Stopp i avlopp varje vår

Luktpion

Trådstartare
Kan det finnas något samband mellan årstid och stopp i avlopp? Vi har bott i vårt hus i två vårar och båda gångerna när våren kommer, när det börjar bli plusgrader ute dagtid, så blir det stopp/trögt i avloppet. Det är inte helstopp men det går trögt när det rinner ner både i toalett, dusch, handfat och i köket så det borde väl vara något ganska långt ner i rören? Vi har försökt med något medel från Clas Olsson men det hjälpte föga. Förra året "löste det sig självt" efter ett tag och det har inte varit några problem sommaren, hösten eller vintern sedan dess. Därför känns det lite omotiverat att lägga ner en massa pengar och energi på det men samtidigt vill vi ju inte ha det så här varje vår. Det kan ju vara en slump att det kom samtidigt också. Är det någon som har idéer/erfarenhet?

Jag tänker att det kanske kan ha något samband med att snön smälter men jag har ingen aning om det ens kan påverka avloppet.
 
Har ni egen avloppsanläggning så kan tjäle, markförutsättning, infiltration och grundvattennivåer spela stor roll på våren.

Ja vi har eget avlopp! Det låter med andra ord som en kostsam historia om man ska få någon ordning på det? 😐 Om det ens går ifall det har med grundvatten och liknande att göra?
 
Det är bara allt smältvatten. Du får vänta helt enkelt.
Har ni en brunn eller flera?

Vi har bara en brunn som används i alla fall. Jag tror vi har en tvåkammarbrunn (om det ens heter så), kan det bli bättre om man byter till trekammare eller har det inte med saken att göra?

Börja med att titta i avloppsbrunnarna så ser ni var det inte rinner undan.

Ok! Jag trodde inte man skulle se så mycket men då ska vi försöka våga oss på att kika ner där. 🙈
 
Vi har bara en brunn som används i alla fall. Jag tror vi har en tvåkammarbrunn (om det ens heter så), kan det bli bättre om man byter till trekammare eller har det inte med saken att göra?



Ok! Jag trodde inte man skulle se så mycket men då ska vi försöka våga oss på att kika ner där. 🙈
Har du en 2 kammarbrunn så kommer den dömmas ut i vilket fall så fort miljönissen hinner till er.
 
Har ni tömning på våren/sommaren av slamavskiljaren? Kan ju vara så att den behöver tömmas oftare och att den inte klarar sig på tömning en gång per år utan blir full.

De var här sent i höstas och tömde så det borde kanske inte vara det problemet? I och med att det löste sig själv i våras tänker jag. Men jag ska kolla upp det, tack! Jag har verkligen ingen kunskap över huvud taget om det här så jag uppskattar all hjälp!
 
@Luktpion Vi hade stopp nyss, söndags. Hade ut en kille som spolade bort stoppet med nån sorts slang via trekammarbrunnen, ja du hör hur insatt jag är :angel:.

Iaf, vårt hus är nybyggt inte ens ett år gammalt. Så frågade killen som kom ut vad det kan bero på. Hans svar var mest ”plötsligt händer det”. Så det är inte säkert att det behöver ha nån särskild anledning.

Kan kanske vara idé dock att höra med de som kommer ut och tömmer brunnen om dom har nån tanke?
 
Vi har bara en brunn som används i alla fall. Jag tror vi har en tvåkammarbrunn (om det ens heter så), kan det bli bättre om man byter till trekammare eller har det inte med saken att göra?



Ok! Jag trodde inte man skulle se så mycket men då ska vi försöka våga oss på att kika ner där. 🙈
Efter tvåkammarbrunnen finns det fler rens- och inspektionsbrunnar.
 
Kan vara tvåkammarbrunn plus en brunn till så det blir som tre kammare, finns olika varianter på det.

Titta även på kompleterande system med istället för helt nytt - finns nån tråd om det med som var intressant med en någon som, tror jag var handläggare, som svarade på frågor.

En sak en kamrat fick göra var att se till att använda lite mer varmvatten så det inte skulle frysa i rören.
Tänker på med att det kan vara dagvatten som fyller upp med, går stuprören ner i samma system. Sen är det utledningen från infiltrationen där det ska kunna flöda över, kan vara täppt. Är väl till denna brunnen som dränering och takavvattning kan gå ihop med avloppsvattnet och mota om det inte kommer iväg om det ska.
Man får leta en bit i taget.
 
Kan vara tvåkammarbrunn plus en brunn till så det blir som tre kammare, finns olika varianter på det.

Titta även på kompleterande system med istället för helt nytt - finns nån tråd om det med som var intressant med en någon som, tror jag var handläggare, som svarade på frågor.

En sak en kamrat fick göra var att se till att använda lite mer varmvatten så det inte skulle frysa i rören.
Tänker på med att det kan vara dagvatten som fyller upp med, går stuprören ner i samma system. Sen är det utledningen från infiltrationen där det ska kunna flöda över, kan vara täppt. Är väl till denna brunnen som dränering och takavvattning kan gå ihop med avloppsvattnet och mota om det inte kommer iväg om det ska.
Man får leta en bit i taget.

Ojoj, tack för många tips! Mycket att tänka på för någon som är helt grön! :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Mitt hus blev långsamt i avloppet när min förra hyresgäst bodde där. Han ringde ut Swoosh som kom och spolade. Sen dök problemet upp igen 3 v senare, då gick Swoosh ner med kamera och sa sen att det var med på topp 10 det sämsta de sett.

Jag fick filmen på USB och det var praktiskt när vi sedan anlitade en firma för att byta avloppet i fråga.

Så att kolla med kamera kan vara en väl värd investering.
 
Husägande är som en utbildning - ju mer man lär sig ju mer förstår man att man har kvar att lära sig!

Ett sätt är med att avlasta avloppet lite - måsten man ha toalett som är beroende av avlopp tex. I en del kommuner minskar då även kraven på nytt avlopp. Kan vara ett sätt att få lite mer respit för åtgärd åtminstonne.

"Biologiskt avloppsrens" gick förut att köpa på Konsum går att prova med. Luktar lätt fan i huset första veckan men varteftersom det börjar göra sin nytta så blir det inte så farligt sen.

Något som heller inte är så bökigt men väl lite äckligt och slabbigt göra är att rensa vattenlåsen, nu skulle ju stoppet vara längre ner, men kan vara värt att göra ändå.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 381
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp