det har jag aldrig upplevd innan tvärtom har jag mer upplevd motsatsen att folk inte vill ha hingstar av samma anledning, för det kräver för mycket. Så att ta så lätt på det gav mig lite dålig känsla i magen,.
Vi har ju fördelen att ha egen gård, och kan sätta staket efter den kunskap vi själva har. Vi har haft både hingstar och ston här, i hagar med våra vanliga elstaket, men jag skulle aldrig ha dem utan behörigt avstånd - det närmsta jag har haft var på förra gården där det var en gång på någon meter emellan. Här har vi haft dem på varsin sida av en grusväg som närmast. Dessutom vet jag att våra staket är bra och leder ström ordenligt. Sedan ungefär ett år tillbaka har vi "enkönat" stall, dvs inga ston alls. Det är skönt och praktiskt! När vår treåring var hingst gick han i egen hage. Nu som kastrerad fyraåring håller han på att vänjas in med de andra valackerna.
 
Vi har ju fördelen att ha egen gård, och kan sätta staket efter den kunskap vi själva har. Vi har haft både hingstar och ston här, i hagar med våra vanliga elstaket, men jag skulle aldrig ha dem utan behörigt avstånd - det närmsta jag har haft var på förra gården där det var en gång på någon meter emellan. Här har vi haft dem på varsin sida av en grusväg som närmast. Dessutom vet jag att våra staket är bra och leder ström ordenligt. Sedan ungefär ett år tillbaka har vi "enkönat" stall, dvs inga ston alls. Det är skönt och praktiskt! När vår treåring var hingst gick han i egen hage. Nu som kastrerad fyraåring håller han på att vänjas in med de andra valackerna.
Men exakt. Är väl inte "normalt" att folk har ston och hingstar med endast en tråd emellan och inget "ordentligt" staket? Även om det "bara" är en 2åring. Om det blir en olycka är det ju min häst det går utöver, om folk vill göra så med egna hästar så är det ju deras ensak känner jag, sen är det ju så när man är inhyrd att man inte riktigt kan bestämma, vilket är okej, men inom vissa ram :) Nu är lösningen att hon står i en hage på andra sidan av hagen hon gick i idag. Så han skall då behöva ta sig över flera stycken stängsel för att komma ditt och typ 50 meter emellan dom. Hon står inne på natten.
 
Men exakt. Är väl inte "normalt" att folk har ston och hingstar med endast en tråd emellan och inget "ordentligt" staket? Även om det "bara" är en 2åring. Om det blir en olycka är det ju min häst det går utöver, om folk vill göra så med egna hästar så är det ju deras ensak känner jag, sen är det ju så när man är inhyrd att man inte riktigt kan bestämma, vilket är okej, men inom vissa ram :) Nu är lösningen att hon står i en hage på andra sidan av hagen hon gick i idag. Så han skall då behöva ta sig över flera stycken stängsel för att komma ditt och typ 50 meter emellan dom. Hon står inne på natten.
En hingst som verkligen vill komma åt ett sto bryr sig inte ett dugg om att det råkar vara några fåniga eltrådar ivägen. Särskilt inte om stoet ifråga backar upp mot honom. Det finns även ston som spränger staket för att komma in till hingsten.
Den stallägare som tror något annat har ingen kunskap om hur hingstar och brunstiga ston fungerar.
//haft ston och hingstar på gården mer eller mindre oavbrutet sedan ca 25 år...
 
Jag tycker det låter helt förkastligt och rent av okunnigt. Hade sagt nej, inga unghingstar i närheten av brunstande ston om det inte är avstånd mellan hagarna och man har rejäla staket med plank/plast och eltråd. Att hingstarna (ettåringar brukar också vara sugna när sommaren kommer!) inte visar intresse just nu betyder inte att de inte kommer göra det om 1 h, eller en vecka, eller en månad och jag hade blivit galen på att stå och glo på dem 24 h om dygnet för att vara säker på att inget händer utan att man märker det. Lika bra att släppa in hingstarna till stona direkt isf. så riskerar ni inte staketskador åtminstone :meh::meh:
 
KOPIERADE DETTA :

En hingsthållare har strikt ansvar, vilket även gäller för den som har tjurar. En hingsthage ska vara utformad så hingsten inte kan ta sig ut eller andra hästar kan ta sig in. Enbart eltråd kan aldrig anses som fullgott stängslat om hingsten tar sig ut.

Det är ett stort ansvar att hålla hingstar och bryter den sig ut ur en hagen så är det hingsthållaren som är ansvarig, något man kanske inte tänker på när man hyr ut åt hingstägare.

En hingst får aldrig komma lös, lika lite som en tjur, de kan skada och döda egendom och människor så man kan både anmäla hingsthållaren och få ersättning för skada och utebliven inkomst. Det kan bli väldigt dyrt för hingsthållaren för jag vet inte hur pigga försäkringsbolaget kan tänkas vara på att ersätta

Beroende på situation så kan ersättningen jämkas till ett delat ansvar, till exempel om man har dåliga hagar vid en väg och en häst kommer ut på vägen och blir påkörd. Normalt sett går alltid bilens försäkring in när hästar är inblandade i olyckor, men har du då dåliga stängsel så kan man som hästägare få ta del av kostnaden. Hästägaren har då varit oaktsam.
 
Jag hade en häst som blev till för att en 2 årig hingst hoppade över staketet (var ordentliga staket) och sen hoppade tillbaka. Så skulle inte ha de i hagarna bredvid varandra även med annat staket än eltråd.
 
Hur säger man detta till stalläagaren? Finns där något officielt dokument jag kan länka till? Nu va vi lite pressade att hitta stall plats, men hade jag vetat om hingst hade jag nog varit mycket mer fundersam över upplägget. Visste inte om 2års hingsten när jag flyttade in.
 
Mitt sto blev tjuvbetäckt av en 1,5-2-årshingst som stog med el,trä och elstaket. Dom kunde inte nosa på varandra, men hingsten och hans kompisar drog genom staketen för att träffa min tjej (som var i slutet av brunstperiod, jag trodde hon hade slutat helt). Hände några år innan i samma hage tydligen (inte med min häst då ;-) ).

Jag hade inte vågat chansa
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 113
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp