"Stopp" i handfatet

sthu

Trådstartare
Det rinner så fruktansvärt sakta i vårt handfat i badrummet.
Jag har skruvat loss och rengjort så mycket jag kan men ingen skillnad.
Körde med bikarbonat, ättika och kokande vatten. Blev kanske lite bättre en stund men nu rinner det undan långsamt igen.

Vad mer kan jag göra? Förutom att lära mig leva med det, det är sista utvägen ;)
 
Det rinner så fruktansvärt sakta i vårt handfat i badrummet.
Jag har skruvat loss och rengjort så mycket jag kan men ingen skillnad.
Körde med bikarbonat, ättika och kokande vatten. Blev kanske lite bättre en stund men nu rinner det undan långsamt igen.

Vad mer kan jag göra? Förutom att lära mig leva med det, det är sista utvägen ;)
Efter att jag kört en kur med bikarbonat, ättika och några omgångar hett vatten brukar jag använda vaskrensen (eller vad en sådan där gummimojäng på pinne nu heter... :D).
 
Har något proffs rengjort rören du inte når? Det kan finnas tjocka lager med fett och skit som inte går att få bort själv. Då vi bytte rör så visade rörkillen hur det såg ut inuti. OH MY GOD.
Nä, ingen har tittat på det förutom jag. Det är förmodligen typ fyrtio år av skit samlat i rören.. Får höra med VVS i byn om han har tid. Det är ju inte helt stopp, bara riktigt dåligt flöde.
 
Ibland kan man plocka lös själva röret mellan vattenlås och golv och spola/borsta ur detta. Rensband kanske kan vara nåt annars? Försök att inte peta ned eventuella tandpetare/topsar/hårbollar eller vad som nu anträffas, utan fiska upp dem i den mån det går så att det inte blir stopp längre ner på nåt ställe man inte kommer åt utan spolbil typ... 😬
 
Kaustisk soda eller propplösare tillsammans med kokande vatten ett par tre gånger om året brukar hjälpa, löser upp det mesta och håller rören "rena" hela vägen ut ur huset. Blanda i "stängd" handfat (även diskbänken kan behöva denna behandling), öppna sedan utloppet och låt det rinna.

Ättika, bikarbonat och kokande vatten löser inte upp fett och hår som satt sig i rören men fungerar hyfsat som silverputs om man använder en glasbunke med aluminiumfolie i botten som man lägger silvret på.
 
Körde vaskrensare i huset vi hyr (hade nyss flyttat in då så jag var oskyldig) och fick upp en gigantisk hårboll och 2 tops. Det var så illa stopp att när jag började med vaskrensare tog det tvärstopp helt i avloppet så jag fick snällt fortsätta 😬🤢 tills jag fått bort allt. Vaskrensare är bra grejer om det är stopp hyfsat nära.

Kaustisk soda eller propplösare tillsammans med kokande vatten ett par tre gånger om året brukar hjälpa, löser upp det mesta och håller rören "rena" hela vägen ut ur huset. Blanda i "stängd" handfat (även diskbänken kan behöva denna behandling), öppna sedan utloppet och låt det rinna.

Ättika, bikarbonat och kokande vatten löser inte upp fett och hår som satt sig i rören men fungerar hyfsat som silverputs om man använder en glasbunke med aluminiumfolie i botten som man lägger silvret på.
Ättika, bikarbonat och kokande vatten löser fett men inte hår osv så visst är det värt att prova innan man ens tittar åt medel som är miljövidriga.
 
Tack för den här tråden! Nu är avloppet till mitt handfat också rensat och vattnet rinner undan fint!

Men jag känner i dag att jag borde införa ett bukeförbud efter en kl. 22 sådär. Den här tråden fick mig alltså att börja rensa avloppet vid tolvsnåret i natt och sedan vara vaken nog att inte somna före tre - sen ringde väckarklockan vid sex. 😬😵
 
Körde vaskrensare i huset vi hyr (hade nyss flyttat in då så jag var oskyldig) och fick upp en gigantisk hårboll och 2 tops. Det var så illa stopp att när jag började med vaskrensare tog det tvärstopp helt i avloppet så jag fick snällt fortsätta 😬🤢 tills jag fått bort allt. Vaskrensare är bra grejer om det är stopp hyfsat nära.


Ättika, bikarbonat och kokande vatten löser fett men inte hår osv så visst är det värt att prova innan man ens tittar åt medel som är miljövidriga.
Varken gifter eller ättika hjälper så det är hårt igengrott. Då behövs nog nån sorts mekanisk rengöring. I våra rör fick man alltså skära ut hårda bitar med kniv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
Hemmet Det är stopp i handfatet i vårt badrum. Jag har skruvat isär och rensat men det hjälper inte.. Provat med bikarbonat och ättika och...
2
Svar
24
· Visningar
1 828
Senast: Sezziyanen
·
Hemmet Nu har tvättmaskinen börjat krångla och med små barn så blir det stressande för mig.. Tvätten känns inte ursköljd när programmet är...
2
Svar
24
· Visningar
3 734
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp