Ston som inte vill brunsta

bukelist

Trådstartare
Ska betäcka ena mitt sto hemma med egen hingst. Men stoet vill inte brunst. Har ett annat sto som står på station och som inte heller kommit in i någon brunst. Hon ska handbetäckas med hingsten och de kollade henne för över en vecka sedan och då hade hon en follikel på 39 mm. Nu kommer det ingen veterinär ut dit förrens nästa vecka och hon visar fortfarande ingen brunst.
Men mitt sto hemma har jag också kollat på mot hingst, men ingen brunst där heller. Är det fler som har ston som brunstar dåligt i år?
Är det vädret som ställt till det?
Kan båda stona ha tysta brunster? Hur vet man då när man ska betäcka sådana ston?
Har aldrig betäckt hemma med egen hingst förut. Men vill så gärna ha en avkomma efter honom då han är min ögonsten.
Mina planer är att handbetäck, han är väldigt snäll av sig och hoppas han även är det när han ska betäcka. Stoet har haft 6 eller 7 föl innan. Nu har hon blivit 14 år, men tror inte det ska ställa till det.
Hade föl i somras men betäcktes inte då.
Köpte henne bara för ca 3 månader sedan. Hur går era tankar? Tips tack!
Har gett henne bra mat. Vitaminer och mineraler som hon ska. Är lite tjock, absolut inte mager.
Dock har hon lite vinterpäls kvar. Bör hon fälla all den först? Kanske därför hon inte kommer i någon brunst?
Hon är också kollad förra veckan, men veterinären här uppe är dåliga, men sa att allt såg bra ut. Inte någon gulkropp eller så.
Sa att den ena äggstocken hade dålig aktivitet, medans den andra hade något ägg på gång. Men som sagt ingen brunst ännu.
Bör jag göra ett bakt. prov? Men då måste hon ju brunsta också. Bör jag spruta igång henne. HJÄLP?
FEEDBACK. Ursäkta ett dåligt inlägg, men många frågor.
 
Sv: Ston som inte vill brunsta

Har hon vinterpäls kvar nu är det nog något som inte stämmer. Om hon är eller har varit väldigt mager så kan det bero på något med hennes hormoner. Vilket det då mycket väl kan vara när den ena äggstocken inte är OK. Det bäst är väl om rådgör med veterinären som har undersökt henne om hur du ska gå vidare.
 
Sv: Ston som inte vill brunsta

Men som jag förstog henne så var det inte något ägg som var på gång i den ena äggstocken. Det var det hon menade med dålig aktivitet i den. Hon trodde hon skulle kommma i brunst snart för allt såg ut som det skulle.
Tänkte på mitt andra sto. Kan en follikel som den oerfarna veterinären såg på ultraljudet vara en dräktighet?
Fick höra från min granne att hon hade sett våran hingst vara inne hos stoet i fråga. Något vi inte hade någon aning om. Hur han nu har kommit dit och tillbaka igen. Kanske ska be veterinären kolla henne nästa vecka igen. Vilket det kommer göra om hon inte kommer i någon brunst.
Stoet har tappat en del av pälsen, inte den under magen. Så hon har kvar en del vinterpäls men inte all.
Kanske ska åka längre och till en bättre veterinär på ett stuteri. Men det blir en heldagstur eftersom det är så pass långt ifrån.
Inte alltid bra att bo i norr. Kanske jag ska hoppa betäckning den här sommaren med min egna hingst? Det blir ju det automatiskt om stoet inte kommer i brunst.
Men man kanske vill veta orsaken till det också.
 
Sv: Ston som inte vill brunsta

Man får ju vara bra korkad om man tar en äggblåsa för ett foster.
Eftersom de inte finns på samma ställen. Foster är i livmodern, och äggen i äggstocken.
 
Sv: Ston som inte vill brunsta

Men då kan hon inte tagit fel! Bara jag som kom på tanken. Tänk om. Måste köpa en bok och läsa på.
Är inte så påläst! Men vill lära mig mer! Tack för svaret.
Men CK, får jag fråga en sak? Du kan ju väldigt mycket.
Skulle du vara orolig för stoet som inte tappat all vinterpäls? Även fast hon är norrifrån? Håller på att tappa för fullt nu.
Ena äggstocken var inte så aktiv då hon inte såg några ägg för tillfälligt där som jag förstog veterinären. Men den andra såg bra ut och allt i övrigt så bra ut. Så veterinären trodde hon skulle komma i brunst snart. Var bara hem och vänta på brunst så veterinären.
Vad tror du? Tack på förhand!
 
Sv: Ston som inte vill brunsta

Ibland får man ge naturen en hjälp på traven ;-) Ge stoet en hormonspruta. Ibland visar stona inte brunst trots att ägget är "moget". Vad det beror på vet jag inte men denna spruta gör ivarjefall stor nytta och till nästan 100% visar stona brunst efter 2-5 dagar. Har man otur kommer stoet inte att visa brunst på hela sommaren.
 
Sv: Ston som inte vill brunsta

Visst kan man prova spruta, men oftast så ger det ingen effekt om stoet är i vintervila.
Vi brukar göra en specialkur med stona som har oaktiva äggstockar, med god effekt. Men isåfall måste en kunnig veterinär kolla stoet, och göra bedömning om det är lämpligt.
Du kunde ju göra ett träckprov, och kolla om stoet har mycket mask, även bandmask.

Det är svårt att ge bedömningar över nätet. Det är även svårt att säga hur det är med stona efter bara ett ultraljud. Det bästa är att följa dom varannan dag, så man ser vad som händer i kroppen.
 
Sv: Ston som inte vill brunsta

Har pratat med förra ägaren om stoet som inte riktigt vill komma i brunst. Hon har visst aldrig under deras tid sett brunst på henne, alltså hon är tysta brunster.
Nu har hon äntligen börjat att fälla lite mer och det mesta av vinterpälsen är nu borta.
Men hur ska man se om ett sto med tysta brunster brunstar? Ställer man henne för hingst och kollar.
Jag har sett att det har ändras färg lite bak i vulvan, men inte kännt den där brunstlukten.
Hur ser jag bäst om hon brunstar?
 
Sv: Ston som inte vill brunsta

Har man egen hingst är det ju enklast att sälla upp henne för hingsten och se när hon brunstar.
det kan oxå hjälpa henne att komma igång ordentligt om hon får vistas nära hingsten, tex gå i hage brevid eller stå i box brevid.

Om nu hingsten fixar det :)
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 109
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 907
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 690
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp