Stopp i avloppet, hundhår...

iNHALE

Trådstartare
Det är stopp i mitt avlopp i badrummet. Hundhår förmodligen. Vilken är den bästa rensjvajern för att ta hand om proppar av hundhår? Det finns ju med lite olika typer av fjädrar på slutet men det ska ju helst vara något som klarar av att ta tag i håret och dra ut det. Eller är det bättre med en lång ståltråd som man böjer till en krok på i änden? Gissar att stoppen sitter 3-4 meter in med tanke på hur fort det börjar komma vatten ur golvbrunnen när man dushar.
 
Jag brukar ta bort vattenlåset och rensa där och sen spola mycket varmt vatten direkt ner. Då släpper det mesta. Bort med vattenlåset och spola på, då gör trycket att det släpper.
 
Jag brukar ta bort vattenlåset och rensa där och sen spola mycket varmt vatten direkt ner. Då släpper det mesta. Bort med vattenlåset och spola på, då gör trycket att det släpper.
Eftersom det är golvbrunn så går det tyvärr inte. Allt ligger under golvet så man måste ned med en rens av något slag. Vill helst slippa fräta sönder rören om det är möjligt.
 
Jag hade nog lyft ur vattenlåset och sedan försökt "pumpa" loss med en typ vaskrensare. Tycker att jag har fått bort stopp i golvbrunnar bra genom att göra som Ramona skrev också :)
 
Eftersom det är golvbrunn så går det tyvärr inte. Allt ligger under golvet så man måste ned med en rens av något slag. Vill helst slippa fräta sönder rören om det är möjligt.
Menar du att det inte finns någonting man kan lyfta upp? Inget vattenlås?? Det är ju märkligt, för har du inget vattenlås torde du inte kunna befinna dig i badrummet eftersom stanken från avloppet skulle hindra dig från det. Något måste ju göra så att lukten inte kommer upp, vad är det då om det inte är ett vattenlås?
 
Menar du att det inte finns någonting man kan lyfta upp? Inget vattenlås?? Det är ju märkligt, för har du inget vattenlås torde du inte kunna befinna dig i badrummet eftersom stanken från avloppet skulle hindra dig från det. Något måste ju göra så att lukten inte kommer upp, vad är det då om det inte är ett vattenlås?
Har legat på mage under badkaret och varit nere och rotat med handen i röret men har inte känt något som går att lyfta upp. Det är möjligt att låset sitter fastkilat på något sätt. Vrider man på vattnet i duschen tar det ca 5 min av konstant spolande innan golvbrunnen svämmar över.
 
Det är stopp i mitt avlopp i badrummet. Hundhår förmodligen. Vilken är den bästa rensjvajern för att ta hand om proppar av hundhår? Det finns ju med lite olika typer av fjädrar på slutet men det ska ju helst vara något som klarar av att ta tag i håret och dra ut det. Eller är det bättre med en lång ståltråd som man böjer till en krok på i änden? Gissar att stoppen sitter 3-4 meter in med tanke på hur fort det börjar komma vatten ur golvbrunnen när man dushar.
Ett tips när det är fixat. Det finns silar man kan sätta under locket som fångar upp hundhår mm.:)
 
Är avloppet modell äldre finns det antagligen inget vattenlås att "lyfta ur" som man kan göra på de mer moderna, men någon typ av vattenlås bör ju finnas. I mina föräldrars hus var det någon typ av mutter man var tvungen att lossa. Vet att jag googlade och hittade hur man gjorde när det var stopp där.
 
Är avloppet modell äldre finns det antagligen inget vattenlås att "lyfta ur" som man kan göra på de mer moderna, men någon typ av vattenlås bör ju finnas. I mina föräldrars hus var det någon typ av mutter man var tvungen att lossa. Vet att jag googlade och hittade hur man gjorde när det var stopp där.
Misstänker att systemet är från 2009 när lägenheten nyproducerades, innan dess var det kontor men jag tror att man bytte rubbet 2009.
 
Misstänker att systemet är från 2009 när lägenheten nyproducerades, innan dess var det kontor men jag tror att man bytte rubbet 2009.
Om du tar en ståltråd, hur långt kommer du då? Är det bytt så sent som 2009 borde det vara modernt?
Jag har en rörrensare som man kör vatten i. Finns både billiga och dyra men förutsätter att man har tillgång till en högtryckstvätt.
Lycka till!
 
Misstänker att systemet är från 2009 när lägenheten nyproducerades, innan dess var det kontor men jag tror att man bytte rubbet 2009.
Men då måste du kunna lyfta ut vattenlåset. Det är väldigt märkligt ifall de satt in ett avlopp utan att vattenlåset går att ta ut.

På mitt vattenlås i duschen har jag inget handtag, men kör man ner handen och får tag i kanten så kan man lyfta upp det där. Men man måste ta i lite förstås, det sitter ganska så hårt.
 
Om du tar en ståltråd, hur långt kommer du då? Är det bytt så sent som 2009 borde det vara modernt?
Jag har en rörrensare som man kör vatten i. Finns både billiga och dyra men förutsätter att man har tillgång till en högtryckstvätt.
Lycka till!
Har ingen ståltråd tyvärr, det jag funderar på är om man bara ska köpa ståltråd (av den styvare varianten) eller om man ska köpa en riktig rensvajer, finns ju typ 5 meter för 50 kr som har en spiral längst ut som är tänkt att luckra upp proppar, vet dock inte hur effektiva de är mot just hår.
 
Har ingen ståltråd tyvärr, det jag funderar på är om man bara ska köpa ståltråd (av den styvare varianten) eller om man ska köpa en riktig rensvajer, finns ju typ 5 meter för 50 kr som har en spiral längst ut som är tänkt att luckra upp proppar, vet dock inte hur effektiva de är mot just hår.
Jag tror på rensvajern då. Låter som ett billigt och bra alternativ.
Funkar den inte tycker jag du ska ställa frågan i sociala media. Du har säkert någon i bekantskapskretsen som har en liten högtryckstvätt med vajer. :)
Jag använde den mycket innan vi gjorde om avloppet och det var supersmidigt.
Du har bara typ ett hål rätt ned i golvet, som sedan böjer av?
 
Jag tror på rensvajern då. Låter som ett billigt och bra alternativ.
Funkar den inte tycker jag du ska ställa frågan i sociala media. Du har säkert någon i bekantskapskretsen som har en liten högtryckstvätt med vajer. :)
Jag använde den mycket innan vi gjorde om avloppet och det var supersmidigt.
Du har bara typ ett hål rätt ned i golvet, som sedan böjer av?
Precis. Det går ett plaströr från badkaret ned till golvbrunnen, sedan fortsätter avloppsröret under golvet. Någonstans längs vägen så sluter det upp med avloppsröret från tvättmaskinen och det är någonstans där som jag misstänker att stoppet sitter. Dock är tvättmaskinen precis bredvid badkaret så det är nog inte många meter det handlar om.
 
Precis. Det går ett plaströr från badkaret ned till golvbrunnen, sedan fortsätter avloppsröret under golvet. Någonstans längs vägen så sluter det upp med avloppsröret från tvättmaskinen och det är någonstans där som jag misstänker att stoppet sitter. Dock är tvättmaskinen precis bredvid badkaret så det är nog inte många meter det handlar om.
Jag hade nog börjat hojta på sociala media. Högtrycksrensen stoppar du bara in en bit och sedan jobbar den sig fram själv. Och eftersom du är i badrummet kan du köra med varmt vatten.
Det kommer att bli som nytt! :)
 
Stoppet ser ut att vara löst (pun intended). Den som monterade det där badrummet borde inte få jobba med sånt... Drog ut badkaret så jag ö.h.t skulle komma åt, sen visade det sig att röret från badkaret satt med en förgrening till någon typ av reservrör och denna förgrening satt precis ovanför golvbrunnen, så jag fick montera ned hela jäkla rörverket för att ens kunna komma åt golvbrunnen. Tacksamt nog visade det sig vara ett vattenlås man kan lyfta upp, men det hade inget handtag och jag fick bokstavligen bända loss det med en skruvmejsel innan jag kunde kila in fingrarna och lyfta ur det. Städade ur vattenlåsen och körde ned duschmunstycket i avloppsröret och lät det spola kokhett vatten i 20 min, tillbaka med vattenlåset och nu ser det ut att rinna undan som det ska. Får hoppas att det ska vara löst nu med enkla medel och att det inte sitter något längre in.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 285
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 467
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 507
Hemmet Tog ett bad imorse och släppte sedan ut vattnet, gick ut och tog en kopp kaffe i köket för att sedan komma tillbaka till hallen - med...
Svar
5
· Visningar
2 037
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp