Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

@skogaliten jag har redan förklarat för dig att det inte är någon som lagt resurser på att göra sådana studier. Det skulle vara extremt svårt. Vad vill du att forskarna ska göra? Besöka varenda bondgård, soptipp, industriområde osv och räkna? Det faller på sin egen orimlighet. Alltså utgår man från de siffror katthemmen tagit fram, i och med att det är de som är ute och kollar efter katterna. Men det duger inte till dig.
Och vad spelar det för roll?

Jag kan inte öppna rapporten du länkar till, men hittar andra som säger att den enda hotade kattrasen är europé. Bondkatt faller under huskatt.

Det enda som står är:

""Den svenska bondkatten har en lång historia i Sverige och kan vara värd att bevara. Någon organiserad avel förekommer inte och någon rasförening, inriktad på beva- rande av rasen finns inte. Individernas härstamning är ofta oklar. Stamtavlor saknas.""

Vilket jag inte alls kan tolka som att den de facto är utrotningshotad.
 
Det enda som står är:

""Den svenska bondkatten har en lång historia i Sverige och kan vara värd att bevara. Någon organiserad avel förekommer inte och någon rasförening, inriktad på beva- rande av rasen finns inte. Individernas härstamning är ofta oklar. Stamtavlor saknas.""

Vilket jag inte alls kan tolka som att den de facto är utrotningshotad.

Nä, det hade inte jag heller tolkat som utrotningshotad.
 
Den säger inget om att bondkatten skulle vara hotad?
Va sjutton?

Jag ställer en fråga, om hur stort problemet med hemlösa katter är, eftersom existensen av massor med hemlösa katter, är huvudargumentet för att att man inte behöver bry sig om att bevara bondkatten, och det går inte att få svar, alls.

Var finns de hemlösa katterna? Inget svar.

I vilka miljöer är det vanligast med hemlösa katter? Inget svar.

Finns det verkligen så många hemlösa katter alls? Inget svar.

Eftersom ingen någonsin ger vederhäftiga svar på frågor runt var de hemlösa katterna finns, hur många de är, och hur det ska hanteras, så kan ju jag säga precis som du gör nu.

Alltså det här är speglingen av hur katthemsfantasternas beter sig:


Det existerar inget problem med hemlösa katter!

Hemlösa katter är ett konstruerat problem, som har hittats på av sådana som kallar sig djurvänner, för att de behöver någonting att göra.

Katthem finns bara för att tigga pengar till dem.
 
@skogaliten jag har redan förklarat för dig att det inte är någon som lagt resurser på att göra sådana studier. Det skulle vara extremt svårt. Vad vill du att forskarna ska göra? Besöka varenda bondgård, soptipp, industriområde osv och räkna? Det faller på sin egen orimlighet. Alltså utgår man från de siffror katthemmen tagit fram, i och med att det är de som är ute och kollar efter katterna. Men det duger inte till dig.
Och vad spelar det för roll?

Jag kan inte öppna rapporten du länkar till, men hittar andra som säger att den enda hotade kattrasen är europé. Bondkatt faller under huskatt.
Skaffa en PDF läsare, så att du kan läsa PDF:er, det brukar man behöva göra i stort sett dagligen.

Eftersom soimliga här vägrar ta till sig allt vad begreppet hotade husdjursraser alls betyder, så

Katthem uppstår på platser/orter där följande kombination föreligger:
Det är vanligt att det uppstår problem med hemlösa katter, och det finns folk som vill hålla på med katthemsverksamhet.

För sin överlevnad så behöver katthemmen tigga pengar, därför ligger det i deras intresse, att ta i, när de ska uppskatta antalet hemlösa katter.

Det är klart att det skulle gå att utreda och studera hur problemen ser ut med hemlösa katter.
 
Nä, det hade inte jag heller tolkat som utrotningshotad.
Jag skrev på ett svar men katten klev på tangentbordet.

Här är svaret:
Skaffa en PDF läsare, så att du kan läsa PDF:er, det brukar man behöva göra i stort sett dagligen.

Eftersom somliga här vägrar ta till sig allt vad begreppet hotade husdjursraser alls betyder, så är det rätt meningslöst att föra resonemang.

Katthem uppstår på platser/orter där följande kombination föreligger:
Det är vanligt att det uppstår problem med hemlösa katter, och det finns folk som vill hålla på med katthemsverksamhet.

För sin överlevnad så behöver katthemmen tigga pengar, därför ligger det i deras intresse, att ta i, när de ska uppskatta antalet hemlösa katter.

Det är klart att det skulle gå att utreda och studera hur problemen ser ut med hemlösa katter. Men jag tror att katthemsorganisationerna har allt att förlora på det.

Min tro är att ergelbundet återkommande problem med hemlösa katter, är knutet till vissa regioner, orter och områden, i synnerhet stadsdelar, eller snarare förorter till våra större städer, eller till delar av mindre städer, med låg socioekonomisk standard.

Ingen vill någonsin beskriva den där påstådda bondgården som är full med hemlösa katter (hur kan katterna vara hemlösa om det bor människor på bondgården förstår jag inte), i vilken del av Sverige den ligger, hur det kommer sig, att det blivit så många katter där, och hur ofta den typen av situationer verkligen uppstår, i en region.

Hela tiden dessa svepande formuleringar, om alla de där hemlösa katterna, soptipparna som är fulla med kattkolonier och de runt springande vilda katterna, som det vimlar av i sociala medier och djurhemmens hemsidor, men aldrig skrivs om i lokalpressen, aldrig förekommer som problemställning på bygderåden, inga grannar som klagar...

Så länge påståendena inte backas upp med någon form av fakta, så väljer jag att inte tro på påståendena om hemlösa katter.

Katthemmen ljuger.
 
@skogaliten de finns absolut hemlösa katter men vanligast är väl kolonier där den så kallade ägaren inte tar fullt ansvar.

Dvs någon matar och låter katterna sova i någon lada.

Kravet på daglig tillsyn, avel (undvika inavel), att det krävs tillstånd för fler än 9 katter, termisk komfort mm struntas helt i och katterna riskerar fara väldigt illa.
Det blir snabbt väldigt många katter också, kolonier på 20-30 är inte ovanliga.

Dessa är väl vanligast i lantliga miljöer. Svårt att veta exakt hur många eftersom både katthem och myndigheter hanterar dem och jag vet inte hur bra statistik katthem för.
 
Va sjutton?

Jag ställer en fråga, om hur stort problemet med hemlösa katter är, eftersom existensen av massor med hemlösa katter, är huvudargumentet för att att man inte behöver bry sig om att bevara bondkatten, och det går inte att få svar, alls.

Var finns de hemlösa katterna? Inget svar.

I vilka miljöer är det vanligast med hemlösa katter? Inget svar.

Finns det verkligen så många hemlösa katter alls? Inget svar.

Eftersom ingen någonsin ger vederhäftiga svar på frågor runt var de hemlösa katterna finns, hur många de är, och hur det ska hanteras, så kan ju jag säga precis som du gör nu.

Alltså det här är speglingen av hur katthemsfantasternas beter sig:


Det existerar inget problem med hemlösa katter!

Hemlösa katter är ett konstruerat problem, som har hittats på av sådana som kallar sig djurvänner, för att de behöver någonting att göra.

Katthem finns bara för att tigga pengar till dem.

Du väljer att misstro katthemmen för att de inte kan visa upp studier på hur många katter som kommer från gårdar.
Jag väljer att misstro dig, för att du inte kan visa upp studier på att det knappt finns några, trots önskan, katter på gårdarna längre.

Och av nån anledning så ska vi tro på att du sitter på sanningen, medan alla andra ljuger? Det är inga små hästar du sitter på.
 
@skogaliten de finns absolut hemlösa katter men vanligast är väl kolonier där den så kallade ägaren inte tar fullt ansvar.

Dvs någon matar och låter katterna sova i någon lada.

Kravet på daglig tillsyn, avel (undvika inavel), att det krävs tillstånd för fler än 9 katter, termisk komfort mm struntas helt i och katterna riskerar fara väldigt illa.
Det blir snabbt väldigt många katter också, kolonier på 20-30 är inte ovanliga.

Dessa är väl vanligast i lantliga miljöer. Svårt att veta exakt hur många eftersom både katthem och myndigheter hanterar dem och jag vet inte hur bra statistik katthem för.
Var då? Och när då?

Jag har någon enstaka gång stött på fenomenet. Det är nästan alltid knutet till en enstaka person som är sjuk, eller dement.

Men numera så förekommer det mycket sällan, att man på aktiva gårdar med djurhållning, håller okontrollerade kattgrupper, man åker dit i djurskyddskontrollerna avseende lantbruket om man har katter på det sättet.

Jag tor, att det där snacket om de där kattkolonierna på bondgårdar, berör byggnadssamlingar, som av en mäklare skulle kunna säljas som "gård", men där den eventuella boende, inte bedriver aktivt jordbruk. Men jag har som sagt inte sett till sådant de senaste tio-femton åren, när jag besöker gårdar av olika slag.

Katthemmen marknadsför delvis sin verksamhet på gamla meriter:

Sommarkatter, existerade främst på 1960 och 1970-talet, existensen av sommarkatter bestod av flera delar, varav gulliga mindre önskade, kattungar på den närbelägna bondgården, där man köpte/hämtade mjölk som sommargäst var en, och där man fick en kattunge gratis, med mjölken den andra.

Idag så hämtas det inte mjölk från bondgården, eftersom det inte är riktigt OK att göra så, men framföra allt så är mjölkgården nerlagd, så det finns ingen mjölk att hämta, och det finns inte heller några oönskade kattungar att hämta gratis.

Sommarkatter är inget stort problem idag. Idag har istället fast boende med utekatter det omvända problemet, diverse busybodies i sommarstugeområdena, matar och kelar med deras katter, så att de inte kommer hem som de ska, och gör under resten av året.

Och de där frekventa kattkolonierna, finns inte heller.

Alltså katthem, och deras verksamhet, verkar ju inte få granskas alls, det är som ett religiöst skimmer över dem.
 
Jag skrev på ett svar men katten klev på tangentbordet.

Här är svaret:
Skaffa en PDF läsare, så att du kan läsa PDF:er, det brukar man behöva göra i stort sett dagligen.

Eftersom somliga här vägrar ta till sig allt vad begreppet hotade husdjursraser alls betyder, så är det rätt meningslöst att föra resonemang.

Katthem uppstår på platser/orter där följande kombination föreligger:
Det är vanligt att det uppstår problem med hemlösa katter, och det finns folk som vill hålla på med katthemsverksamhet.

För sin överlevnad så behöver katthemmen tigga pengar, därför ligger det i deras intresse, att ta i, när de ska uppskatta antalet hemlösa katter.

Det är klart att det skulle gå att utreda och studera hur problemen ser ut med hemlösa katter. Men jag tror att katthemsorganisationerna har allt att förlora på det.

Min tro är att ergelbundet återkommande problem med hemlösa katter, är knutet till vissa regioner, orter och områden, i synnerhet stadsdelar, eller snarare förorter till våra större städer, eller till delar av mindre städer, med låg socioekonomisk standard.

Ingen vill någonsin beskriva den där påstådda bondgården som är full med hemlösa katter (hur kan katterna vara hemlösa om det bor människor på bondgården förstår jag inte), i vilken del av Sverige den ligger, hur det kommer sig, att det blivit så många katter där, och hur ofta den typen av situationer verkligen uppstår, i en region.

Hela tiden dessa svepande formuleringar, om alla de där hemlösa katterna, soptipparna som är fulla med kattkolonier och de runt springande vilda katterna, som det vimlar av i sociala medier och djurhemmens hemsidor, men aldrig skrivs om i lokalpressen, aldrig förekommer som problemställning på bygderåden, inga grannar som klagar...

Så länge påståendena inte backas upp med någon form av fakta, så väljer jag att inte tro på påståendena om hemlösa katter.

Katthemmen ljuger.

Fast vem har sagt att det är enbart på bondgårdar det finns hemlösa katter?

Har du varit med och fångar katter någon gång? Det har jag. Både på lantbruk, soptipp och i samhälle. Det är ingen hemlighet att det vimlar av katter som blivit dumpade. Var tror du katthemmen får sina katter ifrån, kidnappar dem?

Visa gärna upp en studie som säger att bondkatten är hotad.
Och när du ändå är i farten, förklara för mig hur det på något sätt hänger ihop med katthemmen och deras verksamhet att minska antalet hemlösa, lösdrivande katter.
 
Du väljer att misstro katthemmen för att de inte kan visa upp studier på hur många katter som kommer från gårdar.
Jag väljer att misstro dig, för att du inte kan visa upp studier på att det knappt finns några, trots önskan, katter på gårdarna längre.

Och av nån anledning så ska vi tro på att du sitter på sanningen, medan alla andra ljuger? Det är inga små hästar du sitter på.

Ja, jag sticker ut hakan och hävdar att katthemmen ljuger, eller skarvar.

Och att många engagerade i katthemsverksamhet, har en rätt speciell syn på sin omvärlde.

Någon här tråden berättade för en ett antal inlägg sedan att hen var och samlade in katter från gårdar, kattkolonnier, och fångade vilda katter i skogen.

Jippie, tänkte jag, äntligen någon som kan berätta i vilken/vilka delar av Sverige alla de här kattkolonierna finns, och svara på frågor om vilken sorts platser för övrigt man samlar katter på.

Men icke sa nicke, inte ett ljud. Inga svar på frågorna.

Alltså det handlar inte om berätta namn och adress på var man samlar in hemlösa katter, men berätta sådant som: t.ex. "ödehus i utkanten av ett industriområde nära Malmö/Skövde/Täby" kan man berätta, utan att vare sig outa sig själv eller någon organisation.
 
Ja, jag sticker ut hakan och hävdar att katthemmen ljuger, eller skarvar.

Och att många engagerade i katthemsverksamhet, har en rätt speciell syn på sin omvärlde.

Någon här tråden berättade för en ett antal inlägg sedan att hen var och samlade in katter från gårdar, kattkolonnier, och fångade vilda katter i skogen.

Jippie, tänkte jag, äntligen någon som kan berätta i vilken/vilka delar av Sverige alla de här kattkolonierna finns, och svara på frågor om vilken sorts platser för övrigt man samlar katter på.

Men icke sa nicke, inte ett ljud. Inga svar på frågorna.

Alltså det handlar inte om berätta namn och adress på var man samlar in hemlösa katter, men berätta sådant som: t.ex. "ödehus i utkanten av ett industriområde nära Malmö/Skövde/Täby" kan man berätta, utan att vare sig outa sig själv eller någon organisation.
I Dalsland på små (ofta skräpiga) gårdar finns det några kolonier och även vid vissa villor som ligger lantligt.
 
Jag har hämtat katter på gårdar utanför Skara, gårdar med både andra djur och aktivt lantbruk. Jag har hämtat på soptippen, i lägenheter, inte i samhällen runt om i Skaraborg. Dessutom på ett par håll i Jönköpings län. Regelbundet under de senaste tio åren.

Duger det?
 
Jag skrev på ett svar men katten klev på tangentbordet.

Här är svaret:
Skaffa en PDF läsare, så att du kan läsa PDF:er, det brukar man behöva göra i stort sett dagligen.

Eftersom somliga här vägrar ta till sig allt vad begreppet hotade husdjursraser alls betyder, så är det rätt meningslöst att föra resonemang.

Katthem uppstår på platser/orter där följande kombination föreligger:
Det är vanligt att det uppstår problem med hemlösa katter, och det finns folk som vill hålla på med katthemsverksamhet.

För sin överlevnad så behöver katthemmen tigga pengar, därför ligger det i deras intresse, att ta i, när de ska uppskatta antalet hemlösa katter.

Det är klart att det skulle gå att utreda och studera hur problemen ser ut med hemlösa katter. Men jag tror att katthemsorganisationerna har allt att förlora på det.

Min tro är att ergelbundet återkommande problem med hemlösa katter, är knutet till vissa regioner, orter och områden, i synnerhet stadsdelar, eller snarare förorter till våra större städer, eller till delar av mindre städer, med låg socioekonomisk standard.

Ingen vill någonsin beskriva den där påstådda bondgården som är full med hemlösa katter (hur kan katterna vara hemlösa om det bor människor på bondgården förstår jag inte), i vilken del av Sverige den ligger, hur det kommer sig, att det blivit så många katter där, och hur ofta den typen av situationer verkligen uppstår, i en region.

Hela tiden dessa svepande formuleringar, om alla de där hemlösa katterna, soptipparna som är fulla med kattkolonier och de runt springande vilda katterna, som det vimlar av i sociala medier och djurhemmens hemsidor, men aldrig skrivs om i lokalpressen, aldrig förekommer som problemställning på bygderåden, inga grannar som klagar...

Så länge påståendena inte backas upp med någon form av fakta, så väljer jag att inte tro på påståendena om hemlösa katter.

Katthemmen ljuger.

Herregud, ditt förakt/hat mot katthem och oss som på fritiden fångar in förvildade katter är ju så fundamentalt att jag förstår att jag bara slösar med min tid när jag försöker bemöta det. Det konstiga i ditt resonemang genom denna och andra trådar är att du sitter på sanningen och alla andras uppfattningar är fel.

Tyvärr är det ju så att det inte finns några studier eller någon som har uppmätt/ sitter på facit över exakt hur många hemlösa katter det finns i Sverige. Vi som jobbar med det vet ju att det rör sig om stora mängder som aldrig tar slut, eftersom folk inte id-märker eller kastrerar sina katter. Jag hade gärna sett en sådan räkning av alla katter utan hem, men jag verkligen ingen aning om hur det skulle gå till att åka igenom Sverige och räkna dessa.
Så jag nöjer mig med att konstatera att sedan jag i mitt jobb som djurskyddsinspektör på kommunen på 90-talet, till mitt jobb på länstyrelsen, jordbruksverket och nu på djursjukhus, alltid i stort sett dagligen har kommit och kommer i kontakt med hemlösa, dumpade, vilsna katter som ingen vill ta ansvar för. Ibland kommer de från samhällen som du påpekar så ofta, men lika gärna kommer de från bondgårdar. Och eftersom jag med mitt heltidsjobb " inte har något annat att göra", har jag blivit en av dessa galna katthemstanter som på fritiden hjälper till att samla in dessa katter. Vi i vår organisation har aldrig utåt uppgett hur många katter vi har inne i vår verksamhet eller hur många vi hjälpt genom åren. Vi har aldrig tiggt pengar, varken i verkligheten eller på facebook. Vi har däremot en gång om året anordnat loppis eller lotteri. I en djuraffär i närmsta stad får de som vill lämna kattmat eller sand i en låda.
Jag har fångat in katter på Gotland, Öland, innersta Småland och Svealand. Som jag skrivit innan är de flesta katter infångade på kattkolonier på bondgårdar, mycket få i samhällen och jag har aldrig fångat in någon på en soptipp. Det har aldrig varit i utsatta bostadsområden/fattiga områden. De katter som bor på bondgårdar borde ju som du påpekar rimligtvis inte vara hemlösa, någon bor ju på gården. Men ibland ringer den boende på gården själv och ber om hjälp för situationen gått överstyr. Sedan det i somras är krav på kastrering är det ännu fler som hört av sig, ibland grannar eller anhöriga som tipsar. Utan krav på id-märkning är det bara för den boende att säga att katterna inte tillhör dem. Varken vi eller länstyrelsen kan få fram vem som äger kattkolonin på gården, speciellt eftersom de sällan matas av den boende på gården och är så förvildade att de inte går att hantera av människor. De får fångas in i bur och sedan leder det ofta till avlivning, eftersom de är så sjuka, vilda, har gamla skador och missbildningar att ett fåtal kan få ett bra hem och långt liv. De fåtal katter som fångas in i samhällen är friskare och ofta hanterade av tidigare ägare och går därmed att finna hem till.

Men det spelar som sagt ingen roll vad jag skriver, jag får väl någon gång i framtiden komma på ett sätt att räkna hemlösa hus/bondkatter. Jag blir bara så förvånad och provocerad av att det finns de som inte tror på vilken misär så många av dessa katter i Sverige lever i. Att höja hus/bondkattens värde och status känns som ett övermäktigt arbete för oss crazy/ljugande volontärer som avsätter kvällar och nätter på att försöka hjälpa dessa katter. Det finns inget jag önskar hellre än att jag slapp avsätta tid jag inte har på dessa mängder av okasterade och sjuka katter som ingen vill kännas till. Vi behöver inte fler okasterade katter ute på bygden, utan vill någon bedriva bondkattsavel måste det ske seriöst och kontrollerat.
 
Länsstyrelsen i Västra Götaland och länsstyrelsen i Norrbotten omhändertog under andra halvåret 2018 tillsammans 984 katter. Flera av dessa omhändertaganden handlade om större kattkolonier på ca 20-50 katter.

Enligt dessa länsstyrelsers företrädare är problemet lika stort i andra län, och om det stämmer skulle det totala antalet omhändertagna katter ligga på ca 20 000/år. I Norrbotten är problemet mer kostsamt än i VG eftersom där bara finns en förening som hjälper till medan det i VG finns ideella organisationer på flera ställen.
 
Var då? Och när då?

Jag har någon enstaka gång stött på fenomenet. Det är nästan alltid knutet till en enstaka person som är sjuk, eller dement.

Men numera så förekommer det mycket sällan, att man på aktiva gårdar med djurhållning, håller okontrollerade kattgrupper, man åker dit i djurskyddskontrollerna avseende lantbruket om man har katter på det sättet.

Jag tor, att det där snacket om de där kattkolonierna på bondgårdar, berör byggnadssamlingar, som av en mäklare skulle kunna säljas som "gård", men där den eventuella boende, inte bedriver aktivt jordbruk. Men jag har som sagt inte sett till sådant de senaste tio-femton åren, när jag besöker gårdar av olika slag.

Katthemmen marknadsför delvis sin verksamhet på gamla meriter:

Sommarkatter, existerade främst på 1960 och 1970-talet, existensen av sommarkatter bestod av flera delar, varav gulliga mindre önskade, kattungar på den närbelägna bondgården, där man köpte/hämtade mjölk som sommargäst var en, och där man fick en kattunge gratis, med mjölken den andra.

Idag så hämtas det inte mjölk från bondgården, eftersom det inte är riktigt OK att göra så, men framföra allt så är mjölkgården nerlagd, så det finns ingen mjölk att hämta, och det finns inte heller några oönskade kattungar att hämta gratis.

Sommarkatter är inget stort problem idag. Idag har istället fast boende med utekatter det omvända problemet, diverse busybodies i sommarstugeområdena, matar och kelar med deras katter, så att de inte kommer hem som de ska, och gör under resten av året.

Och de där frekventa kattkolonierna, finns inte heller.

Alltså katthem, och deras verksamhet, verkar ju inte få granskas alls, det är som ett religiöst skimmer över dem.

Vår katt på 7(!?) år köptes när hon var drygt 18 månader gammal, precis blivit avvand från kattungar och nykastrerad då säljare hört att det är lättare att sälja en katt då. Min man hämtar katten i ett stall där det fanns fler katter, och fick veta att alla katter bor i stallet för att minimera gnagare och att de får mat en gång per dag då de jagar bättre om de är lite hungriga. Vilket hon även rekommenderade till min man, då säljaren visste att katten skulle fortsätta bo på landet. Katten såldes för att det "råkat" bli för många katter i stallet och barnen ville hellre spara på en kattunge. En vän till mig hade en okastrerat katt för några år än som hon lät gå ut i syfte att bli dräktig då det var stor efterfrågan på svarta sommarkatter där hon bodde och katten gav svarta kattungar. Sista kullen var majoritet kattungar inte svarta och det slutade med att avlivades då hon inte blev av med dom.

Så visst finns det fortfarande okastrerade katter på gårdar. I detta fall var det en välskött gård av ett yngre par. Katten har än idag problem med maten, och hon hetsäter om hon varit ute i mer än ett dygn. Hon är en riktigt grym jägare, som jag tvivlar på att hon har någon miss i sin jakt. Vi säger skämtsamt "nu ska hon ut och hämta ett byte". Men hon skulle definitivt inte behövt haft en kull redan vid 18 månader (hon bodde inne med familjen första tiden men sen tröttnade barnen och hon fick flytta ut till de andra katterna).
 
Jag kan lägga till som en passus till diskussionen att under den tid jag agerade jourhem åt kattakuten i norr fick vi ofta förfrågningar om att ta emot "omplaceringskatter" men under den tiden kunde vi inte ta emot en enda av dem eftersom vi var var fulla av katter som faktiskt inte hade ett hem.
Det enda vi kunde erbjuda privatpersoner var annonsering och hänvisning via hemsidan.
 
Fast vem har sagt att det är enbart på bondgårdar det finns hemlösa katter?

Har du varit med och fångar katter någon gång? Det har jag. Både på lantbruk, soptipp och i samhälle. Det är ingen hemlighet att det vimlar av katter som blivit dumpade. Var tror du katthemmen får sina katter ifrån, kidnappar dem?

Visa gärna upp en studie som säger att bondkatten är hotad.
Och när du ändå är i farten, förklara för mig hur det på något sätt hänger ihop med katthemmen och deras verksamhet att minska antalet hemlösa, lösdrivande katter.
Det har jag gjort. Men du tar inte till dig. Duger det inte för dig att Bondkatt/Lantraskatt är upptagen som hotad husdjursras Jordbruksverkets utredningar, så får det stå för dig.

Katthemmen/Katthemsföreningarna är de som startat kampanjen på sociala medier, för att stoppa avelsplanen (som den förelåg) för Bondkatten. Med huvudargumenten att det existerar inget som heter Bondkatt, och att avelsplanen skulle öka antalet hemlösa katter.

Katthem får enligt utredningar sina katter på flera sätt, Vanligt är att de lämnas in in av upphittare, eller att lämnas av ägare som tröttnat. Antagligen kan en del katter komma till katthem via insatser avseende vanvårdsärenden från länsstyrelsen.

Ja, jag tror faktiskt att katthem kidnappar katter. Vissa katthem släpper ju inte heller ifrån sig katter som adopteras ut till fullo. Och jag läste häromdagen om ett katthem som, som aktivt samlar in katter från ett annat katthems TNR-program.


Bra, du har samlat in katter!
Det har ju jag också gjort, en gång, den där äldre herren i byn som blev dement, och tappade kollen på katterna, som jag pratat om tidigare i tråden.

Då kan du ju berätta lite mer!

När har du varit med fångat katter? Hur många gånger? Bedrevs det jordbruk på gården? Vilken del av Sverige? Var för slags soptipp, menar du kommunal återvinningsanläggning? Hur ofta har du gjort detta? På vems/vilken organisations uppdrag?
 
Jag har hämtat katter på gårdar utanför Skara, gårdar med både andra djur och aktivt lantbruk. Jag har hämtat på soptippen, i lägenheter, inte i samhällen runt om i Skaraborg. Dessutom på ett par håll i Jönköpings län. Regelbundet under de senaste tio åren.

Duger det?
Varför åker du runt och plockar upp katter? Vem är det som ber dig att göra detta?
 
När har du varit med fångat katter? Hur många gånger? Bedrevs det jordbruk på gården? Vilken del av Sverige? Var för slags soptipp, menar du kommunal återvinningsanläggning? Hur ofta har du gjort detta? På vems/vilken organisations uppdrag?

Jag tänker inte gå in på detaljer av respekt för mina vänner och bekanta samt de inblandade. Jag ser inte hur det på något sätt är relevant.

Om du läser mitt inlägg igen är du att jag redan redogjort för både när och var. Ja, det här varit aktiva jordbruk. Ja, det har varit på återvinningscentraler. Det har varit på både LS, kommunens uppdrag och efter "larm" från privatpersoner. "Mitt" katthem får så gott som alla sina katter via infångande, mycket sällan omplaceringar. Vi har inte plats för något annat än de hemlösa.

Nej, du har inte visat någon studie som säger att bondkatten är hotad?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp